Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Lek. Paweł Baljon

Niepokojące zachowania niemowląt

Avatar placeholder
16.02.2016 13:09
Niepokojące zachowania niemowląt
Niepokojące zachowania niemowląt (Grafika / Shutterstock)

Stan w jakim noworodek przychodzi na świat jest informacją o jego rozwoju prenatalnym, doświadczeniach w brzuchu mamy i w okresie okołoporodowym. Ten stan ma ogromne znaczenie na całe życie. Dziecko od pierwszych chwil po porodzie ma ogromny wachlarz możliwości informowania o swoich potrzebach, o odczuwanym komforcie lub stresie. Umiejętność rozpoznawania sygnałów wysyłanych przez noworodka umożliwia rodzicom zapewnienie mu odpowiednich warunków do rozwoju emocjonalnego, fizycznego, społecznego, a w przyszłości do satysfakcjonującego życia.

spis treści

1. W jaki sposób niemowlę komunikuje swoje potrzeby?

Stan noworodka już w pierwszych minutach życia ocenia skala Apgar (1956). Jednak ocena ta ma dość ograniczone znaczenie w rokowaniach na przyszłość. Maksymalny wynik nie jest gwarancją prawidłowego rozwoju. Jednak obniżona punktacja jest wczesnym sygnałem o konieczności prowadzenia starannej i długofalowej obserwacji, zwłaszcza u dzieci ryzyka.

Doświadczenia terapeutyczne wskazują, że konsekwencje wczesnych objawów obniżonych możliwości noworodka mogą ujawnić się w późniejszych tygodniach, miesiącach, a nawet latach życia.

Dziecko ma ogromne możliwości adaptacyjne już w chwili przyjścia na świat. Noworodek już od pierwszej godziny po porodzie ma umiejętność odcinania się od nadmiaru wrażeń, potrafi wodzić wzrokiem, słuchać i poszukiwać usłyszanego dźwięku. Reaguje na widok twarzy, rozpoznaje głosy rodziców, ma liczne umiejętności ruchowe i społeczne. Znając te możliwości, rodzice mogą szybciej i dokładniej poznać i zrozumieć swoje dziecko, nawiązać z nim bliski kontakt i prowadzić bardzo czytelną komunikację.

2. Jak zinterpretować zachowanie niemowlęcia?

Zobacz film: ""Mój mały głos - wielka sprawa". Co łączy psy, policjantów i superbohaterów?"

Czasem zdarza się, że rodzice czy opiekunowie nie rozpoznają lub nieodpowiednio interpretują sygnały wysyłane przez dziecko: nieregularny oddech (przyspieszany lub wstrzymywany), zmiana zabarwienia skóry (zaczerwienienie, siny marmurek, bladość), wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe (również asymetryczne ułożenie), zamykanie oczu, odwracanie głowy, ziewanie, czkawka, ulewanie, wzmożona aktywność ruchowa, marudzenie i wreszcie płacz.

To stopniowe, coraz bardziej wyraźne sygnały, które dziecko wysyła w sytuacjach zbyt trudnych dla niego. Jeśli rodzice nie odczytują ich jako informacji o przeciążeniu lub stresie, pojawiają się problemy ze snem, z karmieniem, ubieraniem, protest przy kąpieli, zmianie pieluszki. Bywa, że dziecko doprowadza się do skrajnej rozpaczy, nie ma sposobu na uspokojenie go, a rodzice stosują kolejne zabiegi, które zwykle pogarszają sytuację.

Każdy sygnał od dziecka jest informacją od niego o jego potrzebach. Nie każdy płacz oznacza głód, nie każdy wymaga natychmiastowej interwencji. Jednak jeśli często zdarza się, że rodzice czują się bezradni lub obserwują wiele sytuacji, które powodują stres dziecka, wtedy nie warto czekać aż „wyrośnie” , jak często się słyszy. Wskazana jest specjalistyczna konsultacja, która pomoże ustalić przyczynę wzajemnego niepokoju i zastosować skuteczną pomoc.

