Pokaż kategorie Parenting.pl
Pokaż kategorie

Co należy jeść? Dieta w 2 trymestrze ciąży

Gdy rozpocznie się drugi trymestr ciąży kobieta musi ostrożnie prowadzić swoją dietę. W tym okresie dziecko rozwija się bardzo szybko, kształtuje się wiele jego tkanek, powiększają się piersi i macica kobiety, a także wzrasta ilość krwi.

1. Dieta w II trymestrze ciąży

Dziecko potrzebuje teraz:

2. Wapń i białko

Kobieta w tych środkowych miesiącach ciąży powinna dostarczać organizmowi dużo produktów mlecznych, a co za tym idzie wapnia, by kości i zęby (rozwijają się już ok. 8 tygodnia) dziecka rozwijały się prawidłowo. Dawka wapnia powinna być dwukrotnie większa niż przed ciążą. Zamiast pić tylko mleko można jeść żółty ser, pić jogurty lub kefiry. Mama powinna uważać jednak, ponieważ produkty mleczne mają sporo tłuszczu, i wybierać produkty chude lub półtłuste, ale nie light.

Zarówno organizm matki, jak i dziecka potrzebuje w tym okresie więcej białka, dlatego warto aby kobieta jadła ryby, chude mięso, warzywa strączkowe, a także soczewicę i orzechy.

3. Zaparcia w ciąży i niezbędne witaminy

By zapobiec zaparciom, kobieta może spożywać większe ilości błonnika, który zawarty jest w warzywach i owocach. Ponieważ organizm nie jest w stanie kumulować witamin, codziennie trzeba mu je dostarczać. Surowe owoce i warzywa dostarczają witaminy C, która potrzebna jest, by łożysko było mocne, poza tym podnosi ona odporność i ułatwia przyswajanie żelaza. Papryka, kapusta, oleje roślinne, marchewka są doskonałym źródłem witaminy E, a pełnoziarniste produkty zbożowe – witamin z grupy B. Są one bardzo ważne także dla skóry, by była elastyczna. Niestety, nawet najlepiej skomponowane posiłki nie zagwarantują, że skóra przetrwa ciążę bez szwanku. Dlatego warto smarować ją preparatami przeciw rozstępom.

Nadal należy spożywać duże ilości surowych zielonych warzyw – sałata, szpinak, brokuły – by dostarczać organizmowi kwas foliowy.

Chude mięso jest doskonałym źródłem żelaza, lepszym niż produkty roślinne. Jeśli ciężarna nie je mięsa, warto aby spożywała szpinak lub suszone morele.

Równie ważne, co i w I trymestrze, jest prawidłowe nawodnienie organizmu. Kobieta powinna pić 2 litry wody niegazowanej.

Unikać należy:

  • soli – może zatrzymywać wodę w organizmie,
  • potraw ciężkostrawnych i wzdymających – lepiej nie jeść fasolki po bretońsku czy bigosu,
  • konserw, a także produktów garmażeryjnych z torebek – zawierają duże ilości cukru, tłuszczu i soli,
  • serów pleśniowych – istnieje niebezpieczeństwo bytowania w nich zarazków listeriozy,
  • alkoholu – przenika on przez łożysko do organizmu dziecka i może spowodować nieodwracalne zmiany neurologiczne u płodu,
  • kawy, herbaty, kakao – jeśli kawa to zbożowa z mlekiem, a herbata – słaba.

4. Przykładowy jadłospis dla kobiety w ciąży

Przykładowy jadłospis w II trymestrze:
Śniadanie: Dwie kromki ciemnego pieczywa z masłem, szynką wołową i zieloną sałatą, surówka z pomidorów, kubek kakao.

Drugie śniadanie: Jogurt naturalny z płatkami kukurydzianymi i posiekanymi suszonymi morelami.

Obiad: zupa cytrynowa z ryżem i koperkiem ( rozcieńczony rosół z kury i wołowiny dopraw sokiem z 1 cytryny i zabiel śmietaną), pieczona chuda ryba w warzywach, ziemniaki, surówka, szklanka soku lub niegazowanej wody.

Podwieczorek: Kubek zmiksowanych świeżych owoców z jogurtem.

Kolacja: Zapiekanka z makaronu i warzyw z odrobiną oliwy z oliwek (bez sera).

