Jakie owoce jeść w ciąży? - wartość odżywcza

Właściwe odżywianie w czasie ciąży odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju początkowo płodu, a następnie dziecka. Owoce bowiem są źródłem nie tylko witamin, ale również soli mineralnych oraz węglowodanów. Czy wszystkie owoce można jeść w ciąży?

1. Jakie owoce jeść w ciąży - wartość odżywcza

Do owoców, które kobieta w ciąży może spożywać, należą:

  • Jabłka – są bogatym źródłem błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który w dużych ilościach znajduje się w skórce owocowej. Błonnik w organizmie reguluję pracę jelit i zapobiega zaparciom w ciąży. Jabłka są dobrym źródłem witamin z grupy B, które są niezbędne do dobrego stanu skóry, syntezy białka czy funkcjonowania układu nerwowego. Warto zjeść co najmniej 1 jabłko dziennie.

  • Maliny - owoce zawierające sporo witamin, zwłaszcza beta-karotenu, który w organizmie jest przekształcany w witaminę A. Ponadto maliny są bogatym źródłem flawonoidów wykazujących zróżnicowane właściwości prozdrowotne, np. przeciwbakteryjne, przeciwzapalne, przeciwwirusowe. Z uwagi na ten fakt, picie soku z malin jest szczególnie polecane kobietom w ciąży, które nie mogą zażywać wielu leków zalecanych podczas przeziębienia.

Zobacz film: "Jak odżywiać się w czasie ciąży?"

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

  • Truskawki – są bogatym źródłem witaminy C oraz beta-karotenu i antocyjanów, które wykazują działanie antyoksydacyjne oraz usuwają wolne rodniki, które uszkadzają komórki. Truskawki są owocami posiadającymi silne właściwości alergizujące i dlatego, by nie spowodować alergiiu dziecka, w ciągu dna można zjeść tylko około 15 truskawek.

  • Winogrona – owoce zawierające spore ilości flawonoidów, które chronią przed chorobami serca oraz zapewniają prawidłowe ukrwienie łożyska. Są bogatym źródłem witamin z grupy B oraz błonnika poprawiającego przemianę materii. Winogrona zawierają spore ilości węglowodanów, dlatego nie powinno się ich spożywać w dużych ilościach - maks. 1 szklanka dziennie. Szczególnie na ilość spożywanych winogron powinny zwrócić uwagę kobiety, u których wystąpiła cukrzyca.

Spożywanie owoców w ciąży jest zalecane, ponieważ są one źródłem minerałów i witamin
Spożywanie owoców w ciąży jest zalecane, ponieważ są one źródłem minerałów i witamin (123RF)
  • Owoce cytrusowe (pomarańcze, mandarynki, grejpfruty) - dostarczają organizmowi spore ilości wody oraz witamin A, C, i soli mineralnych (potas, magnez, wapń). Owoce cytrusowe są częstą przyczyną alergii, dlatego należy je spożywać w małych ilościach, ale codziennie (np. 2 mandarynki, 1 pomarańcza, 2 grejpfruty).

  • Banany – są doskonałym źródłem witamin z grupy B, magnezu oraz potasu, które warunkują prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Ich niedobór powoduje skurcze łydek, drżenie rąk i nerwowość. Ponadto są dobrym źródłem kwasu foliowego, który zapobiega u płodu wadom cewy nerwowej. Podczas spożywania bananów wydzielane są w organizmie spore ilości serotoniny – hormonu szczęścia. W ciągu dnia nie należy spożywać więcej niż 2 sztuki.

  • Kiwi – owoc bogaty w witaminę C, która wzmacnia odporność oraz kwas foliowy, który zapewnia prawidłowy stan łożyska oraz chroni przed poronieniem.

Właściwości zdrowotne jabłek
Właściwości zdrowotne jabłek

Właściwe odżywianie w czasie ciąży odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju początkowo płodu, a następnie...

zobacz galerię

Podczas spożywania owoców do organizmu wprowadzane są witaminy i sole mineralne. Jednak kobiety w ciąży powinny unikać spożywania owoców ze skórką, ponieważ owoce kupione w sklepie są zazwyczaj pryskane preparatami mającymi na celu zapobiegnięcie ich gnicia oraz nadanie ładnego połysku.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!