Mowa dwulatka
Małe dziecko nie uczy się języka samodzielnie. Potrzebuje do tego czasu na oswojenie się, szczególnie za pomocą zmysłu słuchu, z językiem najbliższego otoczenia. Maluszek codziennie wsłuchuje się w słowa, które do niego mówisz. Dlatego rozmowa nawet z maleńkim dzieckiem ma głęboki sens.
1. Rozwój mowy dziecka
Wszystkie dzieci przed wypowiedzeniem pierwszych słów ćwiczą aparat mowy. Zaczynają od płaczu. Płacząc, ćwiczą wdech i wydech, by za kilka tygodni zaskoczyć rodziców rozkosznymi dźwiękami nazywanymi „gruchaniem” lub „głużeniem”. Głużenie lub inaczej gruchanie to już poważne ćwiczenia wydawania dźwięków. Zazwyczaj to zbitki spółgłosek i samogłosek, trudnych do wymówienia dla dorosłego. Maluszek dzięki nim odkrywa, że ma niezwykłe zdolności wydawania dźwięków innych niż płacz. Głużenie to jeden z etapów prawidłowego rozwoju mowy. Twój maluszek będzie słodko gruchał niemal w całym pierwszym półroczu życia. Później zacznie „gaworzyć”, a więc świadomie naśladować dźwięki zasłyszane od Ciebie i innych osób.
Każde dziecko przechodzi przez kilka etapów rozwoju mowy. Pierwszy rok życia to okres melodii. W tym czasie maluszek uczy się wydawać swoje pierwsze dźwięki i pierwsze słowa (np. mama). W drugim roku następuje okres wyrazu, a więc wymawiania coraz większej liczby nowych słów. Z kolei w trzecim roku życia maluszek buduje już bardziej skomplikowane wypowiedzi, co nazwano okresem zdania. Pamiętaj jednak, że każde dziecko jest inne i uczy się mowy w swoim własnym tempie. Dwulatekwie i rozumie, kiedy mu czegoś zabraniasz, posługuje się już kilkoma wyrazami. W drugim roku życia skupia się przede wszystkim na rozbudowaniu swojego słownika. Lubi wyrazy dźwiękonaśladowcze, mówi niewyraźnie, ponieważ dopiero trenuje wymowę. Czasem złości się, że go nie rozumiesz.
2. Jak wspomóc naukę mowy u dziecka?
Jeśli chcesz wspierać rozwój mowy swojego maluszka, trzymaj się pewnych zasad. Po pierwsze opisuj to, co się dzieje dookoła, opowiadaj o obrazkach w ulubionej książeczce. Zachęcaj dziecko do powtarzania konkretnych nazw przedmiotów i czynności. Mów prostymi zdaniami. Staraj się mówić do dziecka jak najczęściej, ale unikaj potoku słów. Staraj się od początku prowadzić z nim dialog. Daj mu czas na odpowiedź i doceń ją. Pokaż mu, że go słuchasz. Pierwsze wyrazy maluszka brzmią naprawdę słodko i czasem nie przypominają tych właściwych. Nie powtarzaj jednak „lówka” za dzieckiem, które cieszy się na widok krówki. Nigdy też nie karć dziecka za niewyraźną wymowę. Staraj się raczej potwierdzać poprawną wymową to, co powiedział szkrab. Pod koniec drugiego roku życia dziecko może znać kilkadziesiąt, a nawet kilkaset słów. Próbuje też składać dwuwyrazowe zdania, z których jedno oznacza jakiś obiekt, a drugie czynność. Według specjalistów zadawanie pytań dziecku wspomaga u niego rozwój mowy. Zadawaj więc swojemu dwulatkowi proste pytania, takie, na które maluszek może odpowiedzieć znanymi mu już słowami.