Luteina a ciąża

Zapotrzebowanie ciężarnych kobiet na witaminy i składniki mineralne jest większe, dlatego jadłospis sprzed ciąży powinien ulec pewnym modyfikacjom. Jednym ze składników, które mogą być przydatne jest luteina. Substancja ta nie została co prawda dogłębnie zbadana w związku z ciążą, ale jej spożywanie może mieć pozytywny wpływ na płód. Ciężarne, które mają watpliwości, czy konsumują wystarczająco dużo luteiny, powinny skonsultować się z lekarzem.

1. Jak działa luteina?

Luteina należy do grupy karotenoidów, czyli barwników, które znajdują się w największym stężeniu w owocach i warzywach. Im ciemniejszy odcień ma dany produkt, tym więcej karotenoidów zawiera. Włączenie różnokolorowych owoców i warzyw do diety jest zdrowym sposobem na dostarczenie organizmowi luteiny. Obecnie zaleca się spożywanie 6-10 mg każdego dnia.

Substancja ta jest potrzebna, gdyż pomaga chronić oczy oraz skórę przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. Ponadto chroni przed zwyrodnieniem plamki żółtej i uszkodzeniami skóry wywoływanymi przez promienie słoneczne. Luteina jest ważnym przeciwutleniaczem, który zwalcza wolne rodniki, które mogą przyczyniać się do wielu chorób (np. nowotworów).

Zobacz film: "Najlepszy moment na zajście w ciążę"

 

2. Luteina dla ciężarnych

Badania dotyczące znaczenia luteiny w czasie ciąży dopiero zaczynają się ukazywać. Wyniki przeprowadzonych dotychczas analiz sugerują, że ten barwnik może odgrywać rolę w tworzeniu się niektórych układów u nienarodzonego jeszcze dziecka. Testy wykazały, że luteina znajduje się w krwi pępowinowej, co oznacza, że ten składnik odżywczy jest transportowany od ciała matki do organizmu dziecka. Potrzebne są jednak dalsze badania, by określić, czy sprzyja rozwojowi i zdrowiu oczu oraz skóry dziecka. Ponadto należy ustalić, czy w czasie ciąży zapotrzebowanie na luteinę u kobiety wzrasta.

Doskonałym źródłem substancji są żółtka jaj. Jaja można przygotowywać na wiele sposobów, ale w trakcie ciąży niezwykle istotne jest, by były one odpowiednio długo gotowane. W ten sposób można znacznie zmniejszyć ryzyko zatrucia pokarmowego. Luteina znajduje się również w zielonych liściastych warzywach (np. szpinaku). Można ją znaleźć także w groszku, dyni, brokułach i słodkiej kukurydzy.

 

Kalendarz płodności
Niepokalanek mnisi

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.