Artykuł zweryfikowany przez eksperta:
Marcin Jeśka
Rozwój dwulatka
Pierwsze urodziny są umownym zakończeniem wieku niemowlęcego. Dziecko wchodzi w następny okres życia, w którym czeka je opanowanie wielu nowych umiejętności, takich jak samodzielne chodzenie, bieganie, posługiwanie się mową czy kontrola nad potrzebami fizjologicznymi. Staje się również w coraz większym stopniu istotą społeczną, okazującą sympatię lub antypatię, nawiązującą przyjaźnie z rówieśnikami. Wzrasta jego samodzielność, niezależność i odrębność. Jest to okres głębokich zmian w psychice dziecka.
spis treści
1. Rozwój motoryczny dziecka
a) Duża motoryka:
- Samodzielnie chodzi
- Chodząc potrafi ciągnąć za sobą zabawki
- Chodząc potrafi nieść dużą zabawkę lub kilka zabawek naraz
- Potrafi schylić się, podnieść coś z podłogi, wstać nie podtrzymując się niczego
- Potrafi chodzić tyłem
- Biega
- Staje na palcach
- Potrafi kopać piłkę
- Wchodzi i schodzi po schodach trzymając się poręczy
b) Mała motoryka:
- Potrafi bazgrać na papierze
- Potrafi przewrócić pudełko do góry dnem, by wysypać jego zawartość
- Buduje wieże z dwóch lub więcej klocków
2. Rozwój mowy dwulatka
- Zawołane po imieniu, odwraca główkę w stronę skąd pochodził głos i patrzy na wołającego
- Prawidłowo pokazuje przedmioty słysząc ich nazwy
- Macha rączką i mówi „papa”
- Rozpoznaje nazwy znajomych osób, przedmiotów i części ciała
- Mówi szereg pojedynczych słów
- Buduje zdania z dwóch wyrazów – np. daj pić, co to?
- Wypełnia proste polecenia
- Powtarza słowa podsłuchane w rozmowie
- Porozumiewa się z wykorzystaniem ciała, przedmiotów i prostych słów
3. Rozwój osobisty i społeczny dwulatka
- Znajduje przedmioty ukryte (np. zabawkę ukrytą pod trzema kocykami)
- Umie wykonać najprostsze prace domowe
- Potrafi zdjąć z siebie dowolną część garderoby
- Zaczyna bawić się w udawanie
- Naśladuje zachowanie innych
- Rozpoznaje siebie na zdjęciach
- Chętniej bawi się z innymi dziećmi, nawiązuje relacje z rówieśnikami
4. Co umie dwulatek?
- Jest co raz bardziej samodzielny
- Ucieka, np. na spacerze, by zobaczyć z bliska coś, co go zaintrygowało, mimo tego kontroluje odległość, bo boi się rozstania
- Zaczyna być nieposłuszny, pojawia się niegrzeczne zachowanie
- Boi się rozstania, przy czym narasta to około 18 miesiąca życia, a powoli wygasa, gdy dziecko zbliża się do drugich urodzin
- Naśladuje mowę dorosłych, przy czym denerwuje się gdy coś mu nie wychodzi
5. Co powinno zaniepokoić w rozwoju dziecka?
- W wieku półtora roku, mimo wspierania rozwoju dziecka, maluch nie umie samodzielnie chodzić, nie mówi przynajmniej 2-3 słów
- Po kilku miesiącach chodzenia nie nauczyło się prawidłowego stawiana stóp: pięta – palec, albo chodzi wyłącznie na palcach
- W wieku 15 miesięcy nie zna przeznaczenia najprostszych sprzętów domowego użytku
- W wieku dwóch lat nie naśladuje działań ani słów innych osób, nie jest w stanie wykonać najprostszych poleceń, nie umie pchać przed sobą zabawki na kółkach