Mięso w ciąży

Mięso w ciąży to, na nieszczęście wegetarianek, bardzo ważny składnik diety. Zawiera ono żelazo, cynk, białko zwierzęce oraz witaminy z grupy B. Żelazo jest szczególnie ważne w czasie ciąży, gdyż to kobiety ciężarne są najbardziej narażone na jego niedobory. Ale niedobory w ciąży to częsty problem kobiet, gdyż ich dieta powinna zaspokajać także potrzeby rozwijającego się dziecka.

1. Dlaczego mięso w ciąży jest ważne?

Mięso jest najlepszym źródłem żelaza, które często w czasie ciąży ma dość niski poziom ze względu na rozwijający się w łonie płód. Zapotrzebowanie na żelazo nie zwiększa się jednak gwałtownie – wchłanianie żelaza z pożywienia także zwiększa się w ciąży. Nie każdy rodzaj mięsa ma wystarczająco żelaza, by być bezwzględnie zalecany dla kobiet w ciąży. Najwięcej żelaza znajduje się w czerwonym, chudym mięsie, dużo mniej w mięsie z kurczaka i w rybach. Rodzaj żelaza zawarty w czerwonym mięsie jest najłatwiej przyswajany – zarówno w porównaniu do innych produktów, jak i suplementów diety. Najlepszym źródłem żelaza jest, jak wiadomo, wątróbka. Ale nie jest ona najkorzystniejsza dla kobiet w ciąży. Jednak zbyt duża jej dawka, według badań, może doprowadzić do zaburzeń rozwoju płodu. Żelazo najlepiej dostarczać w czerwonym, chudym mięsie.

Zobacz film: "Żelazo w ciąży"

Cynk to kolejny pierwiastek, w który obfituje mięso. Jest go najwięcej w mięsie wołowym. Inne rodzaje mięsa zawierają go znacznie mniej. Mięso to poza tym doskonałe źródło białka. Jest ono niezbędne do rozwoju dziecka. W tym przypadku każdy rodzaj mięsa jest dobry, chociaż należy raczej unikać tłustego mięsa, wybierać chude kawałki. Chude mięso zawiera poza tym więcej białka. Kolejnym ważnym składnikiem mięsa jest witamina D. Zwiększa ona wchłanianie wapnia, niezbędnego do rozwoju kośćca dziecka. Witaminy z grupy B, również ważne w czasie ciąży, to różne gatunki mięsa. Witamina B1 w największych ilościach występuje w mięsie wieprzowym, witamina B3 (czyli PP) to z kolei mięso kurczaka, a ryby zawierają dużo witaminy B12. W witaminę B12 obfituje mięso wołowe.

2. Czym można zastąpić mięso w ciąży?

Jeśli dla kobiety dieta wegetariańska w ciąży jest bardzo ważna, może próbować zastępować to źródło żelaza innymi produktami. Żelazo można znaleźć w orzechach, ziarnach oraz warzywach zielonolistnych (na przykład w szpinaku). Jednak ten rodzaj żelaza jest gorzej przyswajany przez organizm, w związku z czym trzeba go sobie dostarczać więcej.

Cynku można także dostarczać sobie za pomocą produktów zbożowych, roślin strączkowych, orzechów i warzyw. Jeśli chodzi o białko, to jego źródłem mogą być także orzechy, rośliny strączkowe, jajka, mleko i inne produkty mleczne. Witamina D to także produkty mleczne oraz ryby, jajka. Witaminy z grupy B znajdują się oprócz mięsa także w roślinach strączkowych, drożdżach, orzechach, rybach, nasionach słonecznika, owocach i warzywach. Aby dostarczyć sobie tej witaminy można także zamienić przetwarzane produkty zbożowe na te pełnoziarniste. Aby zachować dietę wegetariańską w czasie ciąży, być może konieczne będą suplementy diety.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!