Przejdź na WP

Ból brzucha po jedzeniu – metody na ból brzucha, problem kobiet w ciąży

Zgaga i ból brzucha po jedzeniu to dolegliwości, które w ciąży występują dosyć często. Ponadto pojawiają się w pierwszym trymestrze nudności, wymioty. Przyszłe mamy narzekają na huśtawki nastrojów i ciągłe zmęczenie. W jaki sposób pozbyć się nieprzyjemnych dolegliwości? Czy są jakieś metody na łagodzenie takich objawów, jak ból brzucha po jedzeniu?

Zobacz film: "Czego unikać w ciąży?"

spis treści

1. Ból brzucha po jedzeniu – metody na ból brzucha

Najczęściej za ból brzucha po jedzeniu odpowiada nieprawidłowa dieta. Wiele kobiet przestaje zwracać uwagę na ilość i jakość przyjmowanych potraw. Jest to dużym błędem, który skutkuje nieprzyjemnymi dolegliwościami ze strony układu pokarmowego. Ból brzucha po jedzeniu nie wystąpi, jeśli zaczniemy spożywać niewielkie, lecz częste posiłki. Warto zadbać, aby potrawy były lekkostrawne. Tym sposobem zmniejszymy obciążenie układu pokarmowego i poprawimy ogólną perystaltykę jelit. Zatem optymalnie jest, jeśli kobieta przyjmuje 6 posiłków dziennie w niewielkich odstępach czasu. Kolejną dolegliwością wywołującą ból brzucha po jedzeniu są zaparcia. Niestety, osłabienie metabolizmu jest dosyć charakterystyczne dla stanu błogosławionego. Ból brzucha po jedzeniu wzmagają wzdęcia brzucha i niestrawność.

Ból brzucha po jedzeniu występuje często u kobiet w ciąży
Ból brzucha po jedzeniu występuje często u kobiet w ciąży

Walka z przewlekłymi zaparciami wywołującymi ból brzucha po jedzeniu jest długotrwała, ale skuteczna. Koniecznie trzeba zwiększyć dzienne spożycie wody. Można również pić naturalne soki warzywne i owocowe. Z przygotowanego płynu nie usuwajmy miąższu, gdyż jest to dodatkowa porcja dobroczynnego błonnika. W ciąży trzeba unikać produktów powodujących wzdęcia i zaparcia. Do takich produktów zaliczymy między innymi: biały ryż, gotowaną marchew, czekoladę, banany, prażone jabłka itp.

To też warto wiedzieć

Wskazane za to są artykuły zbożowe pełnoziarniste, na przykład chleb razowy, makaron z pełnego ziarna, otręby, kasze, płatki pszenne i jęczmienne. Zamiast słodyczy sięgnijmy po suszone owoce – śliwki, morele, figi oraz rodzynki. Aby nie wystąpił ból brzucha po jedzeniu, należy zrezygnować z tłustych i smażonych potraw. Dla żołądka będzie to porcja ciężkostrawna i wywołująca zgagę.

2. Ból brzucha po jedzeniu – problem kobiet w ciąży

Układ trawienny przyszłej mamy jest dosyć kapryśny. Pod wpływem hormonów pracuje wolniej i pojawiają się rozmaite dolegliwości. Ból brzucha po jedzeniu może oznaczać także biegunkę. I w tym przypadku odpowiedzialna jest najczęściej nieprawidłowa dieta. Pamiętajmy jednak o tym, że biegunki w ciąży nie powinnyśmy ignorować.

Dieta, która uwolni cię od porannych mdłości
Dieta, która uwolni cię od porannych mdłości [7 zdjęć]

Gdy się obudzisz, zjedz pierwszą, lekką przekąskę. Następnie spożywaj posiłki regularnie co 2-3 godziny.

zobacz galerię

W związku z tym, że kobieta w ciąży ma nieco osłabiony układ immunologiczny, może błyskawicznie złapać infekcję bakteryjną lub wirusową. Ponadto biegunka prowadzi do utraty elektrolitów i składników niezbędnych do prawidłowego rozwoju płodu. Odwodnienie organizmu jest bardzo groźne zarówno dla dziecka, jak i matki. Dlatego też zawsze warto skonsultować się z lekarzem prowadzącym, gdyż biegunka może być symptomem poważnego zaburzenia pracy nerek, a nawet może doprowadzić do kwasicy i ogólnego zatrucia organizmu.

Następny artykuł: Herbata w ciąży

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.