Fitness w ciąży

Wiele kobiet zastanawia się, czy w ciąży można ćwiczyć. Okazuje się, że systematyczna gimnastyka w ciąży jest niezbędna dla zdrowia dziecka i dobrego samopoczucia matki. Istnieją specjalne zestawy ćwiczeń dla kobiet w ciąży. Ćwiczenia można wykonywać na zajęciach szkoły rodzenia, a także samodzielnie w domu. Kiedy można uprawiać fitness, jakie sporty są zakazane dla ciężarnych i kiedy odradza się aktywność fizyczną przyszłych mam?

1. Zalety fitnessu dla kobiet w ciąży

Ćwiczenia dla przyszłych mam zobacz galerię
Ćwiczenia dla przyszłych mam

Kobiety ćwiczące w ciąży mają lepszą kondycję fizyczną, lepiej tolerują wysiłek, a ich mięśnie mniej się męczą. Gimnastyka w ciąży poprawia samopoczucie oraz zwiększa samoocenę. Okazuje się, że aktywność fizyczna łagodzi huśtawki nastroju. Dzięki ćwiczeniom organizm ciężarnej przygotowuje się na poród i szybciej wraca do formy po porodzie naturalnym czy cięciu cesarskim. Fitness zapobiega powstawaniu żylaków i zakrzepów, redukuje obrzęki nóg oraz ich drętwienia, łagodzi napięcia i jest świetnym sposobem na rozładowanie stresu. Ćwiczenia w ciąży redukują ryzyko powstania hemoroidów, zapobiegają rozstępom i wiotczeniu skóry. Poza tym zapewniają lepsze dotlenienie organizmu matki i dziecka, wzmacniają naturalną odporność oraz pomagają walczyć z bezsennością.

Zobacz film: "Aktywność fizyczna w ciąży"

2. Ćwiczenia dozwolone w ciąży

Przyszła mama powinna wiedzieć, że nie wszystkie rodzaje aktywności fizycznej są wskazane w jej stanie. Lekarze zalecają wykonywanie prostych ćwiczeń, do których należą: długie spacery, aerobic dla ciężarnych, pływanie, joga dla ciężarnych, powolny jogging, spokojny taniec oraz specjalne zajęcia na siłowni, do których należą ćwiczenia rozciągające, aerobowe i wzmacniające. Trzeba koniecznie pamiętać, że zestaw ćwiczeń powinien być odpowiednio dobierany w zależności od zaawansowania ciąży.

3. Przeciwwskazania do gimnastyki w ciąży

Niestety nie każda kobieta w ciąży może pozwolić sobie na uprawianie aktywności fizycznej. Dotyczy to głównie ciężarnych, które mają problemy z nadciśnieniem. Z ćwiczeń trzeba zrezygnować, gdy stwierdza się nieprawidłowe ułożenie płodu, w sytuacji, kiedy kobieta ma trudności z utrzymaniem ciąży, jeśli pojawiają się krwawienia z dróg rodnych oraz infekcje ogólnoustrojowe. Przeciwwskazaniem są wczesne skurcze i bóle w obrębie miednicy.

4. Ćwiczenia zakazane w ciąży

Przyszła mama nie powinna się przemęczać, dlatego niewskazane jest długotrwałe lub intensywne trenowanie, ćwiczenia z obciążeniem czy bieganie. Po 20 tygodniu ciąży nie powinno się ćwiczyć w pozycji na plecach, aby uniknąć ryzyka niedokrwienia płodu. Warto zrezygnować z ćwiczeń, które mogą narażać kobietę na upadek czy kontuzję: snowboard, jazda na nartach, jazda konna, sztuki walki, wspinaczki, koszykówka, piłka nożna, siatkówka, jazda na łyżwach, tenis. Kobiety podatne na infekcje dróg rodnych lub cewki moczowej nie powinny pływać ani ćwiczyć w basenie. Każdą wątpliwość należy przedyskutować z lekarzem prowadzącym ciążę.

Ćwiczenia
Ćwiczenia na siłowni

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.