Jod w ciąży

Jod jest mikroelementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jego niedobór w ciąży prowadzi do upośledzenia umysłowego dziecka. Najwięcej jodu znajduje się w rybach i owocach morza.

1. Rola jodu

Jod jest podstawowym składnikiem hormonów tarczycy: tyroksyny i trójjodotyroniny – w związku z tym uczestniczy w regulacji przemiany materii. Ponadto reguluje pracę ośrodkowego układu nerwowego. W organizmie jest on  zmagazynowany przede wszystkim w gruczole tarczowym, niewielkie ilości znajdują się w śliniankach, błonie śluzowej żołądka, mięśniach szkieletowych, a także w jajnikach u kobiet.

Niedobór jodu wpływa negatywnie na stan zdrowia. Głównym objawem niedoboru jest powiększenie tarczycy, czyli tzw. wole. W czasie ciąży powoduje nieodwracalny niedorozwój mózgu płodu, zwany kretynizmem. Obserwuje się również opóźniony rozwój psychomotoryczny u dzieci. Z kolei umiarkowany niedobór tego składnika u kobiet w ciąży i dzieci jest przyczyną obniżenia podstawowych funkcji mózgu, takich jak zdolność uczenia się, zapamiętywania i kojarzenia. Następuje spadek ilorazu inteligencji. Niedostateczna ilość tego pierwiastka w ciąży może wiązać się również z większym odsetkiem porodów martwych płodów, poronień. Ponadto dieta charakteryzująca się niską zawartością jodu jest jedną z przyczyn trudności z zajściem w ciążę.

Zobacz film: "Witaminy w ciąży"

Nadmiar jodu również jest szkodliwy, ale występuje rzadko. Zazwyczaj jest spowodowany przedawkowaniem preparatów farmakologicznych mających go w składzie. Przedawkowanie objawia się wolem, zwiększeniem czynności gruczołów śluzowych, które prowadzą do obrzęku twarzy. Z kolei dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego to biegunka i wymioty.

2. Źródła jodu

Jod jest dostarczany organizmowi głównie z pożywieniem, jednak na terenach nadmorskich wchłania się również przez układ oddechowy i skórę. Nad oceanami zawartość jodu w powietrzu wynosi do 400 μg/m3, a wraz z oddalaniem się od brzegów w głąb lądu – maleje. Na ilość jodu w powietrzu ma też wpływ zanieczyszczenie środowiska.

Dzienne zapotrzebowanie na jod jest uzależnione od wieku, płci i trybu życia. W stanach fizjologicznych, takich jak ciąża i laktacja oraz w czasie wzrostu u dzieci, zapotrzebowanie na ten pierwiastek wzrasta. U ciężarnych wynosi 200–250 µg/dziennie. Taka ilość zapewnia prawidłowy przebieg ciąży i rozwój płodu. Główne źródło jodu dla ludzi stanowi pokarm, szczególnie produkty pochodzenia morskiego (ryby, wodorosty), w niewielkim stopniu produkty mleczne oraz jaja.

Produkt Zawartość jodu (µg/60 g)
Algi 38571
Sól jodowana 4620
Krewetki 25
Produkt Zawartość jodu (µg/100 g) Produkt Zawartość jodu (µg/60 g)
Mleko 2 proc. 7,5 Cielęcina 2,2
Ser twarogowy ziarnisty 10 Dorsz świeży 110
Jajo 21 Węgorz 4,0
Kurczak 0,4 Ser żółty 35

Niektóre pokarmy zaburzają wchłanianie jodu. Należą do nich czynniki wolotwórcze obecne w kapuście, brokułach, brukselce i rzepie, dlatego osoby mające niedoczynność tarczycy oraz będące w ciąży nie powinny często spożywać tych produktów. Stosowanie preparatów witaminowo-mineralnych zawierających jod jest szczególnie zalecane kobietom w ciąży w regionach górskich i podgórskich.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!