Pokaż kategorie Parenting.pl
Pokaż kategorie

Co należy jeść? Dieta w 2 trymestrze ciąży

Gdy rozpocznie się drugi trymestr ciąży kobieta musi ostrożnie prowadzić swoją dietę. W tym okresie dziecko rozwija się bardzo szybko, kształtuje się wiele jego tkanek, powiększają się piersi i macica kobiety, a także wzrasta ilość krwi.

Polecane wideo:

1. Dieta w II trymestrze ciąży

Dziecko potrzebuje teraz:

2. Wapń i białko

Kobieta w tych środkowych miesiącach ciąży powinna dostarczać organizmowi dużo produktów mlecznych, a co za tym idzie wapnia, by kości i zęby (rozwijają się już ok. 8 tygodnia) dziecka rozwijały się prawidłowo. Dawka wapnia powinna być dwukrotnie większa niż przed ciążą. Zamiast pić tylko mleko można jeść żółty ser, pić jogurty lub kefiry. Mama powinna uważać jednak, ponieważ produkty mleczne mają sporo tłuszczu, i wybierać produkty chude lub półtłuste, ale nie light.

Zarówno organizm matki, jak i dziecka potrzebuje w tym okresie więcej białka, dlatego warto aby kobieta jadła ryby, chude mięso, warzywa strączkowe, a także soczewicę i orzechy.

3. Zaparcia w ciąży i niezbędne witaminy

By zapobiec zaparciom, kobieta może spożywać większe ilości błonnika, który zawarty jest w warzywach i owocach. Ponieważ organizm nie jest w stanie kumulować witamin, codziennie trzeba mu je dostarczać. Surowe owoce i warzywa dostarczają witaminy C, która potrzebna jest, by łożysko było mocne, poza tym podnosi ona odporność i ułatwia przyswajanie żelaza. Papryka, kapusta, oleje roślinne, marchewka są doskonałym źródłem witaminy E, a pełnoziarniste produkty zbożowe – witamin z grupy B. Są one bardzo ważne także dla skóry, by była elastyczna. Niestety, nawet najlepiej skomponowane posiłki nie zagwarantują, że skóra przetrwa ciążę bez szwanku. Dlatego warto smarować ją preparatami przeciw rozstępom.

Nadal należy spożywać duże ilości surowych zielonych warzyw – sałata, szpinak, brokuły – by dostarczać organizmowi kwas foliowy.

Chude mięso jest doskonałym źródłem żelaza, lepszym niż produkty roślinne. Jeśli ciężarna nie je mięsa, warto aby spożywała szpinak lub suszone morele.

Równie ważne, co i w I trymestrze, jest prawidłowe nawodnienie organizmu. Kobieta powinna pić 2 litry wody niegazowanej.

Unikać należy:

  • soli – może zatrzymywać wodę w organizmie,
  • potraw ciężkostrawnych i wzdymających – lepiej nie jeść fasolki po bretońsku czy bigosu,
  • konserw, a także produktów garmażeryjnych z torebek – zawierają duże ilości cukru, tłuszczu i soli,
  • serów pleśniowych – istnieje niebezpieczeństwo bytowania w nich zarazków listeriozy,
  • alkoholu – przenika on przez łożysko do organizmu dziecka i może spowodować nieodwracalne zmiany neurologiczne u płodu,
  • kawy, herbaty, kakao – jeśli kawa to zbożowa z mlekiem, a herbata – słaba.

4. Przykładowy jadłospis dla kobiety w ciąży

Przykładowy jadłospis w II trymestrze:
Śniadanie: Dwie kromki ciemnego pieczywa z masłem, szynką wołową i zieloną sałatą, surówka z pomidorów, kubek kakao.

Drugie śniadanie: Jogurt naturalny z płatkami kukurydzianymi i posiekanymi suszonymi morelami.

Obiad: zupa cytrynowa z ryżem i koperkiem ( rozcieńczony rosół z kury i wołowiny dopraw sokiem z 1 cytryny i zabiel śmietaną), pieczona chuda ryba w warzywach, ziemniaki, surówka, szklanka soku lub niegazowanej wody.

Podwieczorek: Kubek zmiksowanych świeżych owoców z jogurtem.

Kolacja: Zapiekanka z makaronu i warzyw z odrobiną oliwy z oliwek (bez sera).

