Witamina A w ciąży

Witamina A jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, rozwoju płodu. Główne źródło witaminy stanowią jaja, marchewka oraz pomarańczowe i czerwone owoce. Z uwagi na fakt, że witamina A rozpuszcza się w tłuszczach, łatwo jest ją przedawkować. Nadmiar witaminy A w ciąży uszkadza płód i może powodować poronienia.

1. Rola witaminy A

Witamina A należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wykazuje właściwości antyoksydacyjne, usuwa wolne rodniki, chroniąc komórki przed uszkodzeniem. Ponadto chroni przed rozwojem chorób nowotworowych.

Witamina A warunkuje prawidłowe procesy widzenia, zapobiega wystąpieniu kurzej ślepoty. Zapewnia również prawidłowy rozwój płodu, gdyż jest niezbędna do wzrostu kości i zawiązków zębów. Ponadto wspomaga proces zapłodnienia, gdyż chroni przed resorpcją zarodka w macicy, a u mężczyzn wpływa na proces spermatogenezy, czyli produkcji plemników.

Zobacz film: "Witaminy w ciąży"

Niedobór witaminy A jest przyczyną spadku odporności, suchości skóry, braku apetytu, łysienia plackowatego, zmian skórnych oraz zaburzenia widzenia. Ze względu na fakt, że witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach, bardzo łatwo jest ją przedawkować. Do objawów zatrucia należą: spadek ciśnienia śródczaszkowego, wymioty, nudności, bóle głowy, zaburzenia napięcia mięśniowego.

Nadmiar witaminy A jest szczególnie toksyczny dla rozwijającego się płodu. Dlatego kobiety w ciąży nie powinny spożywać suplementów diety zawierających witaminę A. Przedawkowanie witaminy A powoduje wystąpienie wodogłowia, małogłowia, wad wrodzonych twarzoczaszki oraz chorób układu krążenia.

2. Witamina A w diecie

Dziennie zapotrzebowanie na witaminę A kobiet nieciężarnych wynosi 800 µg, w czasie ciąży wzrasta do 1250 µg, natomiast w czasie laktacji do 1600 µg. Najwięcej witaminy A dostarczają produkty pochodzenia zwierzęcego, jak: wątróbka, masło, śmietana, ser żółty. Jednakże kobiety nie powinny jeść wątróbki, ponieważ jest to narząd, który metabolizuje różne toksyny, z którymi miało kontakt zwierzę. Spożywając podroby, kobieta dostarcza nie tylko witaminy, ale również mnóstwo substancji szkodliwych.

Prekursorami witaminy A są obecne w roślinach karotenoidy. W organizmie z jednej cząsteczki witaminy beta-karotenu powstają dwie cząsteczki witaminy A. Najwięcej beta-karotenu zawierają warzywa i owoce o barwie żółtej, pomarańczowej, czerwonej i niebieskiej.

Wystarczającą dzienną dawkę witaminy A dla kobiet ciężarnych pokrywają dwie marchewki, dlatego nie ma potrzeby dodatkowej suplementacji w postaci preparatów witaminy A. Wystarczy spożywać więcej surówek lub szklankę soku marchwiowego dziennie.

Produkt Zawartość karotenu w µg/ 100 g Produkt Zawartość witaminy A w µg/ 100 g
Morele 1523 Mleko 3,2% 36
Brokuły 920 Śmietana 249
Dynia 2974 Ser twarogowy półtłusty 39
Marchew 9938 Żółtko 770
Papryka czerwona 3165 Masło extra 814
Sałata zielona 1153 Wątróbki drobiowe 9304
Pomidor 640 Makrela 100

Odpowiednio zbilansowana dieta zawiera wystarczającą ilość witamin (z wyjątkiem kwasu foliowego) i składników mineralnych, które zapewniają prawidłowy wzrost i rozwój płodu. Bezpieczniejsze jest spożywanie naturalnych witamin, których źródłem są warzywa i owoce, niż preparatów farmaceutycznych, ponieważ bardzo łatwo można je przedawkować.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!