Dysleksja - co to jest? Przyczyny, objawy i leczenie dysleksji u dzieci
Dysleksja rozwojowa bywa inaczej określana jako specyficzne trudności w nauce czytania i pisania. Ze względu na przyczynę wyróżniamy różne rodzaje dysleksji. Diagnoza nie jest prosta. Do III klasy szkoły podstawowej nie można postawić rozpoznania dysleksji – o dzieciach w młodszym wieku szkolnym, które przejawiają specyficzne trudności w nauce, mówi się, że są to uczniowie z grupy ryzyka dysleksji. Na czym polega dysleksja? Czy dysleksja to choroba? Czy dysleksja jest dziedziczna?
1. Dysleksja – co to jest?
Co to jest dysleksja? Dysleksja - definicja mówi, że jest to chorobowe zaburzenia umiejętności czytania i pisania, stwierdzane u ucznia mimo stosowania standardowych metod nauczania oraz inteligencji na poziomie przynajmniej przeciętnym, a także dobrych warunkach społeczno - kulturowych.
Dysleksja rozwojowa nie jest jednorodną dysfunkcją. W zależności od przyczyn wyróżnia się wiele jej rodzajów.
2. Przyczyny dysleksji
Jakie są przyczyny dysleksji? Dysleksja u dzieci może dotyczyć zaburzeń percepcji wzrokowej, zaburzeń percepcji słuchowej albo integracji sensorycznej. Istnieją teorie, które głoszą, że jest dziedziczna i wynika z czynników genetycznych.
Za dziedziczenie dysleksji miałyby odpowiadać m.in. geny zlokalizowane na chromosomie 6. (gen DCDC2) i 15. Profesor Marta Bogdanowicz, jedna z pionierek przeprowadzających badania na dysleksję w Polsce, wymienia wiele typów dysleksji w zależności od tego, z czego wynikają u dziecka specyficzne trudności w zakresie czytania i pisania.
- Dysleksja typu słuchowego – warunkowana jest zaburzeniami percepcji i pamięci fonologicznej. Dziecko ma problem z prawidłowym słyszeniem dźwięków mowy i prezentuje wiele zaburzeń funkcji językowych.
- Dysleksja typu wzrokowego – wynika z zaburzeń percepcji i pamięci wzrokowej. Bardzo często wiąże się z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i motoryczno-przestrzennej.
- Dysleksja integracyjna – determinowana przez zaburzenia w zakresie integracji informacji płynących ze wszystkich zmysłów, czyli z zaburzeń integracji sensorycznej.
- Dysleksja mieszana – spowodowana przez zaburzenia różnego rodzaju, np. dysfunkcje w zakresie analizatora słuchowego, wzrokowego, zaburzenia wyobraźni przestrzennej, zaburzenia lateralizacji.
- Dysleksja wizualna – występuje w niej tzw. nieład.
Mówiąc o dysleksji, niejednokrotnie wspomina się o innych odmianach specyficznych trudności w nauce, np. o dysortografii, dysgrafii czy dyskalkulii. Bardzo często zdarza się tak, że uczeń prezentuje kilka zaburzeń jednocześnie – jest dyslektykiem i dysgrafem.
Niepokoi jednak fakt, że diagnoza dysleksji jest stawiana coraz częściej i do tego niesłusznie. Rodzicom czasami zależy na „załatwieniu” opinii o dysleksji, by uczniowie z zaświadczeniem o specyficznych trudnościach w nauce mieli specjalne przywileje i ułatwienia, np. podczas egzaminu maturalnego.
Jakie warunki trzeba spełnić, by móc stwierdzić, że dziecko jest dyslektykiem? Należy wykluczyć u malucha schorzenia neurologiczne. Ryzyko dysleksji powinno zostać rozpoznane na początku edukacji, ale samą dysleksję można zdiagnozować dopiero po ukończeniu przez dziecko III klasy szkoły podstawowej.
Dyslektycy to uczniowie z normą intelektualną, którzy znają zasady poprawnej pisowni, ale wskutek zaburzeń OUN nie stosują ich. Orzeczenie o dysleksji obowiązuje na wszystkich etapach kształcenia. Zazwyczaj dokument zaświadczający specyficzne trudności w nauce wydaje się na etapie IV–VI klasy.
Dysleksji nie można stwierdzić w przypadku uczniów, których złe oceny w szkole wynikają z zaniedbań środowiskowych, dlatego rozpoznanie dysleksji powinno nastąpić po co najmniej kilkumiesięcznych ćwiczeniach kompensacyjnych, zorganizowanych na terenie szkoły lub w lokalnej poradni pedagogiczno-psychologicznej.
