Ryby dla dzieci

Każdy rodzic wie, jak ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka jest zdrowe odżywianie. Wciąż słyszymy o nadwadze wśród dzieci, skutkach jedzenia dań typu fast food, niewystarczającej ilości warzyw i owoców w diecie dziecka oraz niedoborach wapnia i żelaza w organizmie. Tymczasem każdy dietetyk przedstawia własną teorię na temat idealnego jadłospisu dla najmłodszych, dlatego rodzice często nie wiedzą, co i w jakich ilościach powinno jeść ich dziecko. Jednak co do jednego można być pewnym – regularne spożywanie ryb przynosi wiele korzyści zarówno dorosłym, jak i dzieciom.

1. Zalety ryb w diecie dziecka

Dziecko jedzące rybę
Dziecko jedzące rybę

Każdy rodzic wie, jak ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka jest zdrowe odżywianie. Wciąż słyszymy o...

zobacz galerię

Zobacz film: "Kiedy rozpocząć trening czystości?"

Wszystkie badania zajmujące się wpływem jedzenia ryb na kondycję organizmu wskazują na ich zbawienny wpływ na zdrowie. Są one bogatym źródłem składników odżywczych potrzebnych do rozwoju młodych organizmów i pomagają w zapobieganiu wielu chorobom w przyszłości.

Ryby są niezwykle bogate w białka – składnik odżywczy odgrywający ważną rolę w budowaniu silnych mięśni i kości oraz w regeneracji uszkodzeń skóry będących częścią dorastania. Proteiny pomagają również w utrzymaniu zdrowej skóry, włosów, paznokci, mają zbawienny wpływ na serce, płuca, mięśnie i prawidłowy rozwój dziecka. Warto zapamiętać, że maluchy powinny jeść białka na obiad i kolację, a ryba jest świetnym sposobem na dostarczenie im tego cennego składnika.

Poza białkami w rybach znajdziemy również wiele ważnych witamin i minerałów. Ryby są bogatym źródłem selenu, jodu i cynku. Co ważne, selen jest niezwykle silnym antyoksydantem, który pomaga chronić organizm przed działaniem toksyn i odgrywa znaczną rolę w zapobieganiu nowotworom. Jod zapewnia szybki metabolizm, a cynk wspomaga działanie układu odpornościowego i zwalcza przeziębienia.

Ryby bogate w tłuszcz (łosoś, pstrąg, makrela, śledź i sardynka) zawierają duże pokłady witamin A i D. Pierwsza z nich potrzebna jest do utrzymania dobrej kondycji skóry i oczu, a druga pomaga w przyswajaniu wapnia wspomagającego wzrost kości dziecka. W normalnych warunkach (głównie w okresie letnim) organizm ludzki wytwarza witaminę D przy współudziale promieni słonecznych, jednak jeżeli malec nie przebywa zbyt długo na zewnątrz lub jego skóra jest chroniona kosmetykami z filtrem, możliwe że nie produkuje wystarczającej ilości witaminy. Ryby bogate w tłuszcz są jednym z niewielu produktów zawierających witaminę D, dlatego warto zachęcić dziecko do jedzenia ich przynajmniej raz w tygodniu. Wszystkie gatunki ryb są bogate w witaminy z grupy B, dzięki którym organizm gromadzi duże pokłady energii. Poza tym witamina B12 wpływa na produkcję nowych komórek krwi.

Jednym z najważniejszych składników odżywczych znajdujących się w rybach są kwasy omega-3. Kwasy tłuszczowe nie są produkowane przez ludzki organizm, dlatego jedynym ich źródłem jest spożywany pokarm. Kwasy omega-3 są szczególnie istotne dla dzieci, ponieważ odgrywają ważną rolę we wczesnym rozwoju mózgu i układu nerwowego. Prawie 60% mózgu zbudowane jest z tłuszczu, a połowę tej wartości stanowią kwasy tłuszczowe omega-3. W czasie trwania ciąży składnik ten dostarczany jest płodowi przez matkę, a po porodzie głównym źródłem kwasów omega-3 jest pokarm matki lub mieszanki mleczne. Aby zapewnić zdrowy rozwój mózgu, dziecko starsze musi spożywać produkty bogate w kwasy tłuszczowe. Przeprowadzono wiele badań dowodzących związku między kwasami omega-3 a wspomaganiem pamięci i zapobieganiem takim schorzeniom jak dysleksja, ADHD i choroby serca.

2. Jak zachęcić dziecko do jedzenia ryb?

Większość osób dorosłych jest świadoma korzyści płynących z jedzenia ryb, jednak nie dotyczy to dzieci, które często odmawiają spożywania tego typu posiłków. Jak przekonać malca do jedzenia ryb?

Warto zapamiętać, że większość dzieci grymasi przy jedzeniu w określonym wieku – najczęściej w okolicy 2-3 lat – i nie znaczy to, że kiedyś nie polubią ryb. Jednym z powodów, dla którego maluchy odmawiają jedzenia ryb jest to, że nie są do nich przyzwyczajone. Możliwe, że rodzice, którzy sami nie przepadają za rybami, nigdy nie serwowali takich dań dziecku i jest to dla niego zupełnie nowe doświadczenie. Maluchy potrzebują czasu, aby przywyknąć do nowych smaków i rodzajów pokarmu, dlatego może minąć trochę czasu i kilka podejść do zjedzenia obiadu, zanim dziecko spożyje rybę bez grymaszenia. Warto zastosować również poniższe triki:

  • Zacznij od przyrządzania białych ryb, które mają delikatny smak. W miarę jak dziecko zacznie przyzwyczajać się do nowego pokarmu, można powoli wprowadzić ryby bogate w tłuszcz.
  • Nie zmuszaj dziecka do jedzenia – w ten sposób jeszcze bardziej zniechęcisz je do ryb. Za to warto zachęcić malucha do skosztowania choćby odrobiny, a jeżeli malec poczuje na to chęć – zje więcej.
  • Ty też jedz ryby. Większość dzieci naśladuje zachowanie rodziców – jeżeli zobaczą, że rodzicom taki obiad smakuje, chętniej skosztują dania.
  • Serwuj ryby dziecku od najmłodszych lat. Można je podawać tuż po odstawieniu malca od piersi. Pamiętaj jednak, aby usunąć z dania wszystkie ości.
  • Gotuj razem z dzieckiem. Wiele maluchów z chęcią zje danie, w którego przygotowaniu pomogło.
  • Wprowadź urozmaicone menu. Podawaj dorsza, łososia, pstrąga, filety, kotleciki i pasty rybne, dania gotowane na parze, pieczone lub smażone na maśle klarowanym.

Niezwykle ważne jest, aby podawać rybę co najmniej raz w tygodniu. Przyzwyczajenie się do nowego smaku może zająć dziecku trochę czasu. Jednak w miarę oswajania się malca z nowym produktem, będzie coraz chętniej sięgać po ryby. Bądź cierpliwa. Warto zacząć od małych ilości i stopniowo zwiększać wielkość posiłków. Przeważnie przyzwyczajenie się do nowego dania zajmuje dziecku około 6 tygodni, więc należy uzbroić się w cierpliwość i czekać.

Następny artykuł: Rodzicu, podaj dziecku sok

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!