Polecane wideo:

Bibliografia

  • Lindemann O., Ortemberg A., Ciąża i poród naturalny, Bellona, Warszawa 2008, ISBN 978-83-11-10962-9
  • Cichocka A., Szostak-Węgierek D., Żywienie kobiet w ciąży, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005, ISBN 83-200-3131-1
  • Eisenberg A., Hathaway S., Murkoff H., W oczekiwaniu na dziecko - poradnik dla przyszłych matek i ojców, REBIS, Poznań 2004, ISBN 83-7301-429-2
  • Bień A. Opieka nad kobietą ciężarną, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009, ISBN 978-83-200-3649-7

Źródła zewnętrzne

Małgorzata Kamińska, ponad rok temu
Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Kiedy co?

młoda_mama17 • ostatni post 2 miesiące temu

5

ciąża

~malinka92 • ostatni post 2 miesiące temu

1
Artykuły Dieta w ciąży
Dieta w ciąży

8 produktów bogatych w magnez

8 produktów bogatych w magnez

Mała rzecz, ogromny wpływ Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest magnez dla naszego zdrowia. Jest istotny ze względu na każdą funkcję i tkankę ciała, wspomaga zdrowie układu odpornościowego, zapobiega stanom zapalnym związanym z niektórymi rodzajami raka, jest dobry na serce i może nawet zmniejszyć ryzyko zawału. Badania na Uniwersytecie Harvarda wykazały, że codzienna dawka

Dieta w ciąży

Cała prawda o kwasach omega-3

Cała prawda o kwasach omega-3

Czym są kwasy omega-3? Kwasy tłuszczowe omega-3 - to nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a zwłaszcza układów krwionośnego oraz nerwowego. Organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć tych kwasów, dlatego należy dostarczać je z pożywieniem. Sprawdź, które produkty zawierają te cenne dla zdrowia składniki.Orzechy włoskie - doskonałe źró

Dieta w ciąży

Sekrety zdrowego odżywiania

Sekrety zdrowego odżywiania

Co zrobić, aby zacząć zdrowo się odżywiać? Zdrowe odżywianie jest modne i promowane przez wiele gwiazd światowego formatu. Co zrobić, aby rozpocząć przygodę ze zdrowym odżywianiem? Oto rady dla ciebie!Zrezygnuj z produktów wysokokalorycznych Większość kalorii pochodzi z produktów bogatych w cukier oraz tłuszcz, a więc wszelkiego rodzaju słodyczy, cukierków, ciastek, ale także dań typu fast fo

Dieta w ciąży

Napoje dla kobiety w ciąży

Napoje dla kobiety w ciąży

Napoje podczas ciąży Podczas ciąży należy uważać nie tylko na to, co się je, ale również na to, co się pije. Drinki są oczywiście zakazane (...) ciąży. Pij przynajmniej 2,5 do 3 litrów wody dziennie, co nawodni organizm, złagodzi huśtawki nastrojów i dostarczy energii.Smoothie Smoothie to zdrowy

Dieta w ciąży

9 rodzajów sera, które możesz bezpiecznie jeść w ciąży

9 rodzajów sera, które możesz bezpiecznie jeść w ciąży

Jakie sery można jeść w ciąży? Na pewno wiesz, że kobiety w ciąży nie powinny jeść niektórych produktów spożywczych. Na liście rzeczy zakazanych (...) i ma charakterystyczny, lekko kwaśny i orzechowy smak. Bez obaw możesz po niego sięgnąć nawet w ciąży. Wyśmienicie smakuje jedzony solo, ale nadaje się też do zapiekania

Dieta w ciąży

Czego unikać w ciąży?

Czego unikać w ciąży?

Czego unikać w ciąży? W diecie kobiety ciężarnej istnieją niejakie ograniczenia. Aby zadbać o zdrowie dziecka i jego prawidłowy rozwój, należy (...) zrezygnować z picia alkoholu i napojów zawierających kofeinę. Kobieta w ciąży nie powinna spożywać produktów wysokoprzetworzonych, np. dań z puszki i innych

Dieta w ciąży

Dieta - pierwszy trymestr

jest momentem przełomowym - musimy dbać o siebie i o dziecko. Dieta na pierwszy trymestr ciąży powinna gwarantować odpowiednie ilości witamin i składników (...) stracić dodatkowe kilogramyjuż w pierwszych miesiącach po porodzie. Dieta na pierwszy trymestr ciąży Na początku najważniejsze jest uświadomienie

Dieta w ciąży

Składniki odżywcze

Składniki odżywcze ważne dla prawidłowego przebiegu ciąży i rozwoju płodu, to między innymi kwas foliowy, żelazo, jod, cynk oraz niezbędne (...) nienasycone kwasy tłuszczowe. Tylko urozmaicanie jadłospisu w ciąży i wykorzystywanie w przygotowywaniu posiłków różnych produktów spożywczych zmniejsza ryzyko

Dieta w ciąży

Dieta w nadciśnieniu ciążowym

Dieta w nadciśnieniu ciążowym

Regularna kontrola ciśnienia w ciąży jest jednym z obowiązków przyszłej mamy. Ze względu na fakt, że ciśnienie tętnicze krwi odzwierciedla stan (...) jest także stosowanie się do prostych reguł żywieniowych w leczeniu nadciśnienia. Zatem co powinna zawierać dieta na nadciśnienie ciążowe