Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Magdalena Sieńko

Mleko matki - najlepszy wybór dla dziecka

Avatar placeholder
31.10.2017 15:20
karmienie piersią
karmienie piersią (123rf)

Karmienie mlekiem kobiecym to najzdrowszy sposób żywienia niemowlęcia. Jak dotąd nie wynaleziono dla naszych dzieci niczego lepszego niż zgodne gatunkowo białka zawarte w mleku matki. I tak będzie zawsze, choćby producenci sztucznego mleka wymyślali najlepsze receptury i slogany.

O tym, że warto karmić piersią wiemy wszyscy. Wiemy także, że karmienie piersią do łatwych nie należy i że łatwo jest przestawić się na butelkę i mleko z pudełka, a te są dostępne w każdym sklepie i we w miarę przystępnych cenach. Wydaje się nam, że to jest nasza autonomiczna decyzja – moje dziecko, moje piersi, mój wybór. A jednak – tak nam się tylko wydaje.

Po latach dominacji sztucznych mieszanek dla niemowląt, WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) i UNICEF starają się przywrócić naturalne karmienie niemowląt. Przeprowadzono mnóstwo badań, które potwierdzają tezy dotyczące lepszego zdrowia i mniejszej umieralności niemowląt karmionych mlekiem matki.

Podliczono także nieraz i w niejednym kraju koszty karmienia sztucznego i zyski finansowe dla budżetu wynikające z karmienia dzieci mlekiem kobiecym. Absolutnie bezdyskusyjne jest stwierdzenie, że dla dziecka najlepszy jest pokarm matki, ale co się okazuje – jest to najlepsza inwestycja także dla państwa, w którym żyje.

Zobacz film: "Nowa metoda karmienia dzieci"

Niestety, w kwestii karmienia niemowląt, jak w wielu innych dziedzinach, Polska okazuje się być krajem, w którym zamiast czerpać z dobrych, zachodnich wzorców, wszystko organizuje się, z racji wątpliwych oszczędności, na skróty. To w jaki sposób kobiety w danym kraju karmią piersią, zależy przede wszystkim od strategii żywienia niemowląt, jaką dany kraj podejmuje. I na nic nasze nawoływania "to moja decyzja"!

Ministerstwo zdrowia już zdecydowało za nas. Podczas gdy inne kraje refundują kobietom laktatory i doradców laktacyjnych, aby wspierać naturalne karmienie, my dokładamy się do sztucznych mlek dla niemowląt. I choć obowiązuje powszechny zakaz reklamy mleka początkowego, to właśnie oddziały położnicze kręcą producentom najlepszy biznes.

W naszym kraju prawie 100 procent kobiet rozpoczyna karmienie piersią swojego dziecka. Karmi tak długo, aż pojawią się pierwsze problemy. Bardzo często zaczynają się one już w ciągu pierwszych 24 godzin i bardzo wiele zależy od tego, kto młodej mamie wtedy pomoże.

Jeżeli kobieta trafi na dobry oddział położniczy, pełen położnych i lekarzy chętnych do pomocy i porządnie wyedukowanych w kwestii laktacji, młoda mama ma spore szanse na to, żeby dobrze rozpocząć karmienie piersią.

Niestety już na samym początku zaczynają się schody. Wiele położnych, pielęgniarek i lekarzy, z którymi położnica będzie miała kontakt w tych pierwszych dobach, ma niewielką wiedzę dotyczącą problemów laktacyjnych, a najłatwiejszym sposobem radzenia sobie z nimi jest podanie dziecku butelki.

Podając młodej mamie butelkę, wdrukowuje się jej prosty przekaz, znany już pokoleniu naszych matek – sztuczne mleko jest rozwiązaniem wszystkich problemów laktacyjnych. Częstsze dokarmianie mlekiem modyfikowanym zazwyczaj kończy przygodę z karmieniem piersią, bo im mniej dziecko ssie, tym mniej piersi produkują mleka.

