Zabawy dla uczniów

Dzieci rozpoczynające edukację szkolną mają najczęściej siedem lat. Są osobami, które potrzebują pozostawać na uboczu. Uwielbiają oglądać programy telewizyjne, grać na komputerze, czasami sięgają po ulubioną książkę czy gazetkę.

Dzieci ośmioletnie cechuje niesamowita ekspansywność, potrzebują dużo przestrzeni do tego, by żyć. Uczniowie na tym etapie rozwoju są notorycznie zabiegani, poszukujący nowych znajomości i kontaktów z otoczeniem.

Polecane wideo:

Z kolei dziewięciolatek jest dzieckiem bardzo samodzielnym, o mocno wyrobionych poglądach na każdy temat. Wchodzi w okres życia, w którym znacznie ważniejsza aniżeli rodzina okazuje się grupa rówieśnicza.

1. Zabawy dzieci

Okres największego zainteresowania zabawą przypada na młodszy wiek szkolny. Jest to czas aktywnego uczestnictwa w zabawach „z regułami”. Dzieci przejawiają już wówczas sporą samodzielność, a także aktywność i chęć podporządkowania się regułom gry. Większość podejmowanych przez nie zabaw ma charakter społeczny. Dzieci w wieku szkolnym nie bawią się – tak jak miało to miejsce, gdy były młodsze – z każdym, kogo napotkają. Wchodzą w zabawę ze swoimi kolegami np. z klasy, czy z innymi dobrze im znanymi dziećmi, np. z najbliższego sąsiedztwa.

Wiek szkolny to także polaryzacja zabaw ze względu na płeć. Dziewczynki nie bawią się z chłopcami, ani też w zabawy uznawane za „męskie”. Podobnie chłopcy, trzymający się razem w swoim męskim gronie. Bardzo często jest też tak, że dzieci w wieku szkolnym bawią się w formie grup, pełniących niejako charakter „gangów”. Dzieci umawiają się w ściśle określonym miejscu do zabawy i wspólnie ustalają, w co będą się bawić – np. w chowanego, w berka.

Dzieci w wieku szkolnym coraz rzadziej używają zabawek do swoich zabaw. Najczęściej źródłem inspiracji jest tu towarzystwo rówieśnicze. Po znalezieniu odpowiedniego towarzystwa do zabawy najważniejszym atrybutem staje się najczęściej zabawka znana z reklamy. Czasami zdarza się tak, że właśnie wokół takiej jednej zabawki toczy się długotrwała zabawa z rówieśnikami.

Wiek szkolny to także okres zabaw na jawie. Dziecko odtwarza jakąś rolę, np. udaje, że jest jakimś dobrze wszystkim znanym bohaterem z filmów. Pomagają mu w tym atrybuty i strój bohatera. Dzięki nim udaje mu się zdobyć uznanie w grupie rówieśniczej. Dzieci w wieku szkolnym bardzo chętnie biorą udział w grach i zawodach sportowych. Są one niesamowicie cenną szkołą socjalizacji. To dzięki nim dzieci uczą się współżyć z innymi dziećmi, współpracować z nimi, także rywalizować oraz oceniać siebie na tle innych rówieśników.

2. Zabawa i nauka

Do ulubionych gier dzieci w wieku szkolnym należą gry planszowe i oczywiście komputerowe. Uczą one uczniów sztuki przegrywania oraz kodeksu zasad i norm, którego należy przestrzegać w życiu. Bardzo twórcze są także gry typu szachy, które uczą dzieci myślenia strategicznego. Ostatnimi czasy pojawiają się zajęcia z robotyki, na których dzieci w wieku szkolnym uczą się pod okiem wyspecjalizowanych instruktorów budować i programować roboty, zdolne do wykonywania różnorodnych zadań.