Zaświadczenie o dysleksji zobowiązuje szkołę do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia i zmodyfikowania kryteriów oceny tego ucznia. W przypadku podejrzeń, czy dziecko jest dyslektykiem, możemy wykonać maluchowi test na dysleksję.
3. Dysleksja - objawy
Jakie są objawy dysleksji? Dysleksja jest trudna do rozpoznania ze względu na fakt, że często współwystępuje z innymi trudnościami w nauce, np. zaburzeniami mowy, zaburzeniami pamięci czy koncentracji uwagi.
U dzieci do 9. roku życia nie można postawić diagnozy dysleksji, można mówić jedynie o ryzyku dysleksji. Warto obserwować własne dziecko, gdyż wczesna interwencja może skutecznie zminimalizować kłopoty w nauce. Wystarczy, że dziecko zostanie rozpoznane jako dziecko z grupy ryzyka dysleksji, by mogło rozpocząć terapię pedagogiczną.
Ćwiczenia kompensacyjno-wyrównawcze stymulują rozwój poznawczy ucznia, przez co łagodzą negatywne skutki dysleksji.
Co powinno zaniepokoić rodziców w zachowaniu dziecka już w wieku niemowlęcym i przedszkolnym? Jak manifestuje się dysleksja? Do objawów ryzyka dysleksji zalicza się m.in.:
- brak etapu raczkowania w rozwoju motorycznym dziecka, długie utrzymywanie się odruchów wrodzonych, słabe napięcie mięśniowe;
- opóźniony rozwój mowy – dziecko późno zaczyna komunikować się za pomocą słów w porównaniu ze swoimi rówieśnikami, niepoprawnie stylistycznie i gramatycznie konstruuje swoje wypowiedzi, źle wymawia głoski, mówi niewyraźnie i niezrozumiale;
- obniżoną sprawność motoryczną – maluch prezentuje problemy z utrzymaniem równowagi, jest niezdarny ruchowo, nie lubi zabaw gimnastycznych, ma kłopoty z łapaniem i rzucaniem piłki do celu;
- niesprawność manualną – dziecko prezentuje trudności w zakresie motoryki małej (dotyczącej sprawności dłoni i palców), np. nie potrafi zapiąć guzików, zasznurować butów, posługiwać się sztućcami;
- słabą koordynację wzrokowo-ruchową – dziecko ma problemy z budowaniem wież z klocków, niechętnie układa puzzle, nie lubi rysować;
- opóźniony rozwój lateralizacji (przewagi czynnościowej jednej z półkul mózgowych) – maluch ma kłopoty z określaniem kierunków (nad, pod) i stron ciała (lewy, prawy) oraz na zmianę korzysta z obu rąk, bez wyraźnej dominacji jednej z nich;
- zaburzenia percepcji i pamięci wzrokowej – trudności z odrysowywaniem figur i rysowaniem szlaczków;
- problemy z różnicowaniem głosek podobnych dźwiękowo (p–b, d–t itp.);
- trudności w uczeniu się na pamięć krótkich wierszyków i piosenek, nazw miesięcy, dni tygodnia itp.;
- zaburzenia w zakresie analizy i syntezy wzrokowej, co wtórnie determinuje trudności w czytaniu ze zrozumieniem;
- wolne tempo czytania, długo utrzymującą się technikę literowania, przekręcanie wyrazów;
- problemy logopedyczne i wadliwą wymowę;
- problemy z pisownią – niestaranne litery, popełnianie błędów podczas przepisywania z tablicy, mylenie liter, opuszczanie lub dodawanie liter w wyrazach, dublowanie liter w słowie itp.
4. Jak rozpoznać dysleksję u dziecka?
Zwykle pierwsze niepokoje rodziców, czy dziecko nie ma przypadkiem dysleksji, pojawiają się w pierwszych klasach szkoły podstawowej, kiedy maluch nie radzi sobie z nauką czytania i pisania.
Jakie błędy zwykle popełniają uczniowie z dysleksją?
- Nie potrafią utrzymać pisma w liniaturze zeszytu.
- Błędnie przepisują z tablicy lub książki.
- Nie potrafią zapisać wyrazu ze słuchu.
- Mylą litery podobne do siebie pod względem fonetycznym i wizualnym, np. b–p, d–b, m–n, e–ę, sz–s.
- Mają kłopoty z zapisaniem zmiękczeń, dwuznaków i różnicowaniem głosek dźwięcznych od bezdźwięcznych.
- Nie potrafią odróżnić, kiedy pisze się „ę”, a kiedy „e” i „en”.
