Diety dla przedszkolaka

Diety dla przedszkolaka to zdrowe diety o zróżnicowanym składzie i zbilansowanych posiłkach. W planowaniu menu dla przedszkolaka trzeba jednak wziąć pod uwagę także ewentualne dolegliwości i choroby, na które dziecko cierpi. Inne zalecenia żywieniowe będą dla cukrzyka czy dieta dla otyłego dziecka, a inaczej dieta dla dziecka z zaparciami czy refluksem. Mały alergik powinien być odżywiany według zasad diety eliminacyjnej, aby nie pojawiała się u niego reakcja alergiczna.

1. Zdrowa dieta dla przedszkolaka

Jeśli dziecko nie cierpi na żadne choroby ani dolegliwości, można spokojnie podawać mu wszystkie grupy produktów, zachowując oczywiście odpowiednie proporcje. Praktycznie nie ma w takim przypadku produktów całkowicie zakazanych. Pamiętajmy natomiast, aby w diecie dziecka były różnorodne produkty zbożowe, warzywa i owoce, dalej nabiał, mięso i ryby. Słodycze i słone przekąski nie powinny być serwowane codziennie, ale raz na jakiś czas. Nie uciekamy od tłuszczy (w postaci oleju rzepakowego, oliwy z oliwek czy różnego rodzaju nasion, pestek, orzechów), gdyż powinny się one znajdować w zdrowej diecie dla dziecka. Pomagają wchłaniać witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, więc są konieczne jako dodatek do warzyw. Potrzebne są także w produktach mlecznych, nie kupujmy więc odtłuszczonego nabiału.

Zobacz film: "W co należy wyposażyć przedszkolaka?"

2. Diety dla dzieci

Dieta dla dziecka z cukrzycą powinna być przede wszystkim skonsultowana z lekarzem. Dieta przeciwcukrzycowa dla dzieci nie różni się bardzo od diety zdrowego dziecka. Trzeba tylko być bardziej uważnym. Węglowodany proste zawarte, np. w słodyczach czy owocach nie powinny stanowić więcej niż 10% wartości energetycznej ze wszystkich posiłków na dzień. Dobrze jest ograniczyć nieco ilość tłuszczy, chociaż nadal są potrzebne przy sałatkach i nabiale. Dobrze jest stosować więcej węglowodanów złożonych, wolniej przyswajalnych, aby nie ryzykować hiperglikemią, czyli nagłym skokiem glukozy we krwi.

Otyłość u dzieci to coraz częstszy problem, wynikający w większości przypadków z nieodpowiedniej diety. Aby sprawić, by menu dla przedszkolaka z nadwagą czy otyłością pomogło w straceniu wagi, trzeba działać powoli. Nie można z dnia na dzień ograniczyć dziecku jedzenia, róbmy to powoli. Pamiętajmy równocześnie o tym, że dziecko, także jeśli ma parę nadprogramowych kilogramów, nadal rośnie i się rozwija. Zbyt duże ograniczenie kalorii dziecku może skutkować zaburzeniami w rozwoju oraz niedoborem witamin i składników mineralnych. Dobrze jest w początkowej fazie redukcji masy ciała całkowicie wyeliminować słodycze oraz słone przekąski, zastępując je owocami i warzywami podanymi w różnej postaci. Ładnie podane mogą być nawet atrakcyjne dla dziecka. Głównym sposobem na walkę z otyłością u dzieci jest jednak ruch.

Dzieci z chorobą refluksową powinny unikać produktów nasilających objawy, czyli czekolady, tłustych potraw, smażonych posiłków. Niekorzystne są też posiłki spożywane tuż przed snem. Wizyta u lekarza pomoże w ustaleniu diety oraz wdrożeniu leczenia. W części przypadków leczenie refluksu żołądkowo-przełykowego musi być farmakologiczne.

Dieta na zaparcia u dziecka to przede wszystkim dieta bogata w błonnik i odpowiednią ilość wody i innych płynów. W przypadku zaparć należy dokładnie przyjrzeć się menu dziecka. Jeśli zawiera produkty wysoko przetworzone (kupowane w sklepie i gotowe do spożycia czy produkty w puszkach), ciężkostrawne, słodzone - trzeba zmienić nawyki żywieniowe dziecka. Błonnik znajduje się w warzywach i owocach, ciemnych odmianach produktów zbożowych, kaszach - i to te produkty powinny stanowić podstawę diety dla dziecka.

Następny artykuł: Dieta dla dzieci z ADHD

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!