Uczestnicy tych zajęć uczą się rozwijać zdolności logicznego myślenia, wyobraźni przestrzennej, kształtują również kreatywność i umiejętność pracy zespołowej. Wszystko to za sprawą klocków Lego Mindstorms NXT 2,0 podłączonych do laptopów z odpowiednim oprogramowaniem. Dzięki takim zajęciom uczniowie mogą przekonać się, że komputer to nie tylko gry służące rozrywce, ale także konkretne zadania do wykonania. Takie zajęcia to pogranicze zabawy i nauki, czyli najlepsze połączenie dla dziecka chodzącego już do szkoły. Pozwala mu w przyjemny sposób pożegnać czas zabawy i przejść do etapu rozwiązywania prawdziwych problemów na miarę dorosłego konstruktora.  

Małgorzata Żmudzka-Kosała, ponad rok temu

Bibliografia

  • Hurlock E, Rozwój dziecka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985, ISBN 83-01-06139-1.
  • IIg F., Ames L. B., Rozwój psychiczny dziecka. Od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1994, ISBN: 83-85416-18-8.
  • Włodarski Z., Wprowadzenie do psychologii. Podręcznik dla nauczycieli, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996, ISBN 83-88149-91-1.

Wspomaganie w rozwoju

Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Wspomaganie w rozwoju
Wspomaganie w rozwoju

Zajęcia dla ucznia

Zajęcia dla ucznia

minut, obowiązek odrabiania lekcji to zadania, które wcale nie są łatwe do realizacji. Jak zachęcić małego ucznia do rozwoju? Czym go zainspirować

Wspomaganie w rozwoju

Moralność dzieci w wieku szkolnym

, niż wpojone dotychczas dziecku zasady i normy społeczne. Rozwój moralny Piaget - psycholog dziecięcy - uważa, że dzieci rozpoczynające naukę (...) w szkole - w wieku ok. 7 lat - wchodzą na drugie stadium rozwoju...

Wspomaganie w rozwoju

Ile waży tornister ucznia?

Ile waży tornister ucznia?

Ciężkie jest życie ucznia! I to wcale nie w przenośni. Wiedza niestety nie tylko kosztuje, ale i swoje waży. Obecnie w tornistrze uczeń nosi bibliotekę ze sklepem papierniczym w jednym. Każdy przedmiot to co najmniej jedna książka plus ćwiczenia w formacie...

Wspomaganie w rozwoju

Mały urwis

Mały urwis

Jak nie nauczyć dziecka złych nawyków? Często rodzice nieświadomie „programują" swoje dzieci na małe potworki - sprawdź jak uniknąć takich sytuacji.

Wspomaganie w rozwoju

Dziecko idzie do szkoły

Pierwszy dzień w szkole to duże wydarzenie dla każdego dziecka. Aby świeżo upieczony uczeń dobrze wspominał początek swojej edukacji, warto przygotować go na tę okazję. Nie wystarczy szkolna wyprawka i szykowne ubranie. Pierwszy dzień szkoły warto najpierw...

Wspomaganie w rozwoju

Jak zachęcić dziecko do nauki?

Jak zachęcić dziecko do nauki?

W zależności od wieku dziecka, nauka w jego życiu zaistnieje i stanie się z czasem obowiązkiem. Dzieci i młodzież rzadko zdają sobie sprawę, że wszystko, czego uczą się w szkole, może zaprocentować w przyszłości. Stąd zachęcenie ich do nauki może być...

Wspomaganie w rozwoju

"Niegrzeczne zachowanie"

"Niegrzeczne zachowanie"

., Rozwój psychiczny dziecka. Od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1994, ISBN 83

Wspomaganie w rozwoju

Jak zachęcić ucznia do nauki?

Jak zachęcić ucznia do nauki?

; o tym, co może stać się później. Takie rozmowy rozwijają wyobraźnię dziecka, a oprócz tego wspólne spędzanie czasu i wymiana przemyśleń są bardzo ważne dla rozwoju malucha.

Wspomaganie w rozwoju

Chłopiec idzie do szkoły

Chłopiec idzie do szkoły

dla chłopców Co wzbogaci i zainspiruje do rozwoju małych chłopców? Jaka aktywność? Bardzo cenna jest dla takich dzieci możliwość poznawania świata