- Opuszczają litery lub ich drobne elementy jak ogonki czy kropki.
- Przestawiają litery w słowach.
- Przestawiają szyk zdania.
- Popełniają dużo błędów ortograficznych, mimo że znają zasady poprawnej pisowni.
- Piszą niezgrabne litery.
- Piszą bardzo wolno, nie nadążając zanotować dyktowanych słów.
- Nie potrafią różnicować słów podobnie brzmiących, np. półka – bułka, lok – lot.
- Źle rozmieszczają elementy na kartce.
- Omijają znaki interpunkcyjne.
- Nie potrafią dostrzec szczegółów różniących dwie podobne ilustracje.
- Wolno czytają, w sposób niepewny, jakby zgadując słowa.
- Przestawiają litery w czytanych słowach.
- Niepoprawnie intonują czytany tekst.
- Za bardzo skupiają się na samej technice czytania.
- Mają problemy z dzieleniem słów na sylaby i syntezą sylab w słowa.
- Czasami pojawia się hiperleksja, czyli bardzo płynne i szybkie czytanie, ale bez rozumienia treści.
- Zbyt mocno lub za słabo przyciskają ołówek.
- Nie potrafią rozplanować elementów graficznych na rysunku.
- Nie lubią uczyć się języków obcych.
- Nie lubią geometrii i geografii ze względu na kłopot w orientacji w kierunkach i stronach świata.
- Mają problemy z nauką na pamięć, np. tabliczki mnożenia czy podczas nauki wierszy.
- Mają obniżoną sprawność motoryczną i unikają zajęć wychowania fizycznego.
- Prezentują trudności w zakresie koncentracji uwagi.
Dysleksja nie musi objawiać się wszystkimi wymienionymi powyżej symptomami. Jedno jest pewne – nie ogranicza się tylko do problemów w nauce, ale niesie ze sobą także ryzyko zaburzeń na tle rozwoju osobowości. Kiepskie rezultaty w nauce przyczyniają się niejednokrotnie do niskiego poczucia własnej wartości i wtórnie demotywują uczniów do dalszych wysiłków.
Słabe oceny zniechęcają do nauki i potwierdzają dodatkowo negatywną opinię o sobie jako o dziecko z dysleksją.
Dysleksja rozwojowa nie powinna być zatem rozpatrywana tylko i wyłącznie w kategoriach zaburzeń poznawczych, np. z powodu wadliwego analizatora słuchowego czy wzrokowego, ale należy ją uznać jako szerszy problem niosący konsekwencje zarówno natury intelektualnej, jak i psychicznej.
5. Dysleksja - leczenie
Jak pomóc dziecku z dysleksją? Większość metod leczenia opiera się na edukacji naprawczej oraz zapewnieniu społecznego i psychologicznego wsparcia, a specjalistyczne programy naprawcze mają za zadanie angażować wszystkie zmysły. Dzięki temu dyslektycy muszą rekompensować sobie braki jednej ze sfer, wykorzystując inne, lepiej u nich rozwinięte umiejętności.
Programy lecznicze skupiają się na:
- uważnym słuchaniu;
- rozwoju języka mówionego;
- koncentracji;
- fonologii;
- rozwoju manualnych zdolności;
- odręcznym pisaniu;
- pamięci;
- orientacji przestrzennej;
- porządkowaniu elementów.
6. Jak wygląda terapia dysleksji?
W terapii najważniejsza jest konsekwencja, wszystkie działania zaś powinny obywać się pod okiem terapeuty. Wśród metod edukacyjnych w dysleksji wykorzystywane jest także leczenie farmakologiczne. Zwykle wiąże się to z istnieniem zaburzeń takich jak ADHD.
Wśród leków dostępnych na rynku możemy wyróżnić m.in.:
- metylofenidat;
- pircetam;
- atomoksetyna;
- wyciąg z miłorząbu japońskiego;
- kwasy omega 3;
- lecytynę sojową.
Warto rozważyć także dietę dla osoby z dysleksją - dołączyć do niej pestki, orzechy, rośliny strączkowe, ryby, oleje tłoczone na zimno.
7. Ćwiczenia na dysleksję
Przykładowe ćwiczenia na dysleksję:
- dzielenie słów na sylaby;
- zabawy z rymami;
- ćwiczenia pamięci słuchowej i wzrokowej;
- aktywność ruchowa;
- wyszukiwanie różnych technik mnemoniki;
- zadania z orientacji przestrzennej.
Dysleksja nie jest uleczalna, jednak dzięki specjalistycznym ćwiczeniom oraz leczeniu dyslektyk może o wiele bardziej komfortowo funkcjonować.