Nabiał w ciąży

Nabiał w ciąży to ważna część diety kobiety ciężarnej. Ilościowo określa się, że nabiał to 3 porcje dziennie. Nabiał jest korzystny w czasie ciąży ze względu na zawartość białka i wapnia, a także witaminy D i A. Nie można jednak zapominać, że nie każdy produkt mleczny jest najkorzystniejszy dla przyszłej matki i jej dziecka. Chodzi tu szczególnie o produkty, które mogą zawierać niekorzystne bakterie, takie jak listeria.

1. Niezalecany nabiał w ciąży

Spożywanie nabiału w ciąży
Spożywanie nabiału w ciąży

Nabiał w ciąży to ważna część diety kobiety ciężarnej. Ilościowo określa się, że nabiał to 3 porcje dziennie....

zobacz galerię

Przy wyborze produktów mlecznych w czasie ciąży trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na to, czy zawiera niepasteryzowane mleko. Jeśli tak – lepiej wybrać inny produkt. Nabiał zawierający niepasteryzowane mleko może także zawierać groźne w ciąży bakterie. Wśród produktów, które należy unikać, są ser brie, feta, camembert, ser roquefort, gorgonzola, a także niebieskie odmiany serów pleśniowych. Dla miłośniczek kuchni meksykańskiej także mamy złe wieści. W czasie ciąży sery wykorzystywane w daniach kuchni meksykańskiej są także zakazane. Wśród nich są na przykład ser queso blanco, queso fresco czy panela. Pamiętajmy też, aby zwracać uwagę na datę ważności. Nigdy nie spożywamy produktów po tej dacie, a szczególnie uważamy na to w czasie ciąży, bo możemy zaszkodzić nie tylko sobie, ale i dziecku.

Zobacz film: "Odżywianie w ciąży - lepszy start w przyszłość dla dziecka"

2. Zalecany nabiał w ciąży

Jest mnóstwo produktów mlecznych, które są zdrowe w czasie ciąży, a nawet w tym czasie zalecane. Większość serów twardych i półmiękkich jest całkowicie bezpieczna. Można jeść w ciąży bez obaw mozarellę, cheddar, a także sery białe i twarogowe. Najlepiej jednak zawsze upewnić się, czy na opakowaniu jest informacja, że ser został wyprodukowany z pasteryzowanego mleka oraz czy jest zdatny do spożycia. Jeśli nie ma jasnej informacji na temat tego, z czego zrobiony jest ser, lepiej wziąć taki, na którym można znaleźć tę informację.

Bardzo korzystne w ciąży jest mleko, ze względu na dużą zawartość witaminy D i wapnia. Pamiętajmy jednak, że mleko pełnotłuste dostarcza dość dużo kalorii i trzeba się z tym liczyć. Jeśli w diecie nie ma miejsca na tak wiele, można wybierać mleko niskotłuszczowe lub odtłuszczone. Polecamy jednak niewielką ilość tłuszczu ze względu na witaminę D, rozpuszczalną w tłuszczach. Bez choćby niewielkiej ilości tłuszczu w mleku, nie zostanie ona wchłonięta.

Zalecane produkty mleczne w ciąży to także jogurty. Zawierają one dobre kultury bakterii, które zmniejszają ryzyko infekcji grzybiczych. Co więcej, jogurty dostarczają więcej wapnia i białka niż zwykłe mleko. Zaletą jogurtu jest także to, że łatwiej się trawi niż inne produkty mleczne. Jeśli więc pojawia się niestrawność po nabiale, można spróbować jogurtów, które w mniejszym stopniu obciążą żołądek.

Czas ciąży to czas zachcianek i chętek na "małe co nieco". Zamiast czekolady (chociaż ona w niewielkich ilościach także dostarczy kilku cennych minerałów, takich jak magnez) można wybrać inne pyszności, na dodatek zrobione z mleka, a więc dostarczające wapnia i białka, a także witamin. Są to lody. Pamiętajmy tylko, aby nie przesadzać, gdyż mają dużo kalorii. Ale trochę lodów raz na jakiś czas na pewno nie zaszkodzi.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!