5 porad dla kobiet, które nie mogą zrzucić wagi po ciąży

spis treści
rozwiń

Po zakończeniu ciąży zwykle staramy się jak najszybciej wrócić do formy. Ciało świeżo upieczonej mamy bywa jednak bardzo niepokorne, często stawiając jawny opór wobec różnego rodzaju diet i wymagających ćwiczeń. Podpowiadamy, co zrobić, aby działania na rzecz szczupłej sylwetki po urodzeniu dziecka przyniosły zadowalające rezultaty.

1. Precz z odchudzaniem

Dodatkowe kilogramy po porodzie stały się źródłem frustracji? Najwyższa pora przestać się odchudzać! Restrykcyjna dieta jest ostatnią rzeczą, jakiej potrzebuje organizm matki, który podczas porodu został wystawiony na ogromną próbę wytrzymałości. Wręcz przeciwnie – należy dostarczyć mu odpowiednich składników odżywczych, aby mógł poradzić sobie ze stresem związanym z nową funkcją, karmieniem piersią czy walką z infekcjami. Aby mieć pewność, że nasza dieta jest właściwie skomponowana, warto skorzystać z porady dietetyka, który układając jadłospis, weźmie pod uwagę nasze indywidualne potrzeby.

Zobacz film: "Prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży"

2. Wyszczuplające karmienie piersią

Choć niewiele kobiet zdaje sobie z tego sprawę, nasza waga po porodzie może szybciej wrócić do normy dzięki karmieniu piersią. To świetny rodzaj ćwiczenia pozwalający spalić od 300 do 500 kalorii. Co więcej, w trakcie naturalnego karmienia szybciej obkurcza się macica, dzięki czemu zmniejsza się obwód talii i brzucha. Warto podkreślić, że zarówno zdrowe odżywianie, jak i karmienie piersią pozytywnie wpływają na psychikę młodej matki, co znajduje odzwierciedlenie w efektywności pracy nad własnym ciałem.

Fakty i mity o zdrowej diecie
Fakty i mity o zdrowej diecie [12 zdjęć]

Możesz spać spokojnie – to tylko mit. Nie ma rozstrzygających dowodów na to, że późne posiłki powodują...

zobacz galerię

3. Nie(d)ocenione spacery

Wbrew pozorom skuteczną metodą odchudzającą mogą być regularne spacery, na które warto wybierać się z dzieckiem – łączmy przyjemne z pożytecznym!
Wbrew pozorom skuteczną metodą odchudzającą mogą być regularne spacery, na które warto wybierać się z dzieckiem – łączmy przyjemne z pożytecznym! (Zdjęcie kobiety / Shutterstock)

Zastanawiając się, jak schudnąć po ciąży, należy pamiętać, że w pierwszych tygodniach po porodzie nie jest wskazane wykonywanie wymagających ćwiczeń na siłowni. Nie oznacza to jednak, że mamy powinny całkowicie zapomnieć o aktywności fizycznej. Bezpiecznym, a jednocześnie skutecznym sposobem na zaktywizowanie swojego ciała są spacery. Najlepiej sprawdzi się metoda małych kroków. Początkowo nie narzucajmy sobie zbyt szybkiego tempa – dopiero w momencie, kiedy poczujemy, że nasz organizm jest zrelaksowany i dobrze znosi ruch, możemy stopniowo zwiększać pokonywane odległości i prędkość marszu.

4. Bez Kegla ani rusz

Odchudzanie po porodzie nie może obyć się bez ćwiczeń mięśni Kegla, które warto wykonywać nie tylko wtedy, gdy toczymy walkę z nadmiarem pociążowych kilogramów. Nie są one skomplikowane. Co ważniejsze, możemy wykonywać je w zaciszu własnego domu, bujając malucha w kołysce czy przygotowując mu posiłek. Jak się do nich zabrać? Usiądźmy na krześle, rozstawiając nogi na szerokość barków, a następnie zacznijmy naprzemiennie napinać i rozluźniać mięśnie okolic krocza i pochwy.

Jeżeli mamy problem z ich zlokalizowaniem, wyobraźmy sobie, że próbujemy powstrzymać się od oddawania moczu. Kiedy zaciskamy zwieracze cewki moczowej, odbytu i wejście do pochwy, aktywizujemy jednocześnie właśnie te partie mięśni. Taki dyskretny trening pomoże nam spalić zbędny tłuszcz, a przy okazji przyczyni się do poprawy jakości życia seksualnego.

5. Aktywne oddychanie

Oddychanie przeponą gwarantuje lepsze dotlenienie organizmu, co pozytywnie wpływa na tempo zachodzenia procesów metabolicznych
Oddychanie przeponą gwarantuje lepsze dotlenienie organizmu, co pozytywnie wpływa na tempo zachodzenia procesów metabolicznych (Zdjęcie kobiety / Shutterstock)

Tak, oddychanie także może pomóc nam odzyskać dawne kształty. Sekret tkwi w odpowiedniej technice – należy bowiem zaangażować przeponę, a więc mięsień, który znajduje się pomiędzy jamą brzuszną a żebrami. Zaczerpnijmy powietrze nosem, dbając o to, by w czasie wdechu uniósł się brzuch, a nie jak zazwyczaj klatka piersiowa. Dla ułatwienia wyobraźmy sobie, że pod skórą, nieco poniżej mostka, znajduje się balon, który chcemy napompować. Wydech powinien być długi i spokojny, powietrze wypuszczamy ustami. Dzięki oddychaniu przeponowemu nasz organizm będzie o wiele lepiej dotleniony, co usprawni proces spalania tłuszczu i doda nam energii.

Odchudzanie po porodzie wcale nie musi być walką z wiatrakami. Pamiętajmy, że skuteczność stosowanych metod w dużej mierze uzależniona jest od naszego nastawienia – popadanie w skrajności z pewnością nie pomoże ani nam, ani naszemu dziecku. Opieka nad nim pochłania wiele energii, której nie możemy zużywać na zamartwianie się niezadowalającymi efektami kolejnej z podjętych prób.

Źródło: lifehack.org

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!