Gdy tylko mama nie wie, jak zaradzić problemom z piersiami, najlepsza jest pomoc doświadczonego doradcy laktacyjnego, który zbada sprawę i zaleci najlepsze postępowanie. Niestety w oddziałach położniczych często łatwiej o butelkę niż o profesjonalną pomoc laktacyjną. Statystyki mówią, że nawet 75 proc. dzieci jest dokarmianych w szpitalu, najczęściej bez żadnych wskazań medycznych.

Aby pomóc, nie trzeba dużo. U większości młodych mam wystarczy na początku skorygować sposób przystawiania dziecka do piersi i zalecić karmienie na żądanie – jak najczęstsze. Takie postępowanie pomoże rozkręcić laktację. Poza tym mama powinna umieć aktywizować dziecko przy jedzeniu oraz nauczyć się rozpoznawać, czy dziecko się najadło. No i najważniejsze ze wszystkiego jest wpieranie młodej matki i budowanie jej pewności siebie. Musi mieć przekonanie, że jest w stanie wykarmić swoje dziecko.

Po powrocie do domu nie jest łatwo. Mama, która ze szpitala nie wyniosła podstawowej wiedzy o karmieniu piersią, przy najbliższej okazji, zamiast po telefon do poradni laktacyjnej, sięgnie po butelkę. Niestety system opieki domowej nad matką karmiącą kuleje. Lekarze podstawowej opieki zdrowotnej bardzo często nie mają ogólnej wiedzy o laktacji, przerzucają odpowiedzialność na położne środowiskowe, których rola jest inna niż tylko dbanie o laktację matki.

Brak osoby odpowiedzialnej za pomoc matce prowadzi do tego, że nikt nie pomaga jej w profesjonalny sposób. Stąd matki dostają sprzeczne zalecenia, w których zwyczajnie się gubią. Ale przecież rozwiązaniem zawsze może być niedrogie mleko, a to, które dziecko dostało w szpitalu, na pewno będzie najlepsze...

To nie wina matki, że nie jest specjalistką w kwestii karmienia piersią. Nie musi nią być. Powinna mieć wsparcie w doskonale przygotowanym do swojej roli doradcy laktacyjnym. Mimo że prawie 100 proc. kobiet w pierwszej dobie życia chce i próbuje karmić swoje dzieci piersią, wyłączne karmienie dziecka 4-miesięcznego utrzymuje jedynie 30 procent z nich. Zalecenia mówią o tym, aby dziecko piło tylko pokarm matki do ukończenia 6 miesiąca życia – w Polsce tak karmionych jest już tylko 14 proc. niemowląt.

Podczas gdy Zachód refunduje laktatory i porady laktacyjne, w Polsce w dalszym ciągu o wiele łatwiej dać matce mleko modyfikowane. Według amerykańskich wyliczeń wyłączne karmienie piersią przez 6 miesięcy, zmniejsza ryzyko wielu chorób u dzieci prawie o 50 proc. (m.in. zapalenia przewodu pokarmowego, zapalenia ucha, białaczki, otyłości). Gdyby 90 proc. amerykańskich dzieci było karmionych wyłącznie piersią przez pierwsze pół roku, USA zaoszczędziłyby rocznie 13 miliardów dolarów.

Karmienie piersią, poza względami emocjonalnymi i zdrowotnymi, to ogromna oszczędność w skali mikro (dla gospodarstwa domowego), jak i makroekonomicznej.

Karmienie piersią nie jest jedynie sposobem na wyżywienie niemowlęcia. Jest to przede wszystkim niespotykana relacja między matką a dzieckiem. Szkoda, że rząd swoją polityką woli wmawiać kobietom, że mogą wybrać między dwiema tak samo dobrymi opcjami. Sztucznie modyfikowane i przetwarzane różnymi sposobami mleko krowie nigdy nie dorówna pierwowzorowi.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze