Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Tata na rodzicielskim. Te liczby nie kłamią

 Karolina Rozmus
27.06.2024 15:49
Rodzina na spacerze
Rodzina na spacerze (East News)

W ubiegłym roku z urlopu rodzicielskiego skorzystało 19 tys. ojców, o ponad 15 tys. więcej niż rok wcześniej. Statystyki napawają optymizmem, choć nadal jest wiele do zrobienia, zarówno w zakresie edukacji, jak i ustawodawstwa.

spis treści

1. Urlop tylko dla ojców. Partnerska wizja rodzicielstwa

Fundacja Share To Care i Zakład Ubezpieczeń Społecznych startują z kampanią "Równi w domu - równi w pracy. To się wszystkim opłaca". Raport opublikowany przez Fundację i ZUS wskazuje na pozytywny trend: po wejściu w życie dyrektywy work-life balance rośnie odsetek ojców, którzy korzystają z urlopów rodzicielskich. Jednak wciąż to głównie świeżo upieczone mamy decydują się zostać z dzieckiem w domu.

Obliczenia Instytutu Badań Strukturalnych na podstawie danych Badań Struktury Wynagrodzeń ZUS wskazują, że wskaźnik zatrudnienia w rodzinach bez dzieci wynosi odpowiednio 73 proc. w przypadku kobiet i 75 proc. - mężczyzn. Spada wraz z pojawieniem się kolejnych dzieci w rodzinie, ale tylko w jednej grupie. Dla przykładu dla kobiet z trójką dzieci wynosi zaledwie 56 proc., podczas gdy odsetek osób zatrudnionych w populacji ojców trójki dzieci wynosi aż 84 proc.

- W kwietniu 2023 r., w wyniku wdrożenia w Polsce dyrektywy work-life balance, ojcowie zyskali indywidualne prawo do urlopu rodzicielskiego. To oznacza, że prawo taty jest obecnie niezależne od prawa mamy, i że rodzice realnie mogą dzielić się urlopem rodzicielskim. Został też wprowadzony dziewięciotygodniowy nietransferowalny urlop rodzicielski dla drugiego rodzica - mówi Mariusz Jedynak z ZUS.

Zobacz film: "Jak dzieci tracą odporność?"

Urlop rodzicielski tylko dla ojców szybko zyskał aprobatę społeczną - w 2023 r. skorzystało z niego 19 tys. świeżo upieczonych ojców, rok wcześniej jedynie 3,7 tys. To oznacza wzrost o 413 proc.

Badanie CBOS z końca 2020 r. wskazywało, że partnerski model rodziny preferuje już 58 proc. ankietowanych.

58 proc. ankietowanych opowiada się za partnerskim modelem rodziny
58 proc. ankietowanych opowiada się za partnerskim modelem rodziny (Getty Images)

Edukacja i zwiększanie świadomości na temat możliwości takiego wzoru rodzicielstwa mogą sprawić, że kolejne pokolenia powoli będą odsuwać się od patriarchalnego modelu rodziny. Takiego, w którym mężczyzna odpowiada w stu procentach za zapewnienie bytu rodzinie i w którym niestety tylko on ma nieskrępowaną możliwość spełniania się zawodowego. Wreszcie też takiego, w którym dobrze się miewa motherhood penalty, kara za macierzyństwo pod postacią niższych płac i trudniejszych warunków dla kobiet na rynku pracy.

2. Panowie na rodzicielskim. 1,5 miesiąca w 2023 r.

Jaki urlop przysługuje mężczyźnie po narodzinach dziecka? To nie tylko urlop ojcowski, który wynosi 14 dni, ale także:

  • urlop macierzyński - w wymiarze sześciu tygodni, który matka dziecka może przekazać ojcu dziecka,
  • urlop rodzicielski - w wymiarze dziewięciu tygodni do wykorzystania przez matkę lub ojca dziecka,
  • urlop rodzicielski - w wymiarze 32/34 tygodni do swobodnego podziału między rodzicami,
  • urlop wychowawczy - w wymiarze 36 miesięcy do podziału między matką i ojcem.

