Trwa ładowanie...

Nasiona słonecznika. Dlaczego warto je podawać dzieciom?

Nasiona słonecznika to cenne źródło błonnika, witamin z grupy B oraz białka, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych. Mogą być podawane dzieciom już od 9. miesiąca życia. Jakie są właściwości nasion słonecznika? Dlaczego warto je włączyć do diety dziecka?

Zobacz film: "Kiedy rozpocząć trening czystości?"

spis treści

1. Krótka historia słonecznika

Słonecznik to roślina pochodząca z Ameryki Północnej, gdzie reprezentowany jest przez ponad 100 gatunków. W formie jadalnej znamy go dzięki carowi Piotrowi Wielkiemu, żyjącemu na przełomie XVII i XVIII wieku, który rozpowszechnił go w Rosji. Władca ten zapoczątkował także państwowy program badań nad uprawą tej rośliny oraz jej wykorzystaniem.

W wyniku tych działań to właśnie rosyjscy emigranci rozwinęli w USA produkcję słonecznika na dużą skalę. Aktualnie najwięcej słonecznika produkuje Rosja i Argentyna (z przeznaczeniem na olej) oraz USA (z przeznaczeniem na pestki).

2. Nasiona słonecznika - właściwości

Nasiona słonecznika to doskonałe źródło witaminy E, B1, B3, żelaza, potasu, cynku i magnezu. Zawiera duże ilości białka, błonnika i wapnia, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Jedno ziarno słonecznika zawiera 40% tłuszczu w postaci kwasu linolowego, który ulega przemianom do związków chroniących układ naczyniowo-sercowy przed destrukcyjnymi zmianami oraz odpowiedzialnych za układ immunologiczny organizmu.

Dzięki zawartości tych mikroelementów nasiona słonecznika:

  • wspomagają odporność;
  • poprawiają pracę układu nerwowego i krwionośnego;
  • działają przeciwstarzeniowo;
  • chronią organizm przed powstawaniem zakrzepów krwi;
  • obniżają poziom cholesterolu;
  • poprawiają przemianę materii;
  • zmniejszają ryzyko chorób serca;
  • obniżają ciśnienie krwi;
  • wzmacniają zęby i kości;
  • łagodzą objawy alergii;
  • poprawiają jakość plemników;
  • biorą udział w regeneracji komórek, reakcjach odpornościowych oraz regulacji hormonalnej;
  • wzmacniają włosy i paznokcie.

Warto pamiętać jednak, że nasiona słonecznika są tłuste i mają sporo kalorii. W 100 g łuskanych nasion znajduje się 2572 kcal, a duża garść ziaren to około 25 g.

3. Nasiona słonecznika w diecie dziecka

Pestki słonecznika można podawać dzieciom od 9. miesiąca życia. Niemowlakom najlepiej jest je prażyć, w przypadku alergii zaś wskazane jest je ugotować.

Nasiona słonecznika możemy podawać jako dodatek do sałatek, w pieczywie, oraz w ciasteczkach lub po prostu, jako przegryzkę.

Prażone nasiona słonecznika to także świetny dodatek do zup - kremów, do panierek do mięs, kasz, i makaronów. Na ich bazie możemy zrobić również chałwę lub hummus.

Najzdrowsze są jednak ziarna nieprażone i niesolone, w łupinach, gdyż łuski zapobiegają utracie kwasów tłuszczowych i niektórych witamin, które giną w procesie utleniania.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.