Rozwój fizyczny dziecka

Biologiczny rozwój dziecka w wieku szkolnym, czyli 6-10 lat, nie jest gwałtowny ani przełomowy. Dzieci w tym wieku różnią się wagą, wzrostem, rozwojem biologicznym, sprawnością fizyczną. W tym czasie jednak dziecko kończy okres dzieciństwa i wchodzi w fazę dojrzewania płciowego. Rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym polega na tym, że przechodzi ono z dzieciństwa do młodości. Wiek 6-10 lat to okres tak zwanej stabilizacji. Dziecko, które idzie do szkoły, jest silniejsze i dojrzalsze.

Rozwój fizyczny dzieckaRozwój fizyczny dziecka

Fizyczny rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym

Dziecko mające 6 lat wchodzi w okres wczesnoszkolny. Rozwój fizyczny dziecka w wieku wczesnoszkolnym charakteryzuje się tym, że staje się ono silniejsze i odporniejsze. Wchodzi też w fazę dojrzewania płciowego. Dziecko jest niezwykle odporne na choroby, staje się bardziej aktywne ruchowo. W tym wieku ważne stają się dla niego zajęcia ruchowe, sport i lekcje wychowania fizycznego. Dzięki zabawom ruchowym dziecko wykształca ruchy mimowolne i dowolne. Jednak mogą być one mało precyzyjne i nieco zamaszyste.

Rozwój dziecka 7-letniego wiąże się z większym rozwojem mięśni dużych niż małych. Nie należy się więc dziwić, gdy dziecko zacznie wykonywać dużo ruchów gwałtownych, szybkich i zbytecznych. Aktywność ruchowa nie tylko rozwija mięśnie. Wzmacnia ona działanie układu krwionośnego i oddechowego, poprawia trawienie, przyspiesza przemianę materii, a także rozwija odśrodkowy układ nerwowy.

Rozwój ruchowy dziecka

Jeżeli 8-letnie dziecko jest aktywne, zwiększa się precyzja jego ruchów. Dziecko jest bardziej dokładne ruchowo. Cały czas rozwija się jego siła, wzrasta też oszczędność ruchów. Przestają być one tak chaotyczne i nieprzemyślane. Dokładność dziecka można zmierzyć przy pomocy testów celności. Między 6 a 8 rokiem życia dziecko szybko rośnie. W wieku 9 lat tempo wzrostu spada.

Rozwój fizyczny dziecka w wieku wczesnoszkolnym nie różni się zanadto u dziewczynki i chłopca. Różnice płciowe silniej zaznaczają się w okresie przedpokwitaniowym. Organizm dziecka (6-8 lat) cechuje się dużą aktywnością układu sercowo-naczyniowego, która zwiększa się pod wpływem wysiłku fizycznego. Dzieci w tym wieku nie są jeszcze odporne na zmęczenie, dlatego nie są zdolne do długotrwałego wysiłku. Rozwój dziecka w wieku szkolnym nie ogranicza się tylko do rozwoju fizycznego. Razem z nim postępuje rozwój psychiczny.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące