Pokaż kategorie Parenting.pl
Pokaż kategorie

Jak ćwiczyć w 3 trymestrze ciąży. Ćwiczenia w ciąży

Wiele ciężarnych kobiet doświadcza uczucia zmęczenia i bólu pleców. Dolegliwości te uchodzą za nieodłączny element okresu ciąży, choć warto uświadomić sobie, że przyszłe mamy mogą im skutecznie przeciwdziałać za pomocą regularnych, niezbyt intensywnych ćwiczeń. Lekki trening można prowadzić również w trzecim trymestrze ciąży.

1. Ćwiczenia fizyczne w ciąży

Ciało kobiety zmienia się, zwłaszcza w ostatnim trymestrze ciąży. Im bliżej terminu porodu, tym trudniej jest wykonywać niektóre ćwiczenia, szczególnie gdy ciężarna znacznie przybrała na wadze. Mimo pewnych ograniczeń warto jednak być aktywną ruchowo, przede wszystkim z powodu korzyści dla zdrowia: obniżenia poziomu stresu, zmniejszenia ryzyka wystąpienia cukrzycy ciężarnych i redukcji dolegliwości bólowych w obrębie kręgosłupa.

2. Ból kręgosłupa w ciąży

Najważniejsze na tym etapie ciąży są ćwiczenia relaksacyjne, które pozwalają na odpoczynek, koncentrację, rozluźnienie. Ćwiczenia w ciąży można wykonywać w oparciu o ścianę plecami lub nogami, co również odciąży kręgosłup i pomoże utrzymać równowagę. W pozycji leżenia tyłem ruch unoszenia miednicy w połączeniu z ćwiczeniami oddechowymi rozluźnia kręgosłup, plecy poruszają się w rytm oddechu, co zwiększa ruchomość kręgosłupa, wzmacnia mięśnie dna miednicy i w bardzo łagodny i bezpieczny sposób wzmacnia mięśnie brzucha. Należy pamiętać, aby kręgosłup ustawiony był w fizjologicznych krzywiznach, tak aby nie pogłębiać żadnej z nich, a w szczególności lordozy lędźwiowej.

3. Gimnastyka dla kobiet w ciąży

Sześć tygodni przed porodem odradza się ćwiczenia w leżeniu tyłem. Macica naciska wtedy na kręgosłup powodując ból, gorszy jest przepływ krwi żylnej, co może powodować zawroty głowy i zastoiny w nogach. Ćwiczenia trzeba wykonywać powoli i płynnie.

  1. Kobieta w pozycji stojącej, przytrzymując się oparcia krzesła, wykonuje przysiad szeroko rozwierając kolana i wraca do pozycji wyjściowej. Wykonując przysiad należy wyciągać tułów w górę.
  2. Krzesło opiera się o ścianę. Kobieta staje do niego bokiem w odległości jednego kroku od mebla. Stawia prawą nogę na krześle, opiera dłonie na biodrach i przenosi ciężar ciała na nogę na krześle. Pogłębia ćwiczenie, stara się unieść na pięcie i powraca do stania. To samo wykonuje na lewą stronę.
  3. Kobieta siada ze skrzyżowanymi nogami, opiera dłonie na kolanach. Robiąc wdech, podnosi ręce do góry i uwypukla brzuch. Wydychając powietrze wciąga brzuch i wyrównuje odcinek krzyżowo-lędźwiowy.
  4. Leżąc na plecach, kobieta ugina nogi w kolanach, a stopy rozstawia na szerokość bioder. Ręce wzdłuż ciała. Podnosi biodra powoli do góry. Łopatki powinny przylegać do podłogi, a ręce spoczywać wzdłuż ciała. W trakcie wykonywania ćwiczenia napina się mięśnie pośladków. Następnie powoli opuszczaj plecy, aż biodra dotkną podłogi.
  5. W klęku podpartym kolana powinny być rozstawione na szerokości bioder, a dłonie na szerokości barków. Następnie kobieta wypycha miednicę do przodu, jednocześnie wydychając powietrze. Następnie wraca do poprzedniej pozycji wykonując wydech. Można także w tej pozycji wykonać krążenie biodrami po kilka razy w każdą stronę.
  6. W klęku podpartym nogi ustawione są tak, aby kolana były skierowane na zewnątrz, a stopy złączone. Kobieta opiera ramiona na podłodze, a biodra kieruje do góry – wdech, a następnie napinając mięśnie miednicy – wydech.
  7. Siedząc na krześle kobieta rozstawia lekko nogi. Prawą rękę opiera na lewym kolanie, lewą kładzie z tyłu na oparciu krzesła. Wykonaj skręt w tył przez lewe ramię (wdech). Utrzymuje taką pozycję około 8 sekund i wraca do pozycji początkowej.

Ćwiczenia z piłką dla kobiet w ciąży należy skonsultować z lekarzem.

Polecane wideo:

Bibliografia

  • Milanowska K. Kinezyterapia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003, ISBN 83-200-2610-5
  • Jezierski R. Gimnastyka: zdrowie i sprawność, Arkot, Wrocław 2009, ISBN 978-83-60098-00-X
  • Eisenberg A., Hathaway S., Murkoff H., W oczekiwaniu na dziecko - poradnik dla przyszłych matek i ojców, REBIS, Poznań 2004, ISBN 83-7301-429-2
  • Bień A. Opieka nad kobietą ciężarną, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009, ISBN 978-83-200-3649-7
Małgorzata Kamińska, 6 miesięcy temu
Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Kiedy co?

młoda_mama17 • ostatni post 2 miesiące temu

5

ciąża

~malinka92 • ostatni post 2 miesiące temu

1
Artykuły Ćwiczenia w ciąży
Ćwiczenia w ciąży

Gimnastyka w ciąży

jak najszybciej rozpocząć ćwiczenia. Gimnastyka ciała w okresie ciąży jest bardzo ważna, ponieważ ma duży wpływ na psychikę kobiety, ale też pomaga (...) kręgosłupa i stawów biodrowych oraz rozciąga i uelastycznia mięśnie miednicy i brzucha. W czasie ciąży należy także stopniować wysiłek, ćwiczenia

Ćwiczenia w ciąży

Body Ball w ciąży

Ciekawą alternatywą na spędzenie wolnego czasu w ciąży jest gimnastyka. Przyszłe mamy mogą za pomocą prostych i niewymagających ćwiczeń rozruszać (...) zaleca utrzymywanie sprawności układu krążenia, oddechowego i mięśniowego poprzez umiarkowane ćwiczenia przez cały okres ciąży i w okresie poporodowym

Ćwiczenia w ciąży

Jakie ćwiczenia w czasie ciąży?

dziecka zależą przede wszystkim od działań, jakie podejmie podczas ciąży odnośnie diety i ćwiczeń. Regularna aktywność fizyczna może pomóc kobiecie (...) poprawić jej kondycję i zdrowie podczas tych 9 miesięcy wzmożonego wysiłku organizmu. Spis treści Ciąża a ćwiczenia Ćwiczenia

Ćwiczenia w ciąży

Uprawianie sportu w czasie ciąży

Uprawianie sportu w czasie ciąży

W czasie ciąży można uprawiać sport, jednak z niektórymi dyscyplinami należy zachować szczególne bezpieczeństwo.

Ćwiczenia w ciąży

Korzyści z ćwiczeń w ciąży

Jak ćwiczyć w ciąży? Trening ogólnorozwojowy dla kobiety w ciąży jest bardzo korzystny. Trener personalny opowiada o tym, na co powinny zwrócić uwagę panie ćwiczące w tym czasie.

Ćwiczenia w ciąży

Spacerowanie w ciąży

Spacerowanie w ciąży

Spacery w ciąży korzystnie wpływają zarówno na matkę jak i na dziecko.

Ćwiczenia w ciąży

Gimnastykowanie się w czasie ciąży

Gimnastykowanie się w czasie ciąży

Brzuszki w ciąży ćwiczone ostrożnie i powoli, a także bez forsowania, są bezpieczne w pierwszym trymestrze. W późniejszych trymestrach ciąży, kiedy widać już brzuszek, nie jest to zalecane.

Ćwiczenia w ciąży

Joga w ciąży

Joga w ciąży

kobiet w ciąży istnieją pewne ograniczenia. Ćwiczenia te należy wykonywać poprawnie, tak samo jak w przypadku ćwiczeń fizycznych. Wówczas dzięki (...) . Najlepszą porą będzie ranek zaraz po przebudzeniu lub przed snem. Ćwiczenia w ciąży powinny trwać od 40 do 60 minut. Najpierw należy zacząć od sesji po 20

Ćwiczenia w ciąży

Spacery w ciąży

Współczesna kobieta w ciąży nie obawia się aktywności fizycznej. Właściwie każdy sport, o ile zalecenia lekarskie nie mówią inaczej (...) przyjemne i relaksujące spacery. Aktywność fizyczna w trakcie ciąży Umiarkowana aktywność fizyczna w ciąży korzystnie wpływa

Ćwiczenia w ciąży

Ćwiczenia w 1 trymestrze ciąży

Ćwiczenia w ciąży to doskonały sposób na złagodzenie niektórych dolegliwości ciążowych i poprawę samopoczucia przyszłej mamy. Wykonując ćwiczenia (...) regularnie, ciężarne stają się mniej podatne na stres i rozwój cukrzycy ciężarnych. Ćwiczenia w pierwszym trymestrze ciąży