Nadwaga w ciąży

Najczęstszą przyczyną nadwagi w ciąży są zbyt duża ilość kalorii spożywana w ciągu dnia lub występowanie nadwagi przed ciążą. Jednakże w okresie ciąży nie wolno się odchudzać, by nie spowodować niedoborów pokarmowych. Należy wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe, które zapobiegną dalszemu zwiększeniu masy ciała.

1. Dieta podczas ciąży

Nadwaga u kobiety w ciąży
Nadwaga u kobiety w ciąży

Ciąża to nie choroba, należy wiec ćwiczyć, przy czym nie uprawiać forsownych ćwiczeń, a chodzić na długie...

zobacz galerię

Podczas ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na wiele składników odżywczych: białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i sole mineralne, aby zapewnić prawidłowy rozwój płodu. W społeczeństwie istnieje przekonanie, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje. To nie jest prawda, ponieważ spożywanie zbyt dużej ilości kalorii jest powodem nadwagi. W I trymestrze ciąży zapotrzebowanie na kalorie nie zwiększa się. W II i III trymestrze ciąży wzrasta tylko o 350 kcal. Kobieta w ciąży zatem powinna jeść dla dwojga, czyli tak komponować swój jadłospis, aby dostarczyć jak największą ilość substancji odżywczych, a nie kalorii.

Zobacz film: "Prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży"


W okresie ciąży dieta powinna zawierać produkty bogate w:

  • kwas foliowy, który zapobiega rozwojowi wady cewy nerwowej oraz warunkuje prawidłowy przebieg ciąży. Do pokarmów go zawierających należą zielone liściaste warzywa (sałata, natka pietruszki, kapusta, koper, szpinak).
  • witaminy B12 i B6 oraz żelazo, których głównym źródłem jest mięso (indyk, cielęcina, schab wieprzowy). Zapobiegają one wystąpieniu anemii oraz warunkują prawidłowy rozwój płodu.
  • potas, który zapobiega zaburzeniom gospodarki wodnej – obrzękom. Bogatym źródłem potasu są banany, pomidory, ziemniaki, kasza gryczana oraz orzechy.
  • błonnik, który reguluję pracę jelit i zapobiega zaparciom w ciąży. Do produktów bogatych w błonnik należą warzywa, owoce, otręby, musli.

Dieta kobiety w ciąży powinna być bogata w pełnowartościowe białko oraz nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które warunkują prawidłowy rozwój mózgu oraz układu nerwowego dziecka. Ponadto zapobiegają alergii.

2. Zalecenia żywieniowe podczas ciąży


Podczas ciąży kobieta powinna zwiększyć swoją wyjściową wagę o około 12-14 kilogramów, przy założeniu, że urodzi dziecko ważące 3,5 kilograma. Bardzo często kobiety tyją za dużo, a po porodzie ciężko jest wrócić do wagi wyjściowej.

Aby nie przytyć za dużo, należy zastosować się do poniższych zaleceń:

  • Spożywaj w regularnych 3-4-godzinnych odstępach czasu 6 posiłków dziennie, aby we krwi nie było wahań glukozy i organizm nie magazynował energii na potem w postaci tkanki tłuszczowej.
  • Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia i należy je zjeść w ciągu 30 minut od wstania z łóżka, a kolację jedz na 2 godziny przed snem, a nie do godziny 18.
  • Pieczywo pszenne zastąp pełnoziarnistym żytnie, graham.
  • Do smarowania pieczywa używaj masła lub oliwy z oliwek. Margaryny zawierają konserwanty, które mogą źle wpływać na rozwój płodu, a przy tym są tak samo kaloryczne jak masło.
  • W ciągu dnia spożywaj produkty nabiałowe (sery białe, kefiry, jogurty naturalne), które zapobiegają gromadzeniu się tkanki tłuszczowej.
  • Spożywaj wędlinę zawierającą co najmniej 75% mięsa, by dostarczyć organizmowi białka, a nie skrobi i tłuszczu.
  • Jedz 5 porcji warzyw i owoców, gdyż zapobiegają zaparciom oraz obfitują w witaminy i sole mineralne.
  • Na deser jedz galaretki owocowe, które zawierają aminokwasy budujące obecny w skórze i kościach kolagen. Dzięki niemu skóra będzie bardziej elastyczna, co zapobiega występowaniu rozstępów.
  • W ciągu dnia wypijaj 2 filiżanki zielonej herbaty, najlepiej kupionej na wagę, gdyż jest lepszej jakości. Zielona herbata poprawia przemianę materii, wzmacnia odporność oraz usuwa wolne rodniki.
  • W ciągu dnia wypijaj 1 kubek czerwonej herbaty Pu-erh, gdyż zapobiega gromadzeniu się tkanki tłuszczowej.
  • Jeśli masz ochotę na coś słodkiego, zjedz 2 kostki gorzkiej czekolady z dodatkami, np. chili, skórką pomarańczową, gdyż dostarcza mnóstwo polifenoli.
  • Pomiędzy posiłkami zagryzaj suszone morele (3-4 sztuki), garść słonecznika. Są nie tylko smaczne, ale zawierają mnóstwo cennych witamin i soli mineralnych niezbędnych do prawidłowego odżywiania płodu.


Ciąża to nie choroba, należy wiec ćwiczyć, przy czym nie uprawiać forsownych ćwiczeń, a chodzić na długie spacery i cieszyć się życiem.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: ​Jedzenie ziemniaków w ciąży zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!