Dlaczego potrzebujemy wody?

Woda bywa określana mianem źródła życia. Wbrew pozorom, w tym poetyckim stwierdzeniu nie ma grama przesady. Brak jedzenia, które uchodzi za podstawę bytu człowieka, nie jest tak dotkliwy jak niedobór płynów.

Zobacz film: "Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną"

Bez pożywienia możemy bowiem przeżyć nawet miesiąc, a brak wody zabija już po kilku dniach. W związku z tym problemy z dostępem do czystej wody pitnej, z jakimi zmaga się aż miliard ludzi na świecie, wydają się niewyobrażalne w XXI wieku. Aż trudno sobie wyobrazić, że co minutę sześcioro dzieci umiera na skutek spożycia zanieczyszczonej wody.

spis treści

1. Znaczenie wody dla człowieka

Woda jest niezbędna, by w organizmie człowieka mogły zachodzić wszystkie reakcje chemiczne. Spożywanie odpowiednio dużych ilości wody sprzyja spalaniu tłuszczu, oczyszczeniu organizmu z toksyn, wchłanianiu składników odżywczych i optymalnemu działaniu enzymów trawiennych. Ponadto właściwa podaż płynów łagodzi objawy różnych dolegliwości (bóle brzucha, wzdęcia, zaparcia, biegunka).

Co ciekawe - jak wykazały badania przeprowadzone przez naukowców z Oakland Research University w 2006 roku - picie wody zamiast soków, herbaty i innych słodkich napojów powoduje utratę dwóch kilogramów w ciągu zaledwie jednego roku.

Każdego dnia organizm człowieka traci około 2,5 litra wody. Jej utrata następuje na kilka sposobów – ciało wydala wodę z moczem i potem, a także przez płuca, układ pokarmowy i skórę. Jeśli nie wiesz, ile wody powinnaś pić, do zalecanej ilości 1,5 litra wody dodaj 0,05 litra na każdy kilogram swojej masy ciała powyżej dwudziestu kilogramów. W upalne dni, podczas ćwiczeń fizycznych lub w trakcie biegunki, gorączki lub wymiotów przyjmuj odpowiednio więcej płynów.

2. Spożycie wody w lecie

Wysoka temperatura powietrza nie pozostaje obojętna dla organizmu człowieka. Aby utrzymać temperaturę ciała na prawidłowym poziomie, zaczynamy się pocić. Utrata wody przy braku zwiększonego jej spożycia może wówczas skutkować odwodnieniem, osłabieniem organizmu i spadkiem nastroju. Następnie pojawiają się problemy z oddychaniem, spadek ciśnienia krwi i suchość w ustach.

Objawom tym można i warto zapobiegać, pijąc dużo wody. W lecie dobrym pomysłem jest zastosowanie jednodniowej diety oczyszczającej. Polega ona na zastąpieniu wszystkich posiłków niegazowaną wodą z dodatkiem ziół i oczyszczającymi herbatkami. Spożycie 2-2,5 litra takich napojów nawadnia i oczyszcza organizm. Alternatywą dla ziół jest łyżka miodu, mięta i sok z cytryny.

W trakcie jednodniowej głodówki zalecana jest wysokozmineralizowana woda mineralna. Wysoka zawartość magnezu (ponad 70 mg/l) i wapnia (ponad 150 mg/l) pomaga bowiem uniknąć niedoboru tych ważnych składników mineralnych, zmniejszając tym samym ryzyko problemów z koncentracją, skurczów mięśni, większej podatności na infekcje, depresji i osłabienia kości.

Picie wody mineralnej to więcej niż trend – niepozorna, plastikowa butelka z wodą to klucz do zdrowia i urody. W upalne dni miej ją zawsze przy sobie i nie dopuszczaj do odwodnienia, sącząc wodę co kilka minut. Wybieraj wodę o dużej zawartości minerałów – nie tylko nawodnisz organizm, ale i unikniesz niedoboru cennych pierwiastków.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.