18 tydzień ciąży - czy na tym etapie wskazane są ćwiczenia fizyczne? Jaki rodzaj gimnastyki będzie dobry dla mamy i bezpieczny dla dziecka?

Za tobą już 18 tydzień ciąży, a więc jesteś na półmetku. Czujesz się świetnie i chcesz ten stan wykorzystać na aktywność fizyczną. Sprawdź, czy ćwiczenia są wskazane i poznaj rodzaj gimnastyki najbardziej bezpieczny dla ciebie i dziecka.

Jak informuje raport "Polka w ciąży" (2012), na ćwiczenia w okresie oczekiwania na dziecko decyduje się zaledwie 17% pań. Tak słaby wynik bierze się przede wszystkim z faktu małej świadomości co do znaczenia aktywności fizycznej w tym szczególnym okresie. O ile część kobiet – z powodu ciąży podwyższonego ryzyka – ma zakaz aktywności fizycznej, wiele kobiet świadomie rezygnuje z ćwiczeń. A szkoda, ponieważ gimnastyka w ciąży jest jak najbardziej polecana.

Zobacz film: "Krwawienie w ciąży - przyczyny i postępowanie"

1. Ćwiczenia w ciąży są potrzebne

Aktywność ruchowa w okresie ciąży przynosi korzyści. Ćwiczenia dobrze wpływają na kondycję fizyczną, poprawiając sprawność oraz zmniejszając wiele dolegliwości ciążowych, np. bóle pleców czy obrzęki. Ponadto gimnastyka w okresie ciąży może przydać się w momencie porodu. Specjaliści uważają, że kobiety uprawiające sport w tym czasie mają większą świadomość swojego ciała, lepszą wytrzymałość oraz kontrolują oddech. To wszystko może przyczynić się do skrócenia poszczególnych faz porodu.

Regularnie wykonywane ćwiczenia w ciąży pozwalają również na szybszy i łatwiejszy powrót do dawnej formy. Aktywność fizyczna zapobiega nadmiernemu przyrostowi masy ciała - w efekcie kobieta po porodzie ma większe szanse na szybszy powrót do wyjściowej masy ciała.

2. Gimnastyka w granicach rozsądku

Jeśli minął 18 tydzień ciąży i kobieta czuje się dobrze, jak najbardziej może kontynuować lub zacząć gimnastykę. Warunek jest tylko jeden: ciąża nie może być zagrożona lub związana z większym ryzykiem przedwczesnego porodu. Jeśli tylko nie istnieją żadne medyczne przeciwwskazania, warto zdecydować się na aktywność ruchową.

Co ćwiczyć, gdy minie 18 tydzień ciąży, by zachować dobrą formę i nie zaszkodzić dziecku? Istnieje wiele możliwości.

Szczególnie polecane są m.in.: joga – można ją praktykować od pierwszych tygodni ciąży aż do porodu. Jeżeli kobieta nie ma doświadczenia w tym rodzaju gimnastyki, najlepiej rozpocząć ją po pierwszym trymestrze; aerobik dla kobiet ciężarnych – są to ćwiczenia tempem oraz formą dostosowane pań spodziewających się dziecka; nordic walking – to forma energicznego spaceru z kijkami, który angażuje wszystkie partie mięśniowe; jazda na rowerze stacjonarnym – średnio umiarkowane tempo wystarczy, by zachować dobrą kondycję. Warto także mieć świadomość, że istnieje lista sportów bezwzględnie zakazanych w ciąży. Zalicza się do nich m.in. nurkowanie, narciarstwo, jazdę konną, wspinaczkę, sporty zespołowe. Wynika to przede wszystkim z faktu dużego ryzyka urazów.

3. Konsultacja lekarska zawsze wymagana

Ćwiczenia w ciąży są bezpieczne. Jednak przed wyborem rodzaju gimnastyki należy koniecznie skonsultować się z ginekologiem. Jeśli jego zdaniem nie ma żadnych przeciwwskazań, można zacząć ćwiczyć.

Następny artykuł: 19 tydzień ciąży

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.