Sport dla dzieci

Każdy z nas wie, że okres dzieciństwa powinien być czasem wszechstronnej aktywności fizycznej. Już małe niemowlę gimnastykuje się, prostując i przyginając nóżki i rączki, przekręcając się z brzuszka na plecy i odwrotnie, raczkując, stawiając pierwsze kroki. Każda z tych czynności wymaga od dziecka nie lada wysiłku fizycznego i jest pierwszą, naturalną lekcją aktywnego trybu życia.

1. Aktywność fizyczna dzieci w poszczególnych przedziałach wiekowych

Dzieci trzyletnie rosną biegając, huśtając się, wspinając, bawiąc w piaskownicy, bawiąc się na zjeżdżalni lub korzystając z basenu (oczywiście wspólnie z rodzicami i pod ich uważnym nadzorem). W tym wieku dziecko powinno umieć skakać na dwóch złączonych nóżkach, biegać. Zbliżając się do trzecich urodzin dziecko w pełnym rozpędzie powinno swobodnie zmieniać kierunki ruchu (np. z prawa na lewo, do przodu i do tyłu).

Sport dla maluchów
Sport dla maluchów

Warto zachęcić dziecko do aktywności fizycznej.

zobacz galerię

Zobacz film: "W jaki sposób zmienia się zachowanie dziecka od drugiego roku życia?"

Dzieci czteroletnie bawią się już w sposób bardziej skoordynowany i potrafią brać udział w grach zespołowych. Czym potrafią bawić się dzieci w tym wieku? Dużymi, lekkimi piłkami, jeżdżą na rowerkach (z dodatkowymi bocznymi kółkami, czasem bez). Chętnie uczą się pływać, tańczyć, gimnastykować. Część zaczyna sprawdzać swoje umiejętności w sportach typu judo i karate i innych zajęciach dodatkowych.

Wszystkie kwestie zawarte w tekście powyżej są bardzo istotne. Najważniejszym jednak zagadnieniem jest fakt, że dziecko powinno czerpać ze sportu radość. Jeśli rodzic widzi, że dziecko jest niechętne, płacze, symuluje dolegliwości przed wyjściem, np. na zajęcia na basenie, powinien porozmawiać z dzieckiem i zapytać o przyczyny takiego stanu. Ważne, by odnaleźć istotę problemu. Jeśli nie dojdziecie do porozumienia daj dziecku wolną rękę. Jeśli nie chce brać udziału w danych zajęciach, wróć do tematu za kilka miesięcy, a tymczasem poszukaj mu czegoś, w czym będzie chciało brać udział z radością.

2. Opiekun dla dzieci prowadzący zajęcia sportowe

Jeśli jesteś opiekunem dzieci zaangażowanych w dowolną aktywność fizyczną, pamiętaj o kilku zasadach postępowania:

  • nie porównuj dziecka z innymi – staraj się rozwijać jego umiejętności w jego własnym tempie,
  • nie zmuszaj dziecka do rywalizacji i bicia rekordów – bardzo łatwo je zniechęcić, a w ekstremalnych przypadkach nawet zrobić krzywdę wymagając od dziecka rzeczy, które są na danym etapie poza jego zasięgiem,
  • koncentruj się głównie na sukcesach, a nie porażkach – chwal dziecko i nagradzaj za każdy sukces,
  • spróbuj urozmaicać dziecku rodzaje aktywności, by samo mogło wybrać, co je naprawdę interesuje.

Czasami niechęć dziecka do zabaw ma podłoże natury zdrowotnej lub psychologicznej. Jeśli dziecko skarży się na ból, zmęczenie lub odmawia uczestnictwa w danych zabawach zasięgnij porady lekarza. Może problem jest poważniejszy niż nam rodzicom z pozoru wydaje się błahy.

Pamiętaj, że dziecko łatwiej nabiera nawyków sportowca, kiedy widzi, że jego rodzice też z chęcią uprawiają sporty. Może to być piesza lub rowerowa wycieczka lub gra w piłkę, bieganie, czy akrobacje na placu zabaw. Sport to zdrowie nasze i naszych dzieci.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Wspomaganie rozwoju dziecka

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!