Jakie owoce jeść w ciąży? - wartość odżywcza

Właściwe odżywianie w czasie ciąży odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju początkowo płodu, a następnie dziecka. Owoce bowiem są źródłem nie tylko witamin, ale również soli mineralnych oraz węglowodanów. Czy wszystkie owoce można jeść w ciąży?

1. Jakie owoce jeść w ciąży - wartość odżywcza

Do owoców, które kobieta w ciąży może spożywać, należą:

  • Jabłka – są bogatym źródłem błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który w dużych ilościach znajduje się w skórce owocowej. Błonnik w organizmie reguluję pracę jelit i zapobiega zaparciom w ciąży. Jabłka są dobrym źródłem witamin z grupy B, które są niezbędne do dobrego stanu skóry, syntezy białka czy funkcjonowania układu nerwowego. Warto zjeść co najmniej 1 jabłko dziennie.

  • Maliny - owoce zawierające sporo witamin, zwłaszcza beta-karotenu, który w organizmie jest przekształcany w witaminę A. Ponadto maliny są bogatym źródłem flawonoidów wykazujących zróżnicowane właściwości prozdrowotne, np. przeciwbakteryjne, przeciwzapalne, przeciwwirusowe. Z uwagi na ten fakt, picie soku z malin jest szczególnie polecane kobietom w ciąży, które nie mogą zażywać wielu leków zalecanych podczas przeziębienia.

Zobacz film: "Jak odżywiać się w czasie ciąży?"

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

  • Truskawki – są bogatym źródłem witaminy C oraz beta-karotenu i antocyjanów, które wykazują działanie antyoksydacyjne oraz usuwają wolne rodniki, które uszkadzają komórki. Truskawki są owocami posiadającymi silne właściwości alergizujące i dlatego, by nie spowodować alergiiu dziecka, w ciągu dna można zjeść tylko około 15 truskawek.

  • Winogrona – owoce zawierające spore ilości flawonoidów, które chronią przed chorobami serca oraz zapewniają prawidłowe ukrwienie łożyska. Są bogatym źródłem witamin z grupy B oraz błonnika poprawiającego przemianę materii. Winogrona zawierają spore ilości węglowodanów, dlatego nie powinno się ich spożywać w dużych ilościach - maks. 1 szklanka dziennie. Szczególnie na ilość spożywanych winogron powinny zwrócić uwagę kobiety, u których wystąpiła cukrzyca.

Spożywanie owoców w ciąży jest zalecane, ponieważ są one źródłem minerałów i witamin
Spożywanie owoców w ciąży jest zalecane, ponieważ są one źródłem minerałów i witamin (123RF)
  • Owoce cytrusowe (pomarańcze, mandarynki, grejpfruty) - dostarczają organizmowi spore ilości wody oraz witamin A, C, i soli mineralnych (potas, magnez, wapń). Owoce cytrusowe są częstą przyczyną alergii, dlatego należy je spożywać w małych ilościach, ale codziennie (np. 2 mandarynki, 1 pomarańcza, 2 grejpfruty).

  • Banany – są doskonałym źródłem witamin z grupy B, magnezu oraz potasu, które warunkują prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Ich niedobór powoduje skurcze łydek, drżenie rąk i nerwowość. Ponadto są dobrym źródłem kwasu foliowego, który zapobiega u płodu wadom cewy nerwowej. Podczas spożywania bananów wydzielane są w organizmie spore ilości serotoniny – hormonu szczęścia. W ciągu dnia nie należy spożywać więcej niż 2 sztuki.

  • Kiwi – owoc bogaty w witaminę C, która wzmacnia odporność oraz kwas foliowy, który zapewnia prawidłowy stan łożyska oraz chroni przed poronieniem.

Właściwości zdrowotne jabłek zobacz galerię
Właściwości zdrowotne jabłek

Podczas spożywania owoców do organizmu wprowadzane są witaminy i sole mineralne. Jednak kobiety w ciąży powinny unikać spożywania owoców ze skórką, ponieważ owoce kupione w sklepie są zazwyczaj pryskane preparatami mającymi na celu zapobiegnięcie ich gnicia oraz nadanie ładnego połysku.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.