Witaminy na odporność

W przypadku przedszkolaków spadek odporności następuje dość często. Wystarczy, że dziecko przemarznie lub przemoczy się podczas deszczu, a wówczas nietrudno o infekcję. Zapobiec temu mogą odpowiednie witaminy, czyli A, C, E i B6.  Ich źródłem mogą być preparaty na odporność, ale o wiele lepszym rozwiązaniem będzie dieta, która dostarczy witaminy w naturalnej i najlepiej przyswajalnej postaci.

1. Witaminy na wzmocnienie odporności

Witaminy dla malca
Witaminy dla malca

W przypadku przedszkolaków spadek odporności następuje dość często. Wystarczy, że dziecko przemarznie...

zobacz galerię

Witaminy są potrzebne naszemu organizmowi, ponieważ biorą udział niemal we wszystkich zachodzących w nim procesach. Istnieje jednak pewna grupa takich, które szczególnie odpowiadają za odporność organizmu. Są to witaminy A, C, E oraz z grupy B (szczególnie witamina B6). Ich działanie wygląda następująco:

Zobacz film: "Jakie umiejętności powinno posiadać dziecko, które idzie do przedszkola?"

  • witamina A – wzmacnia barierę, która utrudnia dostęp do organizmu drobnoustrojom; znajduje się w maśle, jajach, tranie, produktach mlecznch,  
  • witamina E – podczas infekcji i przeziębienia następuje zwiększona produkcja wolnych rodników (utleniaczy), a witamina E jest jednym z najlepszych przeciwutleniaczy;  jej źródła to orzechy, mąka z grubego przemiału, kiełki, oleje roślinne,
  • witamina B6 (pirydoksyna) – wzmacnia ogólną odporność organizmu, znajdziesz ją w takich produktach, jak: pełnoziarnista mąka, wątróbka, awokado, banany, ryby, orzechy włoskie, szpinak, ryby.

Jednak najważniejszą witaminą biorącą udział we wzmacnianiu odporności organizmu jest witamina C. 

Jak naturalnie zwiększyć odporność dziecka?
Jak naturalnie zwiększyć odporność dziecka?

Wzmacnianie odporności u dziecka jest niezwykle ważne, ponieważ sprawnie funkcjonujący układ immunologiczny...

zobacz galerię

2. Działanie witaminy C na odporność organizmu

Witamina C to inaczej kwas askorbinowy. Jej wpływ na odporność organizmu jest związany z produkcją i utrzymaniem kolagenu, regulacją cholesterolu, przeciwdziałaniem wolnym rodnikom (które powstają podczas infekcji). Ponadto  substancja ta podnosi odporność na zakażenia, przyspiesza gojenie się ran, złamań i zapobiega krwotokom.

Ma działanie antywirusowe, aktywuje system immunologiczny, zwiększa odporność organizmu nawet w okresach wytężonego wysiłku fizycznego. Znajduje szerokie zastosowaniem w profilaktyce nowotworowej – chroni przed rakiem żołądka, jamy ustnej, przełyku płuc, wątroby, odbytu i szyjki macicy. Źródła witaminy C to czarne porzeczki, czerwona i zielona papryka, brukselka, kalafior, szpinak, truskawki, poziomki, czerwone porzeczki, cytryny, natka pietruszki, pomarańcze, pomidory, czerwona i biała kapusta.

Dieta na odporność twojego dziecka powinna uwzględniać także inne składniki odżywcze, które pomagają chronić jego organizm przed chorobami. Są to: cynk (znajduje się w takich produktach, jak: wątróbka, kasza gryczana, fasola, czosnek, kapusta, chleb razowy) oraz żelazo (groch, fasola, wątróbka wieprzowa i drobiowa, brokuły, szpinak). Jeśli jeszcze zastanawiasz się, jak podnieść odporność dziecka, możesz spróbować suplementów diety. Pamiętaj jednak, że żadne preparaty nie zastąpią witamin dostarczanych organizmowi w pożywieniu.

Następny artykuł: Naturalne metody

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!