Zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku 1-3 lat

Tempo wzrostu dzieci do 3 roku życia jest naprawdę imponujące. Od momentu narodzin do trzecich urodzin długość ciała dziecka może ulec podwojeniu. Intensywny rozwój fizyczny wymaga jednak odpowiedniej podaży składników odżywczych. Dla organizmu dziecka szczególnie ważne są witamina D oraz wapń. Składniki te mają bowiem kluczowe znaczenie dla budowy zdrowych, mocnych zębów i kości, a witamina D przyczynia się do właściwego przyswajania wapnia.

1. Źródła wapnia i witaminy D

Wapń w produktach spożywczych zobacz galerię
Wapń w produktach spożywczych

Wapń występuje nie tylko w produktach mlecznych, ale i w suszonych owocach oraz warzywach strączkowych. Należy jednak uświadomić sobie, że wapń znajdujący się w owocach, warzywach i produktach zbożowych nie jest równie łatwo przyswajalny jak ten z nabiału. Z tego właśnie powodu warto zadbać o to, by w diecie malucha produkty mleczne były obecne na co dzień. Niestety, nabiał nie pokrywa zapotrzebowania dziecka na witaminę D, mimo iż jest uważany za doskonałe źródło tej witaminy. Witamina D często bywa określana mianem „słonecznej”, ponieważ organizm człowieka może wytwarzać ją w wyniku ekspozycji słonecznej. W naszym klimacie możemy jednak liczyć na syntezę witaminy D w odpowiedniej ilości tylko od kwietnia do września. Aby organizm dziecka był w stanie dokonać syntezy tej witaminy, między 10 a 15 skóra malucha powinna przez przynajmniej 15 minut znajdować się pod działaniem promieni słonecznych (bez uprzedniego użycia kremu z filtrem). Obecnie zapobiegliwi rodzice chronią skórę dziecka preparatami z filtrami, dlatego u wielu maluchów dochodzi do znacznego ograniczenia produkcji witaminy D. W takiej sytuacji należy zadbać o właściwą podaż tej witaminy.

Zobacz film: "Co należy wiedzieć na temat fizjologii dwulatka?"

Witamina D w produktach spożywczych zobacz galerię
Witamina D w produktach spożywczych

2. Witamina D i wapń w diecie dziecka

Jeśli chcesz mieć pewność, że niedobory wapnia i witaminy D nie staną się udziałem twojego malucha, zastosuj się do następujących wskazówek:

Każdego dnia podawaj dziecku posiłki zawierające łącznie 3 porcje nabiału.

Dodawaj kefiry, jogurty i mleko do posiłków, np. do deserów, zup i sosów.

Produkty mleczne to ważne źródło wapnia, ale nie zapewniają wystarczającej ilości witaminy D, dlatego do 3 roku życia podawaj swojemu dziecku mleko modyfikowane, które uzupełnia niedobory witaminy D i wapnia.

Badania wykazały, że dieta uboga w witaminę D i wapń to powszechny problem wśród dzieci w wieku 13-36 miesięcy. Aż 80% maluchów spożywa za mało wapnia i witaminy D, a niedobory tych składników są trudne do zdiagnozowania. Dopiero po upływie czasu braki w jadłospisie dają o sobie znać, na przykład poprzez wady postawy. Wówczas jest już za późno, by odwrócić zmiany, które zaszły w organizmie dziecka. Dlatego tak ważne jest odpowiednio wczesne ich wykrycie za pomocą badania krwi i konsultacji lekarskiej.

Witamina D w diecie dziecka powyżej pierwszego roku życia
Zaskakujące fakty o ojcach

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.