Dżem jagodowy

Jagody to bardzo charakterystyczne owoce leśne, które zarazem są nieco kwaskowate, ale też słodkie. Idealnie nadają się do zjedzenia z cukrem, w formie ciasta z jagodami, a także jako główny składnik wszelkich przetworów. Poniżej przepis na dżem z jagód.

Zobacz film: "Naukowcy: najzdrowsza dieta to dieta wiktoriańska"

Składniki:

  • 70 dag jagód,
  • 30 dag czerwonych porzeczek,
  • cukier żelujący w proporcji 3:1,
  • 2 łyżeczki cukru waniliowego.

Przygotowanie:

Jagody przebierz, umyj. Porzeczki umyj, usuń szypułki. Owoce przełóż do garnka, dodaj cukier żelujący i cukier waniliowy. Wymieszaj i gotuj minutę. Zbierz pianę. Dżem nałóż do wyparzonych słoików, szczelnie zamknij. Słoiki postaw do góry dnem. Po wystygnięciu odwróć i schowaj w chłodne, zaciemnione miejsce.

Wartość odżywcza 1 porcji (100 g):
Kalorie 229,82 kcal
Białka 0,44 g
Węglowodany 56,55 g
Tłuszcze 0,23 g
Błonnik 2,26 g

Jagody są bardzo wartościowymi owocami, zawierają wiele witamin (A, C, B1, B2, B6 i PP), mikroelementów (cynk, fosfor, selen, wapń, siarkę, miedź i żelazo) oraz kwasy owocowe.

To doskonałe źródło błonnika oraz zbawiennych dla zdrowia przeciwutleniaczy, które zapobiegają chorobom nowotworowym.

Owoce jagód mają wspaniały wpływa na układ trawienny i układ krwionośny – wspomagają produkcję krwinek czerwonych, wzmacniają naczynia krwionośne i usprawniają krążenie. Ponadto, pomagają zredukować poziom złego cholesterolu oraz rozjaśniają wzrok.

Dżem jagodowy
Dżem jagodowy (Zdjęcie autorstwa Premshree Pillai/CC BY-NC-SA 2.0)

Przy tych wszystkich zaletach zdrowotnych owoce te są na dodatek smaczne. Doskonale nadają się do nadziewania pierogów czy bułeczek drożdżowych. Surowe, pięknie wyglądają w sałatkach owocowych, na naleśnikach oraz są doskonałe w formie przetworów.

Porzeczki również wykazują wiele cennych właściwości prozdrowotnych. Dzięki zawartości witaminy C wzmacniają odporność organizmu. Potas z kolei pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego.

Czerwone owoce to również źródło witaminy PP, która jest wykorzystywana w celu obniżenia poziomu złego cholesterolu LDL we krwi. To sprawia, że można je włączyć do diety zmniejszającej ryzyko rozwoju miażdżycy. Są bogate w pektyny, które pomagają pozbyć się problemów żołądkowo - jelitowych. Jedz je jak najczęściej jeśli cierpisz na zaparcia.

Zarówno jagody, jak i porzeczki są bogate w antyoksydanty chroniące komórki organizmu przed wolnymi rodnikami. To owoce, które opóźniają procesy starzenia się skóry i zapewniają jej zdrowy wygląd.

Następny artykuł: Dżem truskawkowy

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza