Ziemniaki - zdrowe i tanie warzywo. Jak je podawać?

Ziemniaki to wciąż niedoceniane warzywa. Wiele osób nie chce ich włączyć do diety ponieważ uważa, że są tuczące. Nic bardziej mylnego. Ziemniaki powinny znaleźć się w menu zarówno dorosłych jak i dzieci. Są pełne przeciwutleniaczy i chronią przed groźnymi chorobami nowotworowymi. W dodatku są lekkostrawne.

1. Ziemniaki – źródło zdrowia

Dieta dziecka powinna być urozmaicona i dobrze jeśli znajduje się z niej wiele owoców i warzyw znanych ze swoich właściwości prozdrowotnych. Takie są ziemniaki, które można podawać maluchowi już w 5. miesiącu życia. Warzywo jest lekkostrawne i pełne błonnika, który pomoże dzieciakom na problemy trawienne czy choroby układu pokarmowego. Im młodszy ziemniak, tym więcej znajdziesz w nim błonnika.

Dodatkowo warzywo zawiera takie składniki mineralne jak potas, magnez, sód, wapń, mangan, żelazo, cynk, miedź, fluor, fosfor, karoten i jod oraz witaminy: K, B1, B2, B6, C. Ziemniaki to prawdziwa skarbnica cennych składników odżywczych, potrzebnych maluchom zwłaszcza w fazie wzrostu i rozwoju.

Zobacz film: "W jaki sposób zmienia się zachowanie dziecka od drugiego roku życia?"

Potas działa odkwaszająco na organizm, wapń to niezbędny budulec zdrowych kości oraz zębów, cynk zadba o zdrową skórę i piękne, lśniące włosy twojego malucha, a żelazo naturalnie wzmocni układ odpornościowy.

100 g gotowanych w wodzie ziemniaków ma zaledwie 75 kcal, a w tym: 2 g białka, i 17 g węglowodanów. Regularne jedzenie ziemniaków zmniejsza ryzyko rozwoju raka żołądka, wywar przygotowany na bazie warzywa usuwa kamienie żółciowe i nerkowe, a także leczy wrzody żołądka, zmniejsza ciśnienie i usuwa cholesterol z organizmu. Wielu ekspertów zaleca profilaktykę nowotworową już od najmłodszych lat życia dziecka.

2. Jak podawać ziemniaki?

Jeśli wydaje ci się, że ziemniaki wystarczy obrać, pokroić i wrzucić do piekarnika żeby uzyskać pyszne danie, to bardzo się mylisz. Prawdziwą sztuką kulinarną jest dobrać odpowiedni rodzaj warzywa do potrawy, którą masz zamiar przygotować.

Do sałatek najlepiej użyć odmian ziemniaków, które mają niską zawartość skrobi. Wówczas będziesz mieć pewność, że podczas przygotowywania nie rozgotują się, a zachowają estetyczny wygląd i zwartą konsystencję. Tu polecane są takie odmiany jak: Denar, Ingrid, Dali, Vineta, Michalina oraz Bartek.

Puszyste kluski, pyzy, placki czy po prostu delikatne puree uzyskasz z takich gatunków jak: Fresco, Justa, Miłek, Ewelina, oraz Meridian. Z kolei jędrne frytki z tych, które mają wysoką zawartość skrobi czyli Fresco, Legenda, Jelly lub Syrena. Jeśli do obiadu masz zamiar przygotować ziemniaki pieczone, zdecydowanie wybierze Fresco.

Następny artykuł: Produkty bezglutenowe

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!