Minerały

Prawidłowa dieta odgrywa kluczową rolę dla zdrowia i samopoczucia przez całe życie. Jednak to czas ciąży wymaga od kobiety większego zaangażowania przy przygotowywaniu codziennego menu. W trosce o rozwijające się dziecko, przyszłe mamy muszą znać coś niecoś na temat właściwego odżywiania i suplementacji. Niezwykle ważne jest dostarczanie maleństwu odpowiednich ilości witamin i składników mineralnych w dobrze zbilansowanej diecie, co niejednokrotnie uzupełniane bywa regularnym przyjmowaniem wielowitaminowych preparatów. Które witaminy i minerały są najważniejsze dla prawidłowego rozwoju dziecka w czasie ciąży?

1. Co to są minerały?

Składniki mineralne to niezbędne do życia człowieka związki, zapewniające doskonały rozwój, reprodukcję oraz zdrowie przez całe życie. Co najważniejsze, składniki mineralne przyjmuje się prawie wyłącznie z pożywieniem, ponieważ organizm człowieka nie ma możliwości ich wytwarzania. Stąd duża potrzeba uświadamiania kobietom w ciąży istoty odpowiedniej diety. W czasie ciąży naturalnie zwiększa się zapotrzebowanie na niektóre składniki, a zdarza się, że nawet przy spożywaniu wystarczających ilości wybranych produktów i tak pojawia się niedobór minerałów w ciąży.

Zobacz film: "Prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży"

2. Minerały dla kobiet w ciąży

Zdecydowanie najważniejszym składnikiem mineralnym jest kwas foliowy, który należy przyjmować jeszcze przed zapłodnieniem na co najmniej 4-7 tygodni. Już wtedy odgrywa ważną rolę w rozwoju przyszłego maleństwa. Odpowiednie stężenie kwasu foliowego we krwi pozwala uchronić płód przed wystąpieniem wad rozwojowych. Stosunkowo duże pokłady kwasu foliowego można znaleźć w zielonych warzywach liściastych, kiełkach zbóż, orzechach warzywach strączkowych.

Drugi składnik mineralny niezbędny dla prawidłowego rozwoju płodu to żelazo. Niedobór żelaza w ciąży jest nie tylko niebezpieczny dla ciężarnej (ze względu na pojawienie się anemii i związanych z tym powikłań okołociążowych), ale i dla maluszka. Objawia się ogólnym osłabieniem matki, bólami głowy, osłabieniem koncentracji i dusznościami, ale pomimo to, o dodatkowej suplementacji pierwiastka może zadecydować jedynie lekarz prowadzący. To, co może przyszła mama, to uzupełnić dietę w produkty bogate w żelazo – chude mięso wołowe, tłuste ryby, jaja, rośliny strączkowe, ryż, suszone owoce czy zielone warzywa.

Witamina D3 w ciąży także wymaga dodatkowej suplementacji. Jest o tyle ważna, o ile jej niedobór powoduje zwiększone ryzyko utraty wapnia z kości. A co istotne, niedobory witaminy D występują u 100% nowonarodzonych dzieci, stąd zalecenia doustnego podawania witaminy D3 noworodkom do co najmniej pierwszego roku życia.

Kolejne ważne minerały w ciąży to magnez i wapń. Magnez jest doskonałym sposobem na skurcze mięśni, zwłaszcza łydek, które potrafią być niezwykle uciążliwe pod koniec ciąży. Najlepszym źródłem
magnezu są kasze, pełnoziarniste pieczywo, orzechy, banany i warzywa liściaste. Stężenie magnezu ma wpływ na przyswajalność wapnia, stąd im więcej magnezu, tym lepiej przyswajalny będzie wapń. Wapń działa korzystnie na układ kostny zarówno mamy, jak i dziecka, chroni przed osteoporozą i osteopenią. Aby dostarczyć organizmowi wapń, spożywaj kilka razy dziennie mleko i przetwory mleczne, jaja, kasze i zielone warzywa.

3. Zapotrzebowanie w ciąży na minerały

W ciąży liczy się różnorodność pokarmowa. Przyszła mama musi wiedzieć, że je nie za dwóch, ale dla dwóch i dlatego powinna starać się przygotowywać sobie posiłki z produktów z całej drabiny pokarmowej. Oprócz wymienionych minerałów, organizm w ciąży potrzebuje też dostatecznych pokładów innych składników, np. jodu, kwasów nienasyconych omega-3, witaminy E i wiele innych. Stąd zalecenia dietetyków, żeby nie popadać w panikę i koncentrować się tylko i wyłącznie na białku, żelazie i wapniu, bowiem nadmiar także może zaszkodzić mamie i dziecku.

Olga Wieczorek

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.