Ćwiczenia oddechowe przed porodem

spis treści
rozwiń

Ćwiczenia oddechowe przed porodem mogą bardzo korzystnie wpłynąć na zdrowie i samopoczucie przyszłej mamy oraz jej dziecka. Dzięki regularnemu dotlenianiu, poprawia się krążenie i ogólna kondycja organizmu. Nie bez znaczenia jest także pojemność oddechowa płuc. Ćwiczenia oddychania przyniosą najlepszy efekt, jeśli będą wykonywane rano i wieczorem.

1. Jak rozpocząć ćwiczenia przed porodem?

Przed rozpoczęciem ćwiczeń trzeba pamiętać, że muszą być one odpowiednie dla konkretnego momentu ciąży. Inne ćwiczenia można wykonywać na samym początku ciąży, a inne tuż przed porodem. Dobrze jest je skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę lub instruktorem ze szkoły rodzenia.

Do ćwiczeń nie trzeba się specjalnie przygotowywać. Można jednak założyć luźne, wygodne i przewiewne ubranie i wybrać odosobnione, ciche pomieszczenie, co sprawi, że ćwiczącej nie będzie nic rozpraszać.

Zobacz film: "Jak uniknąć komplikacji okołoporodowych?"

Oddychanie daje nam najwięcej tlenu, jeśli jest wykonywane przeponą. To oznacza, że podczas wdechu powinien unosić się brzuch, a nie klatka piersiowa. W początkowych miesiącach ciąży jest to jak najbardziej polecane. Później będzie to po prostu trudne, ze względu na rosnący płód.

2. Przykładowe ćwiczenia oddechowe przed porodem

Ćwiczenia można wykonywać na stojąco lub siedząco. W późniejszych etapach ciąży lepiej będzie ćwiczyć na siedząco, na podłodze lub wygodnym krześle, co nie obciąży kręgosłupa. Ćwiczenia oddychania mają za zadanie dotlenić organizm, a nie będzie to specjalne korzystne przy nieprzewietrzonym pokoju lub w dymie tytoniowym. Pokój, w którym odbędą się ćwiczenia musi być dobrze przewietrzony. Jeśli na dworze jest ciepło, można ćwiczyć na świeżym powietrzu.

Pierwsze ćwiczenie jest najprostsze. Siadamy lub stajemy prosto. Splatamy palce rąk. Podczas wdechu unosimy splecione ręce, wyprostowane w łokciach, nad głowę, podczas wydechu opuszczamy dłonie. Wdech wykonujemy nosem, wydech ustami (jeśli kobieta cierpi na zatkany nos w ciąży, może oddychać ustami). Staramy się wykonywać wszystko jak najwolniej, a powietrze z wdechu jak najdłużej utrzymać w płucach. Ćwiczenie powtarzamy dziesięć razy.

Innym ćwiczeniem, także połączonym z rozciąganiem, jest pochylanie się na boki z uniesionymi w górę rękami. Także w tym przypadku trzeba wykonywać ruchy powoli i zsynchronizować je z oddechem.

Można także ćwiczyć sam głęboki oddech, kontrolując tylko, czy jest wykonywany brzuchem, a nie klatką piersiową.

3. Zalety ćwiczeń oddechowych przed porodem

Zaletą ćwiczeń oddechowych jest przede wszystkim dotlenienie matki i dziecka. Wielu kobietom świadome oddychanie pomogło przezwyciężyć dolegliwości ciążowe, takie jak poranne mdłości czy bóle pleców. Ćwiczenia oddychania łagodzą stres i napięcie, które są, niestety, dość częste u kobiet w ciąży. Głębokie oddychanie pomaga także lepiej poradzić sobie z porodem i odczuwać mniej bólu niż przy płytkim oddychaniu. To naturalny sposób na łagodzenie bólu porodowego.

Najlepiej jest wykonywać ćwiczenia oddechowe rano i wieczorem. Ćwiczenia poranne pobudzą do działania i napełnią energią, a ćwiczenia wieczorne pozwolą się rozluźnić i dobrze spać.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!