Pobyt z dzieckiem na plaży – o czym warto pamiętać?

Kiedy za oknem żar leje się z nieba, bardzo trudno wytrzymać w domu. Szukamy wtedy ochłody przy miejskich fontannach, w zaciszu swojego ogrodu. Najchętniej jednak wybieramy się na plażę. Słońce, gorący piasek, chłodna woda... Czy może być lepszy sposób na spędzenie z rodziną letniego, gorącego popołudnia?

Plażowanie to przyjemność, szczególnie dla dzieci. Aby tak pozostało, warto znać kilka ważnych zasad. Sprawdźmy, o czym powinniśmy pamiętać, gdy spędzamy z dziećmi wolny czas nad wodą.

1. Filtr i nakrycie głowy przede wszystkim

O tym nie można zapominać. Pakując się na plażę, zabierz ze sobą krem z filtrem  zarówno dla siebie, jak i twojej pociechy (w sklepach można zakupić specjalne kosmetyki przeciwsłoneczne dla dzieci).

Zobacz film: "Taniec z dzieckiem w chuście"

Pamiętajmy też o tym, by skórę swoją i dziecka posmarować jeszcze przed wyjściem z domu (około 15-30 min.). Użycie kremu jeden raz to stanowczo za mało. Gdy przebywamy na plaży powinniśmy rozprowadzać kosmetyk co 2 godziny – najlepiej jest to robić zawsze po wyjściu z wody.

 

Bardzo ważne jest również nakrycie głowy. Najlepsze będą kapelusiki z rondem. Dzięki temu zasłonięta będzie nie tylko głowa, ale również twarz i szyja.

2. Niezbędne akcesoria

Dzieciaki na plaży to prawdziwe wyzwanie dla rodziców
Dzieciaki na plaży to prawdziwe wyzwanie dla rodziców (Zdjęcie rodziny / Shutterstock)

Wypoczynek z dzieckiem na plaży wymaga od nas zabrania ze sobą kilku bardzo ważnych przedmiotów. Przede wszystkim trzeba pamiętać o kocu plażowym, na którym będziecie mogli usiąść, zabawkach dla dzieci (foremki, łopatki, piłka itp.), ręcznikach dla siebie i maluchów, wygodnym i przewiewnym stroju. Zabierzmy też ze sobą bieliznę na zmianę, a także kilka sztuk nieprzemakalnych kosmetyczek – schowasz w niej mokre przedmioty.

3. Miejsce na dokumenty

Wybierając się z dziećmi na plażę, musisz zabrać ze sobą dokumenty, telefon i pieniądze. Warto znaleźć na nie takie miejsce, do którego nie będzie miał dostępu piasek i maluchy. Może to być dodatkowa kieszonka w torbie.

Pamiętajmy, by nie zabierać ze sobą wszystkich dokumentów, jedynie te, które są nam niezbędne. Kartę płatniczą zostawmy w domu. Weźmy ze sobą niewielką kwotę pieniędzy – tak, aby wystarczyło na dodatkową butelkę wody, obiad czy lody. Jeśli mamy taką możliwość, to plażujmy w większym gronie. Wtedy zawsze ktoś będzie mógł zostać i popilnować rzeczy, kiedy my pójdziemy popływać.

4. Namiot to twój przyjaciel

Jeśli planujesz dłuższy pobyt na plaży, weź ze sobą niewielki rozkładany namiot. Dzięki temu dziecko będzie mogło w każdej chwili odpocząć w zacienionym miejscu, a nawet uciąć sobie krótką drzemkę. Namiot to na pewno lepszy pomysł niż duży parasol plażowy. Jest bardziej poręczny i łatwo schować go w samochodzie. W dodatku osłoni malucha przed wiatrem.

5. Dobry czas, mniejsze tłumy

Planując wyprawę nad wodę, dobrze jest ustalić taką godzinę wyjazdu, by uniknąć tłumów na plaży. Jest to szczególnie ważne, gdy plaża jest popularna i często odwiedzana – jeśli wybierzemy się tam około godziny 15, możemy po prostu nie znaleźć miejsca do odpoczynku. Pamiętajmy też o tym, że należy ograniczać przebywanie na zewnątrz od godziny 10 do 16, bo właśnie wtedy słońce jest najsilniejsze, a przez to najbardziej szkodliwe.

6. Ratownik w zasięgu wzroku

Pobyt na plaży to doskonały czas na zabawę, ale nad wodą trzeba zachować szczególne zasady bezpieczeństwa
Pobyt na plaży to doskonały czas na zabawę, ale nad wodą trzeba zachować szczególne zasady bezpieczeństwa (Zdjęcie chłopca / Shutterstock)

Czas to nie wszystko, liczy się również odpowiednie miejsce. Bardzo dobrym pomysłem jest ulokowanie się w pobliżu ratownika. Dzięki temu będziemy czuć się bezpieczniej, a poza tym dzieciom, w przypadku zagubienia się, łatwiej będzie znaleźć rodziców.

7. Dobra zabawa to podstawa

Znudziło wam się budowanie zamków z piasku? W takim razie pora na zmiany. Plażowanie wcale nie musi być nudne. W tym czasie można wymyślić wiele ciekawych gier, np. poszukiwanie skarbu. Rodzic ukrywa jakiś przedmiot, np. łopatkę w pobliskim miejscu (może ją np. zakopać) i ze swojego leżaka udziela dzieciom instrukcji, jak trafić na skarb. W domu możesz przygotować również własną mapę, która sprawi dzieciom mnóstwo radości.

8. Im więcej pudełeczek, tym lepiej

Tak, to nie pomyłka. Chodzi tu o pudełeczka na żywność. Spakowanie kanapek, owoców, napojów w jedną torbę nie jest dobrym pomysłem. Produkty będą zgniecione i istnieje ryzyko, że coś zabrudzi lub zaleje torbę.

Lepszym pomysłem jest umieszczenie żywności w wielu różnych pudełeczkach – osobno: pokrojone warzywa, pieczywo, owoce, słodkie przekąski. W ten sposób zachowamy ich kształt i świeżość. Pojemniczki warto umieścić w lodówce turystycznej, a tą ukryć za krzesłami, w cieniu.

 

Polecane dla Ciebie

Pytania do lekarzy

Mgr  Magdalena Golicz Psycholog , Psychoterapeuta , Chorzów umów wizytę

Czy anoreksja obniża odporność?

Zaburzenia odżywiania mają konkretny wpływ na organizm i jego układy, a tym samym na układ odpornościowy. Gdy organizm jest niedożywiony, zaburzony zostaje jego rozwój, gospodarka i funkcjonowanie, a to ma wpływ także na jego odporność na różne choroby. Jeśli cierpi Pani na anoreksję lub pojawiają się obawy dotyczące innych chorób, warto podjąć leczenie- psychoterapię, a być może także farmakoterapię. Psycholog lub lekarz psychiatra zdiagnozuje i wskaże najlepsze metody poradzenia sobie z tej sytuacji (np. leczenie w ośrodku specjalizującym się w zaburzeniach jedzenia, leczenie na Oddziale Dziennym, hospitalizacja całodobowa, leczenie w trybie ambulatoryjnym poprzez psychoterapię indywidualną). Można to zrobić w Poradni Zdrowia Psychicznego, NZOZach mających kontrakt z NFZ lub w gabinetach prywatnych. Do lekarza psychiatry nie potrzeba skierowania. Do psychologa, na psychoterapię potrzebne będzie skierowanie wystawione albo przez lekarza rodzinnego albo przez lekarza psychiatrę.

Mgr  Magdalena Golicz Psycholog , Psychoterapeuta , Chorzów umów wizytę

Czy sok z grejpfruta pomaga na depresję?

W przypadku poważnej depresji konieczna jest konsultacja lekarska (lekarz psychiatra) a także podjęcie psychoterapii. Suplementacja pokarmowa może nie być wystarczającą metoda leczenia. Warto także pamiętać, że - zależnie od przyjmowanych leków- niektóre pokarmy nie są wskazane ( w tym grejpfruty). Zachęcam do omówienia tego ze swoim lekarzem, szczególnie jeśli zauważa Pan niepokojące objawy.

Mgr  Magdalena Golicz Psycholog , Psychoterapeuta , Chorzów umów wizytę

Czy witamina PP działa na stan depresyjny?

Z psychoterapii można także skorzystać w ramach ubezpieczenia NFZ np w Poradni Zdrowia Psychicznego lub NZOZach mających kontrakt z NFZ. Do psychologa, na psychoterapię potrzebne będzie skierowanie wystawione albo przez lekarza rodzinnego albo przez lekarza psychiatrę. Zachęcam do przemyślenia psychoterapii, która jest najlepszą metodą radzenia sobie z emocjonalnymi i osobowościowymi przyczynami objawów, szczególnie jeśli opisane przez Pana objawy będą się nasilać lub utrzymywać ponad 2 tygodnie. W razie potrzeby psycholog zleci także konsultację psychiatryczną (włączenie farmakoterapii).

Dr n. med.  Maciej Matuszczyk Psychiatra , Seksuolog , Katowice umów wizytę

Co oznaczają tak silne wahania wagi?

Są 2 składniki, które mogą wpłynąć na takie zmiany wagi: 1. nawodnienie organizmu - np. odwodnienie po wysiłku, czy też przewodnienie lub abasorpcja wody przez pokarm - np. 1 g cukrów wiążą 3 g wody - więc objedzenie się 200g węglowodanów - może spowodować przyrost masy o 800g. 2. sama masa pokarmu. Ważne jest też, aby ważyć się o tej samej porze - najlepiej rano, po czynnościach fizjologicznych, przed jakimkolwiek posiłkiem czy napojem Inna rzecz, że wieczorne obżarstwo jest ogromnym problemem dla wielu osób zmagających się z nadwagą. Siła woli oraz znajdywanie działań zastępczych (np. ćwiczenia, woda lub pójście spać). Polecam poradnik, który pomaga uporać się z napadami głodu i wytrwać w postanowieniu redukcji masy ciała. Trzymam kciuki! http://czptychy.pl/walka-z-nadwaga-poradnik-zdrowego-zycia/

Dr n. med.  Maciej Matuszczyk Psychiatra , Seksuolog , Katowice umów wizytę

Czy w takiej sytuacji mogę stosować białko oraz kreatynę, ćwicząc na siłowni?

Z doświadczenia własnego wiem, że najbardziej drażniącymi pokarmami w przypadku jelita drażliwego są przetwory mączne (głównie pieczywo, także razowe) i przetwory mleczne (szczególnie te z dużą zawartością laktozy). Gotowe białka i kreatyna jest bezpieczna. Polecam też stosowanie probiotyków (bakterie - takie jak przy antybiotykach).

Dr n. med.  Maciej Matuszczyk Psychiatra , Seksuolog , Katowice umów wizytę

Jakie są przyczyny tego zmęczenia?

Sugeruję zbadać elektrolity poszerzone (NA, K, Mg, Ca), vit D3 oraz kał na pasożyty. No i spróbować się zmusić do jakieś aktywności fizycznej. Może być na początku lajtowa - nordic walking, rower (śniegi już zeszły). Po to aby nakręcić metabolizm. Jak się do tego zmotywować? Polecam poradnik, gdzie opisuję i jak wprowadzić program zmiany nawyków dla poprawy zdrowia. Powodzenia! http://czptychy.pl/walka-z-nadwaga-poradnik-zdrowego-zycia/

Dr n. med.  Maciej Matuszczyk Psychiatra , Seksuolog , Katowice umów wizytę

Czy Laxigo Dr. Max ma wpływ na odchudzanie?

Szczerze? Nie ma. Odchudzanie jest możliwe gdy różnica między zjedzonymi kaloriami, a wydatkiem energetycznym będzie ujemna. Czyli trzeba mniej zjeść, a więcej spalić. Tu nie ma prostego rozwiązania, jednego leku, diety czy ćwiczenia. Aby odchudzanie było skuteczne i trwałe, należy podjąć decyzję o zmianie stylu życia. Inaczej szkoda kasy na leki, maszyny itp. Polecam zestaw porad, która pomogą pracować nad motywacją: http://czptychy.pl/walka-z-nadwaga-poradnik-zdrowego-zycia/

Fora dyskusyjne

Popularne preparaty i suplementy diety

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.