Żelazo w ciąży

Żelazo jest mikroelementem koniecznym do transportu tlenu w organizmie. Niedobór żelaza w organizmie u kobiet w ciąży jest przyczyną anemii oraz powoduje wady rozwojowe płodu. Główne źródło żelaza w diecie kobiety stanowi mięso.

Produkty bogate w żelazo zobacz galerię
Produkty bogate w żelazo 10 zdjęć

1. Rola żelaza w organizmie

Żelazo jest głównym składnikiem hemoglobiny - białka obecnego w krwinkach czerwonych. Bierze ono udział w procesie transportu tlenu z płuc do wszystkich tkanek organizmu oraz usuwaniu dwutlenku węgla. Ponadto, żelazo warunkuje aktywność wielu enzymów, które między innymi odpowiadają za tworzenie mieliny w mózgu. U kobiet w ciąży zapotrzebowanie na żelazo wzrasta z 15 do 22 mg/dobę. W rozwijającym się płodzie żelazo jest niezbędne do prawidłowej budowy ośrodkowego układu nerwowego oraz rozwoju. W pierwszym trymestrze ciąży zwiększone zapotrzebowanie na żelazo jest częściowo pokrywane z zapasów ustrojowych kobiety. Niedokrwistość z niedoboru żelaza w ciąży powoduje niską masę urodzeniową dziecka, która najczęściej jest wynikiem przedwczesnego porodu. Niedokrwistość u noworodków może być przyczyną opóźnienia rozwoju umysłowego, którego niestety nie da się wyleczyć, podając preparaty zawierające żelazo.

Zobacz film: "Żelazo w ciąży"

Objawy niedoboru żelaza u kobiet:

  • szybkie męczenie się,
  • ospałość, apatia,
  • łamliwość paznokci,
  • bladość skóry,
  • pękanie w kącikach ust,
  • zawroty głowy,
  • zmniejszona odporność organizmu.

2. Źródła żelaza w diecie

Aby zapobiec niedoborom żelaza oraz zapewnić optymalne warunki do rozwoju płodu, należy dostarczać w diecie odpowiednią dawkę żelaza. W produktach spożywczych występują dwa rodzaje żelaza: hemowe, obecne w mięsie oraz produktach pochodzenia zwierzęcego, oraz niehemowe, pochodzenia roślinnego.

Żelazo hemowe charakteryzuje się większą przyswajalnością w porównaniu do niehemowego, które wchłania się w układzie pokarmowym tylko w 5%. W celu zwiększenia ilości wchłanianego żelaza należy spożywać go w towarzystwie produktów bogatych w witaminę C (warzywa, soki owocowe) oraz białka pochodzenia zwierzęcego (mięso, ryby, mleko i jego przetwory). Najlepsze źródło żelaza dla kobiet w ciąży stanowią mięso oraz ryby, które należy spożywać w obecności warzyw i owoców.

Tabela. Zawartość żelaza w wybranych produktach spożywczych.

Produkt Zawartość żelaza w mg/100 g Produkt Zawartość żelaza w mg/100 g
Mięso kurczaka 1,2 Fasola biała 6,9
Polędwica wołowa 2,3 Boćwina 2,2
Schab 1,0 Natka pietruszki 5,0
Dorsz, filety 0,4 Orzechy laskowe 6,9
Jajko kurze 2,2 Pieczywo graham 2,2

Bardzo duże ilości żelaza zawiera wątróbka drobiowa (9,5 mg/100 g), jednakże nie jest ona wskazana dla kobiet w ciąży. Wątroba jest narządem, który uczestniczy w metabolizmie substancji toksycznych, leków obecnych w paszy, które spożyło zwierzę. Wiele tych substancji ulega zmagazynowaniu w wątrobie. Po spożyciu wątróbki substancje te mogą niekorzystnie oddziaływać na rozwijający się płód. Kobieta w ciąży oraz karmiąca nie powinna spożywać wątróbki częściej niż raz w miesiącu.

Kobieta w ciąży powinna zwracać szczególną uwagę na zawartość żelaza w diecie, gdyż jego niedobór powoduje niedotlenienie płodu, a w konsekwencji prowadzi do wad rozwojowych nienarodzonego dziecka. Z kolei niedotlenienie tkanek macicy zwiększa ryzyko poronienia czy przedwczesnego porodu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.