Co to jest BMI i jak kontrolować masę ciała?

Twój współczynnik BMI wynosi

BMI (Body Mass Index) to wskaźnik masy ciała w odniesieniu do wzrostu. Mimo iż wskaźnik ten uchodzi za użyteczne narzędzie oceny prawidłowej wagi, nie pozwala na pomiar zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie. Z tego powodu pomiar BMI może wprowadzać w błąd – umięśniona osoba może mieć wyższe BMI, ale dużo mniej tłuszczu w ciele niż osoba o wiotkiej, pozbawionej jędrności sylwetce.

1. BMI dla nastolatków

Tradycyjnie wskaźnik BMI oblicza się, dzieląc masę ciała w kilogramach przez iloczyn wzrostu wyrażonego w metrach (np. 1,68 m). W przypadku dzieci i nastolatków wskaźnik BMI po obliczeniu należy jednak analizować w oparciu o siatki centylowe. Siatki centylowe pozwalają bowiem na ocenę wagi ciała dziecka lub nastolatka na tle jego rówieśników. Jeśli wskaźnik BMI koresponduje z wagą poniżej 5. percentyla, nastolatek ma niedowagę. W przedziale między 5. a 85. percentylem mieści się prawidłowa waga, a wynik między 85. a 95. percentylem wskazuje na zagrożenie otyłością. Od 95. percentyla mamy do czynienia z otyłością. Niestety, liczba otyłych nastolatków w Polsce stale rośnie, dlatego tak ważne są działania profilaktyczne, pozwalające na kontrolowanie masy ciała.

Zobacz film: "Jak możesz pomóc maluchowi odnaleźć się w nowym środowisku?"

2. Jak zachować prawidłową wagę?

Utrzymanie zdrowej wagi stanowi obecnie niemałe wyzwanie dla nastolatków – łatwa dostępność kalorycznych przekąsek i dań typu fast food utrudnia bowiem stosowanie się do zasad zdrowego odżywiania. Masę ciała można jednak skutecznie kontrolować mimo wszechobecnych pokus żywieniowych. Jak to zrobić?

  • Jedz wartościowe produkty z różnych grup żywnościowych i zwracaj uwagę na ilość spożywanych kalorii – nawet niewielkie przekąski mogą być bombą kaloryczną.
  • Spożywaj produkty bogate w błonnik – sycą na dłużej i zmniejszają ochotę na podjadanie między posiłkami.
  • Prowadź aktywny tryb życia – ruch pozwala spalić kalorie i korzystnie wpływa na zdrowie. Jeśli nie przepadasz za ćwiczeniami na siłowni, znajdź taką formę aktywności, która będzie sprawiać ci przyjemność. Nawet zwykły spacer ma znaczenie!
  • Wysypiaj się! ‒ badania wykazały, że nastolatki, które śpią zbyt krótko w stosunku do potrzeb swojego organizmu są w większym stopniu narażone na otyłość. Niedobór snu powoduje bowiem, że organizm wytwarza mniej leptyny – hormonu redukującego odczucie głodu.
  • Jeśli przyjmujesz leki, które nasilają apetyt, porozmawiaj z lekarzem na temat zmiany specyfików na inne.

Osiągnięcie i zachowanie prawidłowej wagi w okresie dorastania ma niebagatelne znaczenie, ponieważ im dłużej organizm doświadcza nadwagi lub otyłości, tym trudniej jest stracić zbędne kilogramy. Jeśli twoje nastoletnie dziecko zaczyna przybierać na wadze i niebezpiecznie zbliża się do nadwagi, czas działać! Obliczcie wspólnie wskaźnik BMI i rozważcie zmiany w jadłospisie oraz trybie życia dziecka. Może wydawać ci się, że nie ma powodu do alarmu, ale im wcześniej pomożesz swojemu dziecku wrócić do prawidłowej wagi, tym lepiej dla jego zdrowia. Zbędne kilogramy wpływają niekorzystnie także na samopoczucie nastolatka i jego poczucie własnej wartości, dlatego nie wolno ich lekceważyć.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!