5 faktów na temat ćwiczeń w ciąży, które powinna znać każda kobieta

Ciąża nie jest chorobą. Chociaż stan kobiet spodziewających się dziecka jest rzeczywiście wyjątkowy, nie oznacza, że powinny one całkowicie zrezygnować z aktywności fizycznej. Co przyszłe mamy powinny wiedzieć na temat ciążowego sportu?

1. Bezpieczeństwo ciążowej aktywności

Wbrew powszechnemu przekonaniu uprawianie sportu w czasie ciąży nie stanowi zagrożenia ani dla matki, ani dla jej dziecka. Badania jasno pokazują, że jest całkowicie odwrotnie. Aktywność fizyczna redukuje uciążliwy ból kręgosłupa, pomaga rozprawić się ze wzdęciami, dostarcza energii, a co najważniejsze – poprawia kondycję mięśni, które wkrótce zostaną wystawione na wymagającą próbę podczas porodu. Warto przy okazji rozwiać mit, zgodnie z którym kobiety nieuprawiające żadnego sportu przed zajściem w ciążę nie powinny robić tego także w czasie 9 miesięcy oczekiwania na dziecko. Brak aktywności w ciąży może przyczynić się do powstania otyłości i nadciśnienia, dlatego zdecydowanie warto się poruszać.

Zobacz film: "Ćwiczenia dla kobiet w ciąży - spine twist"

Jak skutecznie schudnąć po ciąży?
Jak skutecznie schudnąć po ciąży? [8 zdjęć]

Świeżo upieczone mamy są bombardowane zdjęciami sławnych mam, które zdają się szybko wracać do formy...

zobacz galerię

2. Ciążowe cardio

Uprawianie joggingu czy taniec nie naraża malucha na nadmierne wstrząsy – całkowite bezpieczeństwo i amortyzację zapewnia mu płyn owodniowy. Jeżeli tylko pozwala na to kondycja naszych stawów i więzadeł, możemy w ciągu pierwszych dwóch trymestrów bez obaw pozwolić sobie na poranną przebieżkę. Bieganie w ciąży pozwoli zachować dobrą kondycję i uchroni nas przed nadmiernym przyrostem masy ciała.

3. Odprężająca joga

Uprawiana w czasie ciąży joga ma pozytywny wpływ na zdrowie przyszłej mamy
Uprawiana w czasie ciąży joga ma pozytywny wpływ na zdrowie przyszłej mamy (Ilustracja / Shutterstock)

Czy w ciąży można uprawiać jogę? To pytanie także nurtuje wiele przyszłych mam. Lekarze przekonują, że nic nie stoi na przeszkodzie, by praktykować taką formę aktywności. Najlepiej jednak postawić na jogę prenatalną, a więc zajęcia, na których zestaw ćwiczeń jest dostosowany właśnie do ciężarnych. Taka aktywność pomoże obniżyć poziom stresu często towarzyszącego zwłaszcza młodym ciężarnym, pozwoli zmniejszyć dokuczliwe bóle pleców i przygotuje ciało do nadchodzącej akcji porodowej.

4. Niebezpieczne brzuszki?

Wątpliwości budzi również bezpieczeństwo wykonywania ćwiczeń angażujących mięśnie brzucha w pozycji leżącej, z którymi panie często rozstają się zaraz po tym, jak dowiedzą się o ciąży. Ćwiczenia ABS istotnie nie są wskazane w drugim i trzecim trymestrze, gdyż w tym czasie zwiększająca rozmiary macica może uciskać aortę, powodując tym samym niedokrwienie, a więc i niedostateczne dotlenienie tkanek, w tym łożyska. Okazuje się jednak, że dzieje się tak jedynie u jednej na dziesięć kobiet. Aby rozwiać swoje wątpliwości, warto w tej sprawie skonsultować się z lekarzem. Pamiętajmy, że ćwiczenia na wzmocnienie mięśni brzucha można wykonywać także w pozycji stojącej lub klęczącej.

5. Nie tylko dla ciała

Uprawiające sport ciężarne mogą liczyć na korzyści daleko wykraczające poza sferę fizyczną. Dzięki wydzielającym się w czasie ćwiczeń hormonom zdecydowanej poprawie ulega nastrój. Dla kobiet nie do końca zadowolonych z tego, jak zmienia się ich wygląd w czasie ciaży, jest to szczególnie istotne. To także sposób na powrót do „normalności”, poczucia, że mimo wszystko mamy pewną kontrolę nad szybko zmieniającym się ciałem.

Zanim zdecydujemy się na rozpoczęcie ciążowego treningu, dowiedzmy się, czy nie istnieją ku temu żadne przeciwwskazania. Najlepszym wyjściem będzie współpraca z lekarzem oraz instruktorem mającym doświadczenie w pracy z ciężarnymi.

Chcesz być aktywna w ciąży? Porozmawiaj na naszym forum z innymi ciężarnymi, które także dbają o swoją kondycję.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!