Trwa ładowanie...

Żelazo w ciąży

Żelazo jest mikroelementem koniecznym do transportu tlenu w organizmie. Niedobór żelaza w organizmie u kobiet w ciąży jest przyczyną anemii oraz powoduje wady rozwojowe płodu. Główne źródło żelaza w diecie kobiety stanowi mięso.

Zobacz film: "Żelazo w ciąży"

spis treści
Produkty bogate w żelazo
Produkty bogate w żelazo [10 zdjęć]

Suszony tymianek to źródło błonnika oraz witamin A i C. W 100 gramach tymianku znajdziemy 123,6 mg żelaza....

zobacz galerię

1. Rola żelaza w organizmie

Żelazo jest głównym składnikiem hemoglobiny - białka obecnego w krwinkach czerwonych. Bierze ono udział w procesie transportu tlenu z płuc do wszystkich tkanek organizmu oraz usuwaniu dwutlenku węgla. Ponadto, żelazo warunkuje aktywność wielu enzymów, które między innymi odpowiadają za tworzenie mieliny w mózgu. U kobiet w ciąży zapotrzebowanie na żelazo wzrasta z 15 do 22 mg/dobę. W rozwijającym się płodzie żelazo jest niezbędne do prawidłowej budowy ośrodkowego układu nerwowego oraz rozwoju. W pierwszym trymestrze ciąży zwiększone zapotrzebowanie na żelazo jest częściowo pokrywane z zapasów ustrojowych kobiety.

Niedokrwistość z niedoboru żelaza w ciąży powoduje niską masę urodzeniową dziecka, która najczęściej jest wynikiem przedwczesnego porodu. Niedokrwistość u noworodków może być przyczyną opóźnienia rozwoju umysłowego, którego niestety nie da się wyleczyć, podając preparaty zawierające żelazo.

Objawy niedoboru żelaza  u kobiet:

  • szybkie męczenie się,
  • ospałość, apatia,
  • łamliwość paznokci,
  • bladość skóry,
  • pękanie w kącikach ust,
  • zawroty głowy,
  • zmniejszona odporność organizmu.

2. Źródła żelaza w diecie

Aby zapobiec niedoborom żelaza oraz zapewnić optymalne warunki do rozwoju płodu, należy dostarczać w diecie odpowiednią dawkę żelaza. W produktach spożywczych występują dwa rodzaje żelaza: hemowe, obecne w mięsie oraz produktach pochodzenia zwierzęcego, oraz niehemowe, pochodzenia roślinnego.

Żelazo hemowe charakteryzuje się większą przyswajalnością w porównaniu do niehemowego, które wchłania się w układzie pokarmowym tylko w 5%. W celu zwiększenia ilości wchłanianego żelaza należy spożywać go w towarzystwie produktów bogatych w witaminę C (warzywa, soki owocowe) oraz białka pochodzenia zwierzęcego (mięso, ryby, mleko i jego przetwory). Najlepsze źródło żelaza dla kobiet w ciąży stanowią mięso oraz ryby, które należy spożywać w obecności warzyw i owoców.

Tabela. Zawartość żelaza w wybranych produktach spożywczych.

ProduktZawartość żelaza w mg/100 gProduktZawartość żelaza w mg/100 g
Mięso kurczaka1,2Fasola biała6,9
Polędwica wołowa2,3Boćwina2,2
Schab1,0Natka pietruszki5,0
Dorsz, filety0,4Orzechy laskowe6,9
Jajko kurze2,2Pieczywo graham2,2

Bardzo duże ilości żelaza zawiera wątróbka drobiowa (9,5 mg/100 g), jednakże nie jest ona wskazana dla kobiet w ciąży. Wątroba jest narządem, który uczestniczy w metabolizmie substancji toksycznych, leków obecnych w paszy, które spożyło zwierzę. Wiele tych substancji ulega zmagazynowaniu w wątrobie. Po spożyciu wątróbki substancje te mogą niekorzystnie oddziaływać na rozwijający się płód. Kobieta w ciąży oraz karmiąca nie powinna spożywać wątróbki częściej niż raz w miesiącu.

Kobieta w ciąży powinna zwracać szczególną uwagę na zawartość żelaza w diecie, gdyż jego niedobór powoduje niedotlenienie płodu, a w konsekwencji prowadzi do wad rozwojowych nienarodzonego dziecka. Z kolei niedotlenienie tkanek macicy zwiększa ryzyko poronienia czy przedwczesnego porodu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.