Dźwiganie w ciąży

Dźwiganie w czasie ciąży
Dźwiganie w czasie ciąży

Dźwiganie jest czynnością niezalecaną w ciąży. Przyjmuje się, że dla kobiety w ciąży ciężar 5 kilogramów...

zobacz galerię

Dźwiganie jest czynnością niezalecaną w ciąży. Przyjmuje się, że dla kobiety w ciąży ciężar 5 kilogramów jest już zakazany. Jest to nie tylko niebezpieczeństwo dla kręgosłupa, który w związku z ciążą i tak jest nieco nadwerężony, ale także dla matki i dziecka. Przeciążanie organizmu, forsowne ćwiczenia i podnoszenie ciężarów mogą wywołać poronienie lub przedwczesny poród. Z drugiej strony, umiarkowana aktywność fizyczna jest korzystna w ciąży.

1. Czym grozi dźwiganie w ciąży?

Dźwiganie we wczesnej ciąży może być przyczyną poronienia. Każde krwawienie w ciąży, które pojawiło się po noszeniu czegoś ciężkiego trzeba jak najszybciej zgłosić do lekarza. Nie zawsze oznacza ono poronienie, ale musi to ocenić lekarz. Krwawienia w ciąży mogą oznaczać stany zagrażające zarówno dziecku, jak i matce. W zaawansowanej ciąży dźwiganie może doprowadzić do przedwczesnego porodu, co jest szczególnie niebezpieczne dla dziecka. Oprócz tego, podnoszenie ciężkich przedmiotów w ciąży jest dużym obciążeniem dla kręgosłupa. W ciele kobiety pod wpływem hormonów dochodzi do rozluźnienia więzadeł, co zwiększa ryzyko urazu.

Zobacz film: "Jak twój maluszek rozwija się w brzuchu?"

To, ile można w ciąży podnieść, zależy w dużej mierze od kondycji przyszłej mamy. Ale za górną granicę noszenia uznaje się 5 kilogramów. Takiego ciężaru, zgodnie z polskim ustawodawstwem, kobieta w ciąży nie może nosić w pracy. Jeśli konieczne jest podniesienie jakiegoś ciężaru z poziomu podłogi, najlepiej jest najpierw uklęknąć. Jeśli jest taka możliwość, lepiej jest podnosić ciężary z poziomu wyższego niż podłoga, np. ze stołu czy łóżka.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Aktywność fizyczna w ciąży

Ogólnie rzecz biorąc, niewielka aktywność fizyczna w ciąży jest bardzo zalecana. Nigdy jednak nie polega ona na podnoszeniu ciężkich przedmiotów. Dopuszczalnymi formami aktywności fizycznej przyszłej mamy są na przykład: joga dla ciężarnych, aqua aerobik, gimnastyka przeznaczona dla kobiet w ciąży, a także spacery i pływanie. Ważne jest, aby w czasie aktywności czy ćwiczeń, kobieta się nie przeciążała i nie doprowadzała do zatrzymywania oddechu, co dzieje się podczas ćwiczeń siłowych. Sport musi być całkowicie bezpieczny, nie powinien obejmować skakania ani być związany z możliwością upadku.

Zaletą aktywności fizycznej w ciąży jest przede wszystkim utrzymywanie dobrej kondycji organizmu. Sprawne mięśnie i giętkość ciała mogą przyczynić się do skrócenia i ułatwienia porodu. Prawidłowy oddech, który wykształca się także podczas ćwiczeń, także przydaje się podczas porodu. Oprócz tego, regularnie ćwiczące kobiety w ciąży nie tyją nadmiernie podczas jej przebiegu i szybciej powracają do dawnej wagi i formy po porodzie.

Pamiętajmy jednak, że mimo swoich zalet, aktywność fizyczna w czasie ciąży wcale nie jest wymogiem. Kobieta, która nie ćwiczyła przed ciążą nie musi akurat w czasie ciąży zmieniać trybu życia na aktywny. Organizm nieprzyzwyczajony do ćwiczeń i dodatkowo obciążony ciążą z jej licznymi dolegliwościami bardzo łatwo przeciążyć. Dla dobrego samopoczucia można wykonywać w takim przypadku tylko ćwiczenia o niskim natężeniu.

Zobacz także:

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Inhalacje w ciąży

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!