Podsumowując, oboje rodzice mają do wykorzystania aż 41 tygodni w przypadku ciąży pojedynczej i 43 tygodnie w przypadku ciąży mnogiej urlopu rodzicielskiego. W tym każde z nich ma swoje dziewięć tygodni urlopu, którego nie może przekazać na rzecz drugiego rodzica.

Z urlopu rodzicielskiego mężczyźni mogą korzystać od końca 2013 r. Wówczas jednak z prawa korzystał zaledwie jeden procent ojców. Dzięki temu, że wraz ze wdrożeniem dyrektywy work-life balance temat ten pojawiał się coraz częściej w przestrzeni publicznej, wykorzystanie go przez Polaków wzrosło do 67 proc. Tylko w styczniu i lutym tego roku z urlopu rodzicielskiego skorzystało już dziewięć tys. ojców. Dla porównania w analogicznym okresie w poprzednim roku było to zaledwie niespełna półtora tysiąca mężczyzn.

"Szkoda, że nadal ponad 30 proc. ojców nie korzysta z tego uprawnienia, tym samym tracąc cenny czas, który mogliby spędzić ze swoim nowo narodzonym dzieckiem" - zwracają uwagę autorzy raportu.

Jest coś jeszcze: choć w 2023 r. liczba ojców korzystających z urlopu wzrosła, to zarazem aż o połowę spadła długość urlopów rodzicielskich: z 98 dni w 2022 r. do półtora miesiąca, czyli 49 dni w kolejnym roku.

3. "Olbrzymia przestrzeń do poprawy"

Upraszczając, można powiedzieć, że idziemy w dobrym kierunku, w którym oboje rodziców odgrywają równoprawne role w opiece i wychowaniu dziecka. Jak jednak alarmują autorzy raportu "Równi w domu – równi w pracy. To się wszystkim opłaca", wciąż mamy "olbrzymią przestrzeń do poprawy". Dotyczy ona późniejszego okresu życia dziecka, gdy rodzice wracają do pracy i kiedy zaczynają się pojawiać pierwsze problemy logistyczne związane z obecnością malucha w placówkach tj. żłobek czy przedszkole. Ze zwolnień lekarskich wystawionych na opiekę nad dzieckiem korzysta bowiem czterokrotnie więcej kobiet niż mężczyzn.

"Spodziewamy się, że wraz z większym wykorzystaniem urlopów rodzicielskich przez mężczyzn, wzrośnie również ich zaangażowanie w opiekę nad dziećmi w innych okolicznościach, np. podczas choroby dziecka" - tłumaczą autorzy raportu i wyjaśniają, że taka prawidłowość jest widoczna w innych krajach, w których mężczyźni korzystali z urlopów rodzicielskich.

Aby jednak równość rodzicielska stała się faktem, zdaniem Fundacji Share To Care, należy podjąć pewne kroki. To przede wszystkim zwiększenie zasiłku do 100 proc. wynagrodzenia za dziewięć tygodni urlopu nietransferowalnego, co pozwoliłoby większej liczbie mężczyzn na podjęcie decyzji o urlopie, a także wdrożenie zachęt finansowych dla tych rodziców, którzy urlop rodzicielski dzielą między sobą po połowie. Istotnym elementem zmian powinna być według Fundacji edukacja, w tym włączenie ojców w edukację okołoporodową, a także stworzenie portalu rządowego dla rodziców o ich prawach. Co jeszcze? Droga do równouprawnienia powinna odbywać się także na poziomie języka. Poczynając od treści poradnikowych, a na nazwach określających urlop (macierzyński) kończąc.

"Nazwa tego zasiłku jest nieadekwatna do rzeczywistości. Czas to zmienić. Warto wziąć sobie do serca stwierdzenie austriackiego filozofa Ludwiga Wittgensteina: "Granice mojego języka wyznaczają granice mojego świata" - zwracają uwagę autorzy publikacji.

Karolina Rozmus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze