Spacery w ciąży

Współczesna kobieta w ciąży nie obawia się aktywności fizycznej. Właściwie każdy sport, o ile zalecenia lekarskie nie mówią inaczej i nie jest to sport niebezpieczny, ekstremalny, jest wskazany, zwłaszcza tym kobietom, które przed zapłodnieniem prowadziły intensywny styl życia. Pływanie, gimnastyka, jazda na rowerze to dzisiaj standard dla aktywnej mamy. Jeśli jednak nie uprawiamy żadnych sportów, warto poświęcić wolny czas na długie, ale jakże przyjemne i relaksujące spacery.

Polecane wideo:

Spacerowanie w ciąży

Spacery w ciąży korzystnie wpływają zarówno na matkę jak i na dziecko.

1. Aktywność fizyczna w trakcie ciąży

Umiarkowana aktywność fizyczna w ciąży korzystnie wpływa nie tylko na mamę, ale i rozwijające się w jej łonie dziecko. Pozytywnie odbija się to także na samym momencie porodu, który zwykle przyjmuje łagodniejszy charakter i szybsze tempo. Podobnie rzecz się ma z okresem połogu, który świeża mama może dzięki odpowiedniemu przygotowaniu znieść lepiej. Zaleceniem lekarzy jest uprawianie sportów właściwie na każdym etapie ciąży. Przeciwwskazaniem są, oczywiście, inne zalecenia lekarza prowadzącego, złe samopoczucie ciężarnej, pojawiająca się duszność czy zawroty głowy, bóle brzucha lub serca, problemy z oddychaniem i inne. Najpopularniejsze formy aktywności, które z reguły nie stwarzają ryzyka dla ciąży to: gimnastyka, joga, pływanie, jazda na rowerze, nordic walking, marsze i spacery. Podjęcie decyzji, jaki sport uprawiać w ciąży, zależy wyłącznie od usposobienia i kondycji fizycznej mamy.

2. Spacery w ciąży – jak i gdzie?

Jedną z najczęściej wybieranych przez kobiety w ciąży form ruchowych są właśnie spacery. Na spacer w parku czy w lesie zawsze znajdzie się czas i chęć. Szczególnie, kiedy dopisuje pogoda i towarzystwo. Czasem przyszłej mamie wystarczy muzyka płynąca ze słuchawek do uszu i już czas biegnie szybciej niezauważony, a my pokonujemy kolejne metry, może i kilometry. Można nie zauważyć, że uprawia się sport. Jednak pomimo to, zwracajmy uwagę, żeby spacery nie trwały dłużej niż 30-45 minut, ale za to pamiętajmy o regularności. Dla kobiety w ciąży każdy dystans jest dobry, warto jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów podczas spacerowania w ciąży.

Jednym z nich jest miejsce spaceru, wybieraj miejsca zielone, parki, ogrody, las, oddalone od ulicy, bezpieczne. Zadbaj o odpowiedni strój z podkreśleniem znaczenia wygodnego obuwia oraz dopasowanego stanika. Strój powinien być dostosowany do warunków pogodowych – staraj się nie przegrzewać ani nie oziębiać. Poza tym, nie wybieraj się na spacer, kiedy jest bardzo gorąco, duszno albo nawet ślisko po zlodowaciałym śniegu. Trzecia zasada mówi o tym, aby mieć ze sobą butelkę wody niegazowanej mineralnej. Każdy wysiłek, nawet spacer, jest obarczeniem dla układu wydolnościowego, szczególnie u kobiet w ciąży – mogą pojawiać się skoki ciśnienia i zawroty głowy – wtedy natychmiast przerwij spacer i odpocznij, najlepiej na leżąco z nogami uniesionymi lekko do góry. Wtedy też przyda się łyk wody. I ostatnie, jeśli jesteś w coraz bardziej zaawansowanej ciąży, poinformuj bliskich o swoich zamiarach spacerowania oraz weź ze sobą telefon, możliwość kontaktu z bliskimi zapewni ci poczucie bezpieczeństwa na wypadek złego samopoczucia.

3. Zalety spacerów w ciąży

Jeśli masz wątpliwości z korzyści ze spacerowania w okresie ciąży, niektóre argumenty mogą przemówić na ich stronę. Spacery to najprostsza i najtańsza forma relaksu i aktywności fizycznej w jednym. Są właściwie pozbawione konieczności wydania masy pieniędzy na sprzęt czy specjalistyczne ubranie treningowe – wystarczą wygodne buty. Miejsce do spacerów zapewne każda przyszła mama może wokoło swojego miejsca zamieszkania znaleźć. Warto też dla walorów estetycznych wyjechać gdzieś za miasto, żeby pooddychać wiejskim powietrzem. Spacer w samotności daje możliwość wytchnienia, zastanowienia się nad swoimi planami, daje chwilę na refleksję.

Spacery w ciąży to przede wszystkim wiele korzyści dla organizmu. Spacery, marsze, nordic walking na świeżym powietrzu zmniejszają bóle głowy, uciążliwe migreny, dotleniają organizm mamy i dziecka, usprawniają działanie układów krążenia i oddechowego oraz układu ruchu (kości, stawy, mięśnie, kręgosłup). Dużą zaletą przebywania poza domem jest synteza witaminy D w organizmie, która jest odpowiedzialna za mineralizację kości i szczególnie ważna dla prawidłowego rozwoju noworodka.

Komentarze

dyskusje na forum

Pomocy ...

kocsar • ostatni post 2 dni temu

12