Dżem jagodowy

Jagody to bardzo charakterystyczne owoce leśne, które zarazem są nieco kwaskowate, ale też słodkie. Idealnie nadają się do zjedzenia z cukrem, w formie ciasta z jagodami, a także jako główny składnik wszelkich przetworów. Poniżej przepis na dżem z jagód.

Składniki:

  • 70 dag jagód,
  • 30 dag czerwonych porzeczek,
  • cukier żelujący w proporcji 3:1,
  • 2 łyżeczki cukru waniliowego.

Zobacz film: "Jak zacząć gotować z dziećmi? Placuszki bananowo-kokosowe"

Przygotowanie:

Jagody przebierz, umyj. Porzeczki umyj, usuń szypułki. Owoce przełóż do garnka, dodaj cukier żelujący i cukier waniliowy. Wymieszaj i gotuj minutę. Zbierz pianę. Dżem nałóż do wyparzonych słoików, szczelnie zamknij. Słoiki postaw do góry dnem. Po wystygnięciu odwróć i schowaj w chłodne, zaciemnione miejsce.

Wartość odżywcza 1 porcji (100 g):
Kalorie 229,82 kcal
Białka 0,44 g
Węglowodany 56,55 g
Tłuszcze 0,23 g
Błonnik 2,26 g

Jagody są bardzo wartościowymi owocami, zawierają wiele witamin (A, C, B1, B2, B6 i PP), mikroelementów (cynk, fosfor, selen, wapń, siarkę, miedź i żelazo) oraz kwasy owocowe.

To doskonałe źródło błonnika oraz zbawiennych dla zdrowia przeciwutleniaczy, które zapobiegają chorobom nowotworowym.

Owoce jagód mają wspaniały wpływa na układ trawienny i układ krwionośny – wspomagają produkcję krwinek czerwonych, wzmacniają naczynia krwionośne i usprawniają krążenie. Ponadto, pomagają zredukować poziom złego cholesterolu oraz rozjaśniają wzrok.

Przy tych wszystkich zaletach zdrowotnych owoce te są na dodatek smaczne. Doskonale nadają się do nadziewania pierogów czy bułeczek drożdżowych. Surowe, pięknie wyglądają w sałatkach owocowych, na naleśnikach oraz są doskonałe w formie przetworów.

Porzeczki również wykazują wiele cennych właściwości prozdrowotnych. Dzięki zawartości witaminy C wzmacniają odporność organizmu. Potas z kolei pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego.

Czerwone owoce to również źródło witaminy PP, która jest wykorzystywana w celu obniżenia poziomu złego cholesterolu LDL we krwi. To sprawia, że można je włączyć do diety zmniejszającej ryzyko rozwoju miażdżycy. Są bogate w pektyny, które pomagają pozbyć się problemów żołądkowo - jelitowych. Jedz je jak najczęściej jeśli cierpisz na zaparcia.

Zarówno jagody, jak i porzeczki są bogate w antyoksydanty chroniące komórki organizmu przed wolnymi rodnikami. To owoce, które opóźniają procesy starzenia się skóry i zapewniają jej zdrowy wygląd.

Dżem jabłkowy
Dżem truskawkowy

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza