Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Inicjacja alkoholowa

Avatar placeholder
20.11.2020 10:06
Inicjacja alkoholowa
Inicjacja alkoholowa (Grafika / Shutterstock)

Alkoholizm to niestety jeden z głównych nałogów w Polsce. Od maleńkości jesteśmy oswajani z mocno zakrapianymi trunkami uroczystościami rodzinnymi typu imieniny, urodziny czy ślub. Mentalność społeczeństwa polskiego daje przyzwolenie, nawet najmłodszym, dla popijania piwka albo „smakowania” winka. Nie dziwi zatem fakt, że po alkohol sięgają coraz młodsze pokolenia, a wiek inicjacji alkoholowej z roku na rok obniża się. Relatywnie częściej po alkohol sięgają dzieci w wieku dorastania. Eksperymentują z różnymi używkami, nie tylko z alkoholem. Próbują papierosów albo narkotyków. Na ten okres rozwojowy przypada też niejednokrotnie inicjacja seksualna. Pierwsze kontakty płciowe młodzieży nierzadko mają miejsce po wypiciu alkoholu, który znosi kontrolę własnych zachowań.

spis treści

1. Przyczyny picia alkoholu wśród młodzieży

Okres dorastania to czas „burzy i naporu”. Nastolatek poszukuje swojego miejsca w świecie, określa własną tożsamość, buduje poczucie „Ja”. Czasem sposobem demaskowania swojej natury jest eksperymentowanie z różnego typu używkami, między innymi z alkoholem. Dlaczego dzieci zaczynają pić? Z różnych powodów. Piją dla towarzystwa, np. na dyskotece, na imprezie u znajomych, piją z potrzeby zaimponowania innym, chęci poczucia się jak dorosły, piją z ciekawości, piją, bo inni piją. Ulegają namowom rówieśników, nie potrafią ulec presji otoczenia, a poza tym zależy im na akceptacji kolegów, więc głupio odmówić. Młodzież sięga po alkohol, bo czuje przyzwolenie dla picia ze strony dorosłych. Nierzadko sami rodzice modelują postawy aprobujące alkohol, gdyż w domu borykają się z problemem alkoholowym.

Alkohol jest też środkiem rozwiązywania trudności rodzinnych. Wódką czy piwem można zapić problemy, zapomnieć o szarej rzeczywistości. Alkohol także „dodaje” odwagi, człowiek staje się bardziej towarzyski i rozmowny, co stanowi „lekarstwo” dla nieśmiałych nastolatków. Picie alkoholu przez młodzież stanowi też sposób kontestacji świata, to wyraz młodzieńczego buntu, chęci poszerzenia swojej autonomii i swobody działania. Znaczny procent nastolatków sięga po alkohol przed osiągnięciem pełnoletniości. Łatwy dostęp do trunków wpływa też na szerzący się problem alkoholizmu wśród młodzieży. Nikt nie pyta ich w sklepie o dowód osobisty, zatem daje niemą zgodę: „Idź i pij”.

2. Skutki wczesnej inicjacji alkoholowej

Zobacz film: "Wysokie oceny za wszelką cenę"

Rygorystyczne zakazy rodziców co do picia alkoholu jedynie podsycają fascynację młodzieży piwem czy wódką. Pojawia się chęć przełamania tabu, „zakazany owoc” kusi coraz bardziej. Sposób picia prezentowany w młodości wykazuje tendencję do utrwalania lub pogłębiania się w życiu dorosłym. Konsoliduje się swoisty rytuał i styl picia. Jeżeli ktoś spożywał alkohol od czasu do czasu, sporadycznie, dla towarzystwa, w granicach akceptowanych społecznie, w życiu dorosłym również odznacza się podobnym stosunkiem do alkoholu – pije okazjonalnie. Jeśli jednak dziecko piło coraz więcej i coraz częściej, może już w okresie adolescencji uzależnić się od alkoholu, a problem choroby alkoholowej będzie wracał w życiu dorosłym. Młodzi ignorują konsekwencje zdrowotne picia wódki. Wydaje się im, że alkoholizm to problem, który ich nie dotyczy.

Tymczasem młody człowiek potrzebuje mniejszych dawek, by uzależnić się od alkoholu. Poza tym alkohol zaburza percepcję, ogranicza zdolność logicznego myślenia i możliwości pamięciowe, co przekłada się na negatywne wyniki w nauce. Nadużywanie alkoholu przez młodych koresponduje też z innymi patologiami, jak chuligaństwo, ryzykowny seks z wieloma partnerami, bójki, kradzieże, pobicia itp. Młody człowiek zatraca się powoli. Nie ma kontroli nad ilością spożywanych trunków. Statystyki wskazują, że inicjacja alkoholowa przypada średnio na wiek 11-15 lat. Wcześniej i częściej po alkohol sięgają chłopcy niż dziewczęta. W jakich okolicznościach dzieci najczęściej piją? Wśród znajomych, np. na imprezie, w dyskotece, na wakacjach. Jak przeciwdziałać negatywnym skutkom picia alkoholu przez młodzież? Uświadamiać o skali zjawiska, nie dawać akceptacji dla spożycia nawet niskoprocentowych alkoholi, jak piwo czy wino i przede wszystkim być wyczulonym na wszelkie przejawy nadużywania alkoholu przez dzieci. Dobre relacje z rodzicami stanowią bowiem skuteczny bufor chroniący przed popadnięciem w różnego rodzaju ryzykowne zachowania.

Następny artykuł: Alkohol i młodzież
Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze