Ćwiczenia w ciąży rozwijają mózg dziecka

Umiarkowana aktywność fizyczna w ciąży jest dobra nie tylko dla matki, ale także stymuluje rozwój dziecka. Już godzina ćwiczeń tygodniowo może zwiększyć rozwój mózgu twojego potomka – do takich wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu w Montrealu. To pierwsze tego typu badania na ludziach. Wcześniej tę samą zależność odowodniono w doświadczeniach z myszami. Co ustalili amerykańscy badacze?

1. Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży?

Podczas ciąży warto zwolnić tempo życia, unikać stresu i nadmiernej aktywności. Co nie oznacza jednak, że przyszłe mamy powinny spędzać całe dnie na kanapie. Wręcz przeciwnie!

  1. Ćwicząc poprawia się kondycja fizyczna. Kobiety, które ćwiczą w ciąży tyją średnio 3,5 kg mniej, niż ciężarne w ogóle niećwiczące –nie tylko mają wówczas mniej do zrzucenia po ciąży, ale także dźwigają mniejszy ciężar, co odciąża kręgosłup.
  2. Umiarkowana aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko rozstępów.
  3. Organizm ćwiczącej kobiety jest lepiej dotleniony, co sprawia, że krew szybciej krąży. To zmniejsza ryzyko powstawania żylaków, puchnięcia nóg, bólu głowy i zaburzenia snu.
  4. Nagrodę za aktywność fizyczną w ciąży, kobiety otrzymują także w trakcie porodu: poród jest średnio o 1/3 krótszy niż w przypadku pań, które unikały ćwiczeń.
  5. Łożysko – narząd, który łączy organizm dziecka z organizmem matki, jest większe u ćwiczących kobiet o 15 proc. To niezwykle ważne, ponieważ dzięki niemu płód się odżywia.

Zobacz film: "Czego należy unikać w ciąży?"

Korzyści z ćwiczeń w ciąży zobacz galerię
Korzyści z ćwiczeń w ciąży

Ale ćwiczenia w ciąży to nie tylko korzyści dla młodej mamy, ale także dziecka. Jak wykazali badacze z Uniwersytetu w Montrealu: gimnastyka w ciąży przyśpiesza rozwój mózgu noworodka.

- Mamy nadzieję, że uzyskane przez nas wyniki przyczynią się do zmiany nawyków ciężarnych kobiet. Okazuje się bowiem, że proste ćwiczenia mogą mieć ogromny wpływ na przyszłość ich dzieci  - mówi prof. Dave Ellemberg, główny autor analiz.

Badanie przeprowadzono na grupie sześćdziesięciu kobiet, które rozpoczynały drugi trymestr ciąży. Podzielono je na dwie grupy: pierwsza z nich miała za zadanie wykonywać umiarkowaną aktywność fizyczną trzy razy w tygodniu przez 20 minut. Natomiast kobiety z drugiej grupy nie ćwiczyły wcale.

 

Kiedy kobiety już urodziły, przebadano noworodki wykonując EEG w 8 i w 12 dniu ich życia. Aby zanalizować aktywność mózgu, umieszczono na główkach maluchów specjalne elektrody i  puszczano im różne dźwięki kiedy spały. Badania ujawniły, że dzieci kobiet, które ćwiczyły, miały lepiej rozwinięte mózgi, niż ich rówieśnicy, których mamy były pasywne.

 

Kilka lat wcześniej naukowcy sprawdzali, jak ćwiczenia fizyczne wpływają na rozwój mózgu u osób dorosłych. I tak jak w przypadku noworodków - ich mózgi funkcjonowały lepiej, niż osób nie uprawiających sportu.

To dowód na to, że sport to zdrowie także dla przyszłych mam i ich dzieci. Ważne jednak, aby gimnastykę wykonywać w konsultacji z lekarzem – każda ciąża jest inna, zatem to, co jednej mamie posłuży, innej może zaszkodzić.

Dla przyszłych mam najlepsza jest umiarkowana aktywność fizyczna, najlepiej trzy razy w tygodniu po 20-30 minut. Kobiety w ciąży powinny wykonywać ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe i ćwiczenia wzmacniające mięśnie Kegla. Polecany jest także aerobik, callanetics, pilates oraz pływanie.

Ćwiczenia w 2 trymestrze ciąży
Emocje

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.