Rozwój fizyczny dziecka
Biologiczny rozwój dziecka w wieku szkolnym, czyli 6-10 lat, nie jest gwałtowny ani przełomowy. Dzieci w tym wieku różnią się wagą, wzrostem, rozwojem biologicznym, sprawnością fizyczną. W tym czasie jednak dziecko kończy okres dzieciństwa i wchodzi w fazę dojrzewania płciowego. Rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym polega na tym, że przechodzi ono z dzieciństwa do młodości. Wiek 6-10 lat to okres tak zwanej stabilizacji. Dziecko, które idzie do szkoły, jest silniejsze i dojrzalsze.
1. Fizyczny rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Dziecko mające 6 lat wchodzi w okres wczesnoszkolny. Rozwój fizyczny dziecka w wieku wczesnoszkolnym charakteryzuje się tym, że staje się ono silniejsze i odporniejsze. Wchodzi też w fazę dojrzewania płciowego. Dziecko jest niezwykle odporne na choroby, staje się bardziej aktywne ruchowo. W tym wieku ważne stają się dla niego zajęcia ruchowe, sport i lekcje wychowania fizycznego. Dzięki zabawom ruchowym dziecko wykształca ruchy mimowolne i dowolne. Jednak mogą być one mało precyzyjne i nieco zamaszyste.
Rozwój dziecka 7-letniego wiąże się z większym rozwojem mięśni dużych niż małych. Nie należy się więc dziwić, gdy dziecko zacznie wykonywać dużo ruchów gwałtownych, szybkich i zbytecznych. Aktywność ruchowa nie tylko rozwija mięśnie. Wzmacnia ona działanie układu krwionośnego i oddechowego, poprawia trawienie, przyspiesza przemianę materii, a także rozwija odśrodkowy układ nerwowy.
2. Rozwój ruchowy dziecka
Jeżeli 8-letnie dziecko jest aktywne, zwiększa się precyzja jego ruchów. Dziecko jest bardziej dokładne ruchowo. Cały czas rozwija się jego siła, wzrasta też oszczędność ruchów. Przestają być one tak chaotyczne i nieprzemyślane. Dokładność dziecka można zmierzyć przy pomocy testów celności. Między 6 a 8 rokiem życia dziecko szybko rośnie. W wieku 9 lat tempo wzrostu spada.
Rozwój fizyczny dziecka w wieku wczesnoszkolnym nie różni się zanadto u dziewczynki i chłopca. Różnice płciowe silniej zaznaczają się w okresie przedpokwitaniowym. Organizm dziecka (6-8 lat) cechuje się dużą aktywnością układu sercowo-naczyniowego, która zwiększa się pod wpływem wysiłku fizycznego. Dzieci w tym wieku nie są jeszcze odporne na zmęczenie, dlatego nie są zdolne do długotrwałego wysiłku. Rozwój dziecka w wieku szkolnym nie ogranicza się tylko do rozwoju fizycznego. Razem z nim postępuje rozwój psychiczny.