Trwa ładowanie...

Jakie owoce jeść w ciąży?

Właściwe odżywianie w czasie ciąży odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju początkowo płodu, a następnie dziecka. Owoce bowiem są źródłem nie tylko witamin, ale również soli mineralnych oraz węglowodanów. Jakie owoce można jeść w ciąży? Czy grejpfrut w ciąży jest bezpieczny? Czy mandarynki w ciąży można jeść bez ograniczeń?

Zobacz film: "Jak odżywiać się w czasie ciąży?"

spis treści

1. Jakie owoce jeść w ciąży

Które owoce są korzystne dla zdrowia ciężarnej i dziecka?

  • Jabłka w ciąży są bogatym źródłem błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który w dużych ilościach znajduje się w skórce owocowej. Błonnik w organizmie reguluję pracę jelit i zapobiega zaparciom w ciąży. Jabłka są też dobrym źródłem witamin z grupy B, które są niezbędne do dobrego stanu skóry, syntezy białka czy funkcjonowania układu nerwowego. Warto zjeść co najmniej 1 jabłko dziennie.

  • Nektarynki w ciąży to również samo zdrowie. W 100 gramach tego smacznego owocu aż 80 gram to woda, pond 9 gram to węglowodany, 2 gramy błonnika i 1,2 grama białka. Ponadto nektarynki to źródło potasu, magnezu, fosforu i witamin A, C i E. Warto zatem włączyć je do diety w ciąży.

  • Maliny w ciąży - owoce te zawierające sporo witamin, zwłaszcza beta-karotenu, który w organizmie jest przekształcany w witaminę A. Ponadto maliny są bogatym źródłem flawonoidów wykazujących zróżnicowane właściwości prozdrowotne, np. przeciwbakteryjne, przeciwzapalne, przeciwwirusowe. Z uwagi na ten fakt, picie soku z malin jest szczególnie polecane właśnie ciężarnym, które nie mogą zażywać leków zalecanych podczas przeziębienia.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

  • Truskawki w ciąży są bogatym źródłem witaminy C oraz beta-karotenu i antocyjanów, które wykazują działanie antyoksydacyjne oraz usuwają wolne rodniki, które uszkadzają komórki. Truskawki jednocześnie posiadają silne właściwości alergizujące i dlatego, by nie spowodować alergiiu dziecka, w ciągu dna można zjeść tylko około 15 truskawek.

  • Winogrona w ciąży – owoce te zawierające spore ilości flawonoidów, które chronią przed chorobami serca oraz zapewniają prawidłowe ukrwienie łożyska. Są bogatym źródłem witamin z grupy B oraz błonnika poprawiającego przemianę materii. Winogrona zawierają spore ilości węglowodanów, dlatego nie powinno się ich spożywać w dużych ilościach - maks. 1 szklanka dziennie. Szczególnie na ilość spożywanych winogron powinny zwrócić uwagę kobiety, u których wystąpiła cukrzyca.

Spożywanie owoców w ciąży jest zalecane, ponieważ są one źródłem minerałów i witamin
Spożywanie owoców w ciąży jest zalecane, ponieważ są one źródłem minerałów i witamin (123RF)
  • Cytrusy w ciąży (pomarańcze, mandarynki, grejpfruty) - dostarczają organizmowi spore ilości wody oraz witamin A, C, i soli mineralnych (potas, magnez, wapń). Owoce cytrusowe, jak np. pomarańcze w ciąży mogą być przyczyną alergii, dlatego należy je spożywać w małych ilościach, ale codziennie (np. 2 mandarynki, 1 pomarańcza, 2 grejpfruty).

  • Banany w ciąży są doskonałym źródłem witamin z grupy B, magnezu oraz potasu, które warunkują prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Ich niedobór powoduje skurcze łydek, drżenie rąk i nerwowość. Ponadto są dobrym źródłem kwasu foliowego, który zapobiega u płodu wadom cewy nerwowej. Podczas spożywania bananów wydzielane są w organizmie spore ilości serotoniny – hormonu szczęścia. W ciągu dnia nie należy spożywać więcej niż 2 sztuki.

  • Kiwi w ciąży – owoc bogaty w witaminę C, która wzmacnia odporność oraz kwas foliowy, który zapewnia prawidłowy stan łożyska oraz chroni przed poronieniem.

  • Pomelo w ciąży wzbogaci organizm przyszłej mamy o witaminę C oraz potas, dzięki czemu uelastyczni jej naczynia krwionośne oraz zapobiegnie wahaniom ciśnienia.

  • Arbuz w ciąży jest wskazany ze względy na wartości nawadniające organizm - owoc ten składa się aż w 90% z wody; ponadto jest bogaty w składniki odżywcze i mikroelementy (potas, sód, cynk, fosfor czy magnez, niezwykle potrzebne w czasie ciąży i połogu).

Podczas spożywania owoców do organizmu wprowadzane są witaminy i sole mineralne. Jednak kobiety w ciąży powinny unikać spożywania owoców ze skórką, ponieważ owoce kupione w sklepie są zazwyczaj pryskane preparatami mającymi na celu zapobiegnięcie ich gnicia oraz nadanie ładnego połysku.

Dr n. med. Aneta Kościołek
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.