Ważny Temat - Brakujący element twojej diety

Kobiety planujące ciążę, przyszłe mamy i matki karmiące należą do grupy osób o szczególnym zapotrzebowaniu na witaminy i składniki mineralne. Właśnie w tych okresach oraz w stanach wzmożonego zapotrzebowania zalecana jest suplementacja diety.

Należy pamiętać, że zarówno zbyt mała ilość składników, jak i zbyt duża ich podaż nie są zdrowe dla organizmu, a w przypadku kobiet w ciąży mogą być wręcz groźne. W niektórych przypadkach niedobór lub nadmiar witamin i składników mineralnych może obniżać płodność, niekorzystnie wpływać na rozwój płodu czy też dziecka karmionego piersią.

Zgodnie z Evidence Based Medicine specjaliści zalecają, by panie pragnące poszerzyć swoje rodziny przede wszystkim suplementowały:

  • kwas foliowy,
  • jod,
  • kwas DHA,
  • witaminę D3,
  • żelazo,
  • magnez.

W przypadku DHA, magnezu i żelaza suplementacja zależy od stopnia niedoboru, gdyż nadmiar tych składników może być szkodliwy.

Kwas DHA to wielonienasycony kwas tłuszczowy, który jest szczególnie ważny dla odpowiedniego rozwoju układu nerwowego dziecka zarówno w okresie płodowym, jak i po narodzeniu.

Kwas foliowy z kolei ma wpływ na produkcję krwi oraz na podział komórek i odporność.

Jod to pierwiastek, który korzystnie oddziałuje na utrzymanie prawidłowych funkcji poznawczych i wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego.

Witamina D3 jest bardzo ważna ze względu na kości oraz prawidłowy wzrost dziecka. Dodatkowo ma ogromne znaczenie dla rozwoju mięśni i dla układu odpornościowego.

Z kolei magnez reguluje pracę nerwów, mięśni oraz kości.

Widzimy więc, że dieta kobiety planującej ciążę, w czasie ciąży czy karmiącej jest bardzo ważna i musi być odpowiednio zbilansowana oraz wspierana suplementami.