Zdrowy, donoszony, dojrzały noworodek przychodzi na świat ze wszystkimi kompetencjami do życia, które ma za zadanie „tylko” ćwiczyć i udoskonalać dzień po dniu. Czuje, widzi, słyszy, reaguje na smaki, zapachy, potrafi ssać, poruszać się, wydawać dźwięki. Każda minuta to nowe doświadczenie, każdy ruch to ćwiczenie nowych, coraz trudniejszych umiejętności.

Codzienny, nieustanny trening, to przygotowanie do rozwoju ruchowego, rozwoju mowy, samodzielności, uspołecznienia, a szczególnie ważny jest dla rozwoju emocjonalnego. Ten proces zaczął się w chwili poczęcia i trwa nieodwracalnie przez całe życie.

Stres kobiety w ciąży (szczególnie w pierwszym trymestrze), konieczność dłuższego leżenia, silna infekcja, przyjmowanie antybiotyków, alkohol (nawet 1 kieliszek wina jest zagrożeniem dla rozwoju dziecka!), zatrucie ciążowe, nieprawidłowe ułożenie płodu, przedwczesny czy niefizjologiczny poród, niska waga urodzeniowa dziecka, niedotlenienie, problem z podjęciem samodzielnej czynności oddechowej – to tylko niektóre czynniki ryzyka, które mogą mieć późniejsze konsekwencje:

  • u noworodka i niemowlęcia – problemy ze snem, ssaniem piersi, często niezrozumiały płacz lub zachowanie, wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe, asymetria ułożeniowa, obniżona aktywność i małe zainteresowanie otoczeniem,
  • wieku poniemowlęcym – opóźniony rozwój mowy, nadwrażliwość, nadruchliwość, agresja, nieśmiałość, lęki, niezgrabność ruchowa, alergia,
  • w wieku przedszkolnym i szkolnym – zaburzenia zachowania, lęki, fobie, depresja, zaburzenia emocjonalne, dolegliwości psychosomatyczne (bóle głowy, brzucha, choroba lokomocyjna, młodzieńcze reumatoidalne zapalenie stawów, astma), problemy ortopedyczne, ortodontyczne, dysleksja, ADHD, uzależnienia, przestępczość, konieczność podjęcia różnego rodzaju terapii – logopedycznej, psychomotorycznej, psychologicznej, zajęcia wyrównawcze,
  • w dorosłym wieku – problemy osobiste w związkach, brak lub nieprawidłowe relacje społeczne, anoreksja, bulimia, problemy emocjonalne i psychiczne, dolegliwości psychosomatyczne, konieczność długotrwałego i kosztownego leczenia.

Wystąpienie czynników ryzyka w okresie ciąży lub okołoporodowym już jest wskazaniem do specjalistycznej konsultacji u terapeuty rozwoju psychomotorycznego. Jeśli dodatkowo wystąpią u dziecka wymienione lub też inne niepokojące zachowania, przekaże on rodzicom wskazania do stymulacji rozwoju (to nie rehabilitacja!), sposoby opieki i pielęgnacji oraz zalecenia w zakresie organizacji otoczenia (wystrój pokoju dziecięcego, wyposażenie, zabawki, kolorystyka, oświetlenie, dźwięki, wizyty towarzyskie) konieczne dla stworzenia odpowiednich i bezpiecznych dla rozwoju warunków.

Wczesna stymulacja stosowana przez rodziców pod kierunkiem terapeuty, pozwala na włączenie działań, które stosowane w okresie noworodkowym i niemowlęcym pozwolą wyrównać deficyty rozwojowe, nie dopuszczając do utrwalenia nieprawidłowych wzorców zachowań lub dysfunkcji ruchowych. To bardzo wczesna profilaktyka zaburzeń emocjonalnych, zdrowotnych, problemów szkolnych, a nawet patologii społecznych.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze