Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Płacz dziecka to sposób komunikacji!

 Agnieszka Gotówka
17.02.2023 13:11
Płacz dziecka to sposób komunikacji!
Płacz dziecka to sposób komunikacji! (https://stock.adobe.com/)

Płacz dziecka wywołuje w rodzicach stres. A tymczasem to język, za pomocą którego mały człowiek komunikuje się z rodzicami. Co zrobić, gdy dziecko płacze? I w jaki sposób odczytywać wysyłane przez nie sygnały?

spis treści

1. Płacz dziecka to sygnał, a nie manipulacja!

Dzieci płaczą, bo to jedyny sposób, by powiedzieć rodzicom, że potrzebują się przytulić, są głodne, mają mokrą pieluszkę lub boli je brzuszek. I to od pierwszych chwil życia! To wyjątkowy kanał komunikacji, który na początku bywa trudny do odszyfrowania. Im jednak lepiej poznajemy swoje maleństwo, tym łatwiej nam rozpoznać, dlaczego dziecko płacze.

Co ciekawe, dziecka płacz ma różne fazy. Gdyby przedstawić je na wykresie, wyglądałyby jak wznosząca się krzywa. Doskonale tłumaczą to William i Martha Sears, autorzy "Księgi Rodzicielstwa Bliskości":

"Początkowo dźwięk płaczu magnetycznie przyciąga tego, kto go słyszy, do płaczącego dziecka. Wspomaga tworzenie się więzi, wywołując empatyczną reakcję opiekuna i pragnienie pocieszenia dziecka. Jeśli jednak płacz trwa, bo nikt go nie słucha i nie odpowiada na niego, staje się on coraz bardziej niepokojący (...) Kiedy dziecko ciągle nie dostaje tego, co potrzebuje, płacz wchodzi w fazę złości. Rodzic jest zły, bo dziecku tak trudno jest się uspokoić, a niemowlę jest złe, bo na jego krzyk wciąż nie nadchodzi oczekiwana przez nie reakcja".

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowy sen niemowlaka?"

Rodzicielstwo bliskości, które ukierunkowane jest na tworzenie więzi z dzieckiem, zakłada (słusznie zresztą), że dziecko płączące nie manipuluje, tylko komunikuje. Metoda "wypłakiwania się", zwłaszcza stosowana w pierwszych miesiącach życia, jest niezwykle szkodliwa. Nadmierny płacz obniża poziom tlenu we krwi dziecka i podnosi poziom hormonów stresu.

Rodzice instynktownie reagują, kiedy dziecko płacze. Z czasem też potrafią wyłapać sygnały, które to poprzedzają. Widzą, że ich pociecha ma wystraszony wyraz twarzy, macha rączkami, drgają mu wargi albo marszczwi brwi. Reagując odpowiednio szybko, zwiększają prawdopodobieństwo, że maluszek szybciej się uspokoi.

"Ciągle narzekała, że moje dziecko płacze". Kobieta znalazła sposób na to, by sąsiadka przestała ją nękać
"Ciągle narzekała, że moje dziecko płacze". Kobieta znalazła sposób na to, by sąsiadka przestała ją nękać

Pewna młoda mama postanowiła opowiedzieć, jak jej sąsiadka uprzykrzyła jej pierwsze miesiące rodzicielstwa.

przeczytaj artykuł

2. Co zrobić jak dziecko płacze?

Przede wszystkim: reagować ze spokojem. Kiedy słyszymy krzyk maluszka, podchodźmy do niego z delikatnym uśmiechem i opanowanym wyrazem twarzy. W ten sposób dajemy mu komunikat: "Spokojnie. Jestem przy tobie. Pomogę ci".

Niekiedy może być to bardzo trudne, zwłaszcza jeśli rodzice są już bardzo zmęczeni i niewyspani. Warto jednak pamiętać, że dziecko doskonale wyczuwa nasze nastroje. Złość tylko nakręci spiralę płaczu.

Niekiedy mamy wrażenie, że robimy wszystko co w naszej mocy, a i tak nie wiemy, czemu dziecko płacze i jak temu zaradzić. Spokojnie! To dotyczy wielu z nas! I choć może to być frustrująca rada, musicie szukać, drążyć i sprawdzać kolejne metody, a na pewno traficie na taką, która zadziała.

Zacznijcie jednak od próby odpowiedzi na pytanie, dlaczego dziecko ciągle płacze. Oto kilka podpowiedzi:

  • kolka niemowlęca
  • alergia na mleko modyfikowane lub w przypadku dzieci karmionych piersią nadwrażliwość na któryś ze spożywanych przez mamę produktów
  • choroba refluksowa przełyku
  • rodzice są zbyt zdenerwowani, zestresowani
  • dziecko jest zbyt zmęczone, przebodźcowane
  • w mieszkaniu jest za ciepło/za zimno
  • dziecko chce się przytulić i pobyć w ramionach rodzica

Jedno jest pewne: dziecięcy płacz bywa męczący, zarówno dla rodziców, jak i dla dzieci. – Ale nie należy go ignorować; warto rozszyfrować ten ważny sygnał i wrażliwie na niego zareagować (...) W rodzicielskiej reakcji ważne jest dopuszczenie dziecięcych łez i nietłumienie ich przedwcześnie. Bo kiedy dziecko płacze, jest ku temu powód – zawsze. Zaakceptowanie tego faktu sprawia, że płacz wyzwala dziecko od stresu, ponieważ zauważa ono: jestem dostrzeżone – czytamy w książce "Wild child, czyli naturalny rozwój dziecka".

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze