Jak odchudzić fast food?

Dania typu fast food cieszą się dużą popularnością wśród młodzieży, ale dieta składająca się z pizzy, hamburgerów i frytek ma niewiele wspólnego z piramidą zdrowego żywienia ułożoną przez dietetyków. Są to bowiem kaloryczne dania, ubogie w składniki odżywcze. Dobrą wiadomością dla nastolatków i ich rodziców jest fakt, iż nie trzeba rezygnować z potraw typu fast food, by zachować szczupłą sylwetkę i być zdrowym. Kaloryczne i ciężkostrawne dania na wynos można w prosty sposób odchudzić.

1. Fast food w wersji light

Kaloryczność dań typu fast food można znacząco obniżyć, przygotowując je w domu i wprowadzając niewielkie modyfikacje do znanych i sprawdzonych przepisów.

Zobacz film: "Dlaczego dziewczynki mają lepsze oceny w szkole?"

  • Jeśli twoje nastoletnie dziecko przepada za pizzą, zastąp pełnotłusty ser niskotłuszczowym, ułóż na cieście chude kawałki mięsa zamiast salami i posyp pizzę dużą ilością warzyw. Nawet jeśli użyjesz gotowego ciasta do pizzy, taka jej wersja będzie mniej kaloryczna i bogatsza w witaminy oraz minerały niż pizza z sieci fast food. Możesz również zrobić własne ciasto – zastąp połowę białej mąki z przepisu razową, by zwiększyć zawartość błonnika i składników odżywczych.
  • Hamburgery są ciężkostrawne i bardzo kaloryczne, ale dzięki usunięciu wszystkich tłustych skrawków z mięsa, zastąpieniu zawiesistego sosu lekkim sosem na bazie soi i dodaniu świeżych warzyw to popularne danie zyskuje zupełnie nową twarz. Korzystne dla zdrowia jest także podanie hamburgera w pełnoziarnistej bułce.
  • Krążki cebulowe i frytki nie muszą ociekać tłuszczem – zamiast smażyć je na patelni, upiecz warzywa z niewielką ilością oleju rzepakowego.
  • Koktajl mleczny sprawia wrażenie zdrowego, ale to prawdziwa bomba kaloryczna. Możesz odchudzić ten deser, używając lodów i mleka w wersji light.
  • Sałatka z kurczakiem uchodzi za zdrową alternatywę w restauracjach fast food, ale jeśli mięso zostało usmażone lub obtoczone chrupiącą panierką, a nie grillowane, to pozornie lekkie danie zyskuje 80 kalorii i kolejne 8 gramów tłuszczu. Przygotowując taką sałatkę w domu, pamiętaj o grillowaniu mięsa i zastąpieniu sosu na bazie majonezu sosem vinaigrette.

2. Wspólne gotowanie z nastolatkiem

W wieku kilkunastu lat twoje dziecko jest w stanie wyczarować niejedno danie. Wystarczy dać mu szansę na wykazanie się drzemiącym w nim talentem kulinarnym.

Dania typu fast food to doskonała propozycja na pierwsze próby gotowania – są to smaczne i niezbyt wyszukane potrawy, których przygotowanie nie stanowi dużego wyzwania nawet dla początkujących kucharzy. Jeżeli twoje nastoletnie dziecko nie ma doświadczenia w gotowaniu, dyskretnie nadzoruj jego poczynania w kuchni i służ radą, ale nie narzucaj się i nie przejmuj dowodzenia!

Pokaż swojemu dziecku, że masz wiarę w jego możliwości – z pewnością będzie ci wdzięczne.

Fast food jest łatwo dostępny i atrakcyjny smakowo dla nastolatka, ale zdaniem dietetyków to mało wartościowe, „śmieciowe” jedzenie. Modyfikując przepisy na poszczególne dania, możesz jednak znacząco poprawić ich wartość odżywczą przy jednoczesnym obniżeniu ich kaloryczności.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!