Bibliografia

  • Lindemann O., Ortemberg A., Ciąża i poród naturalny, Bellona, Warszawa 2008, ISBN 978-83-11-10962-9
  • Cichocka A., Szostak-Węgierek D., Żywienie kobiet w ciąży, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005, ISBN 83-200-3131-1
  • Eisenberg A., Hathaway S., Murkoff H., W oczekiwaniu na dziecko - poradnik dla przyszłych matek i ojców, REBIS, Poznań 2004, ISBN 83-7301-429-2
  • Bień A. Opieka nad kobietą ciężarną, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009, ISBN 978-83-200-3649-7

Źródła zewnętrzne

Małgorzata Kamińska, ponad rok temu

Polecane wideo:

Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Kiedy co?

młoda_mama17 • ostatni post 3 miesiące temu

5

ciąża

~malinka92 • ostatni post 3 miesiące temu

1
Artykuły Dieta w ciąży
Dieta w ciąży

8 produktów bogatych w magnez

8 produktów bogatych w magnez

Mała rzecz, ogromny wpływ Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest magnez dla naszego zdrowia. Jest istotny ze względu na każdą funkcję i tkankę ciała, wspomaga zdrowie układu odpornościowego, zapobiega stanom zapalnym związanym z niektórymi rodzajami raka, jest dobry na serce i może nawet zmniejszyć ryzyko zawału. Badania na Uniwersytecie Harvarda wykazały, że codzienna dawka

Dieta w ciąży

Sekrety zdrowego odżywiania

Sekrety zdrowego odżywiania

Co zrobić, aby zacząć zdrowo się odżywiać? Zdrowe odżywianie jest modne i promowane przez wiele gwiazd światowego formatu. Co zrobić, aby rozpocząć przygodę ze zdrowym odżywianiem? Oto rady dla ciebie!Zrezygnuj z produktów wysokokalorycznych Większość kalorii pochodzi z produktów bogatych w cukier oraz tłuszcz, a więc wszelkiego rodzaju słodyczy, cukierków, ciastek, ale także dań typu fast fo

Dieta w ciąży

Napoje dla kobiety w ciąży

Napoje dla kobiety w ciąży

Napoje podczas ciąży Podczas ciąży należy uważać nie tylko na to, co się je, ale również na to, co się pije. Drinki są oczywiście zakazane (...) ciąży. Pij przynajmniej 2,5 do 3 litrów wody dziennie, co nawodni organizm, złagodzi huśtawki nastrojów i dostarczy energii.Smoothie Smoothie to zdrowy

Dieta w ciąży

Czego unikać w ciąży?

Czego unikać w ciąży?

Czego unikać w ciąży? W diecie kobiety ciężarnej istnieją niejakie ograniczenia. Aby zadbać o zdrowie dziecka i jego prawidłowy rozwój, należy (...) zrezygnować z picia alkoholu i napojów zawierających kofeinę. Kobieta w ciąży nie powinna spożywać produktów wysokoprzetworzonych, np. dań z puszki i innych

Dieta w ciąży

9 rodzajów sera, które możesz bezpiecznie jeść w ciąży

9 rodzajów sera, które możesz bezpiecznie jeść w ciąży

świecie. Cheddar jest bardzo aromatyczny i ma charakterystyczny, lekko kwaśny i orzechowy smak. Bez obaw możesz po niego sięgnąć nawet w ciąży (...) owczego i koziego. Grecki ser jest źródłem witaminy B12, która w czasie ciąży wpływa na wzrost i rozwój dziecka. Fetę najczęściej dodaje się do sałatek

Dieta w ciąży

Jesteś w ciąży? Jedz truskawki!

Jesteś w ciąży? Jedz truskawki!

W obliczu sezonu Sezon na truskawki zbliża się wielkimi krokami. Te małe, czerwone i słodkie owoce, wzbudzają czasami wśród kobiet w ciąży strach (...) . Truskawki w ciąży - jak większość owoców - są wskazane. Dlaczego warto je jeść?Źródło żelaza Najlepsze są prosto z pola. Jeszcze pachnące słońcem. Najsłodsze

Dieta w ciąży

Jak uzupełnić braki kwasów omega-3?

Jak uzupełnić braki kwasów omega-3?

Orzechy włoskie - doskonałe źródło kwasów omega-3 Do porannego jogurtu lub musli warto dodać garść włoskich orzechów. Zawierają tzw. kwas alfa-linolenowy ALA - jeden z trzech rodzajów kwasów omega-3, który najczęściej można znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego. ALA znajduje się również w orzeszkach pistacjowych, natomiast nie zawierają go migdały.Jajka z farm ekologicznych Sklepy ze zd

Dieta w ciąży

Jak odżywiać się w ciąży?

Jak odżywiać się w ciąży?

Odżywianie w ciąży Podczas ciąży należy dostarczać sobie i dziecku niezbędnych witamin i minerałów. *Żródło zdjęć: materiały prasoweMagnez w ciąży Orzechy i migdały to bogate źródło magnezu. *Żródło zdjęć: materiały prasowe

Dieta w ciąży

Mało znane fakty na temat jedzenia

Mało znane fakty na temat jedzenia

Wiedza czasami szokuje Miłośnicy jedzenia są dumni z tego, że mają duży zasób wiedzy na temat różnych kuchni i potraw. Jednak nie wszystkie informacje są zadowalające. W pogoni za faktami dotyczącymi jedzenia, natknęliśmy się na takie, które są nieco zastanawiające. Właściwie są tak niepokojące, że ciężko jest je w pełni pojąć. Oto 9 faktów na temat jedzenia, w które nie chce się wierzyć.Pizz