Warzywa dla dzieci

spis treści
rozwiń

Kiedy niemowlęciu przestaje już wystarczać mleko mamy, przychodzi czas na wzbogacenie jego menu o inne produkty, a szczególnie o warzywa i owoce, które są kopalnią witamin i minerałów. Jednak wiele dzieci nie chce jeść warzyw, zwłaszcza zielonych, które są istotne w sposobie odżywiania młodego organizmu. Im wcześniej zacznie się dziecku podawać świeże warzywa, tym większe prawdopodobieństwo, że dziecko szybciej się do nich przyzwyczai.

1. Warzywna dieta dziecka

Organizm człowieka, zwłaszcza w najmłodszym wieku, nie potrafi magazynować na zapas witamin ani minerałów. Maluch powinien je zatem dostawać codziennie. Jest to ważne, ponieważ wspomagają one pracę niedojrzałego jeszcze układu odpornościowego dziecka. Zawierają błonnik wspomagający usuwanie toksyn i zapobiegający częstym u dzieci zaparciom. Ponadto chrupanie warzyw stymuluje rozwój szczęk, co zwiększa szansę na prawidłowy zgryzu. Spożywanie warzyw pomaga dziecku utrzymać prawidłową wagę. Dostarczają one także niezbędnych witamin i przeciwutleniaczy, chroniąc dziecko na przyszłość przed miażdżycą i nowotworami.

Zobacz film: "Kiedy rozpocząć trening czystości?"

Warzywa i owoce można podawać maluchowi jako dodatek do posiłków lub w formie samodzielnych dań, co z początku z pewnością nie zachwyci pociechy. Malec powinien jeść świeże produkty, gotowane oraz pieczone. Rodzic powinien postarać się nie dodawać do nich niczego – lepiej, by dziecko jadło truskawki bez cukru, a jagody bez śmietany. Tak jest zdrowiej i malec nauczy się akceptować ich naturalny smak.

Jednak przygodę z tymi produktami warto zacząć od warzyw. Rozsmakowany w słodkich owocach malec nie będzie już tak chętnie żuł selera. Pierwsze papki warzywne powinny być przygotowywane z marchwi, ziemniaka, pietruszki i selera. W szóstym i siódmym miesiącu życia do diety dziecka wprowadza się kalafiora, brokuły, zielony groszek, pomidory i fasolkę szparagową. To także czas na buraki, łagodne w smaku cukinie, kabaczki oraz bakłażany.

Włączając warzywa i owoce do diety malca, najlepiej przygotowywać je samemu. Inną opcją jest korzystanie z dań gotowych dla dzieci. Zamknięte w słoiczkach i butelkach dania najczęściej poddawane są dokładnej kontroli. Większość posiada atest, nie zawiera konserwantów, sztucznych barwników ani metali ciężkich. Na opakowaniu przeważnie znajduje się informacja, dla jakiego wieku dany produkt jest przeznaczony, dlatego są bezpieczne dla najmłodszych.

 

2. Jak przekonać dziecko do warzyw?

Aby dziecko polubiło warzywa, należy je przyzwyczajać do ich smaku od samego początku. Najlepszą okazją jest rozszerzanie diety mlecznej. Warto zacząć rozszerzanie diety od zrobionych samodzielnie papek z warzyw, koniecznie z rolnictwa ekologicznego, z dodatkiem kilku kropel oliwy z oliwek lub odrobiną dobrego gatunku masła. Można zacząć od warzyw rzadko uczulających i smacznych, takich jak marchew, dynia lub połączyć je z ziemniakami lub ryżem.

Przy posiłku można najpierw podać pierś lub butelkę, a następnie za pomocą małej łyżeczki podawać warzywa i posiłek również zakończyć piersią. Chodzi o pozytywne skojarzenia dziecka. Ważne, aby wprowadzać nowe pokarmy, gdy dziecko nie jest śpiące, marudne i dobrze się czuje. Gdy początkowo odmawia, nie warto się poddawać. Należy odczekać kilka dni i spróbować znowu, lub połączyć warzywa np. z jabłuszkiem, sokiem jabłkowym lub po prostu wymieszać z mlekiem. Zawsze najważniejszy jest dobry przykład, zatem dobrze jest, gdy warzywa jedzą także rodzice.

Ze starszymi dziećmi jest już łatwiej, gdyż ich układ pokarmowy jest w pełni rozwinięty i można próbować bardziej wyrafinowanych warzywnych potraw, aby zachęcić malucha do warzywnych nawyków. Posiłek można na przykład uatrakcyjnić, przyrządzając go z kolorowych warzyw oraz układając z nich na talerzu obrazki – groszek może posłużyć jako oczy i piegi buzi na talerzu, marchewka jako nos i usta, a różyczki brokułu jako włosy.

Innym ciekawym sposobem są przepisy z faszerowanymi warzywami – papryki, cukinie, bakłażany. Są to doskonałe jadalne naczynia, które można napełnić smakowitym farszem. Ważne jest także, aby różnicować sposoby przygotowania warzyw. Nie warto podawać przez kilka dni tego, co pierwszego dnia dziecku zasmakowało, gdyż maluchy bywają wybredne i następnego dnia mogą już odmówić tej formy warzywa. Jednym słowem, trzeba być kreatywnym i samemu lubić warzywa – rodzic staje się wtedy bardziej wiarygodny.

Następny artykuł: Ryby dla dzieci

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!