Trwa ładowanie...

Jej synowie nie chorowali od trzech lat. Socjomatka mówi, jak wzmocnić odporność u dzieci

Alicja od lat nie musi zmagać się z przeziębieniami synów. Jej dzieci po prostu nie chorują, co dla większości rodziców jest nie do pojęcia. Jak to możliwe, że jedne maluchy "przynoszą" z przedszkola lub szkoły niemalże każdą infekcję, a innych bakterie i wirusy omijają szerokim łukiem? W rozmowie z WP parenting Alicja, blogerka, znana w sieci jako Socjomatka, podzieliła się sposobami, które pomogły jej wzmocnić odporność dzieci.

Zobacz film: "Jak budować odporność wśród dzieci? Pediatra odpowiada"
spis treści

1. Dieta dla dzieci na wzmocnienie odporności

Istotną rolę w budowaniu odporności dzieci odgrywa zdrowa i odpowiednio zbilansowana dieta. Cynk, ukryty m.in. w żółtkach jaj, mięsie indyka, pestkach dyni i słonecznika, powstrzymuje wirusy przed rozprzestrzenianiem się. Z kolei witamina C, której cennym źródłem jest papryka, pietruszka, soki z aronii i porzeczki, wzmacnia odporność i chroni organizm przed infekcjami.

- W okresie jesienno-zimowym przygotowuję swoim dzieciom jak najwięcej dań ciepłych, rozgrzewających, a znacząco ograniczam te zimne, wychładzające. To jedna z naczelnych zasad naturalnej medycyny chińskiej, opartej o wielowiekową tradycję - mówi w rozmowie z WP parenting Alicja, mama dwóch chłopców, znana jako Socjomatka.

Ponadto codzienne menu warto wzbogacić o imbir, czosnek, kurkumę czy miód, które wzmacniają odporność organizmu i niszczą chorobotwórcze bakterie.

- Istotną rolę we wzmacnianiu odporności odgrywa zbilansowana dieta, obfitująca w warzywa i owoce będące cennym źródłem witamin i minerałów. Co więcej, w jak największym stopniu powinniśmy ograniczyć spożywanie produktów przetworzonych i fast foodów - tłumaczy lek. Damian Kowalski, internista.

2. Suplementy w diecie dziecka

Odporność dzieci, w szczególności w sezonie jesienno-zimowym, warto wspomagać odpowiednimi witaminami i suplementami diety. Do preparatów wzmacniających układ immunologiczny najmłodszych zaliczymy głównie witaminę C (inaczej kwas askorbinowy) i witaminę D3, które dostępne są w aptekach w postaci kropli, tabletek czy kolorowych żelek.

- Suplementacja witamin C i D3 przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Ważne, by dawka witaminy C była odpowiednio dobrana do wieku dziecka. Jej nadmiar w organizmie może doprowadzić do uszkodzenia nerek – zaznacza internista.

Suplementacja powinna być uzgodniona ze specjalistą
Suplementacja powinna być uzgodniona ze specjalistą (GettyImages)

Po konsultacji ze specjalistą, witaminę D3 powinno podawać się dzieciom w okresie od września do kwietnia lub też przez cały rok, jeśli nie ma zapewnionej wystarczającej syntezy w skórze. Jej niedobór może doprowadzić nie tylko do zaburzeń układu immunologicznego, ale i do krzywicy.

Z kolei witaminę C, która dodatkowo bierze udział w reakcjach metabolicznych i enzymatycznych, najlepiej suplementować tylko w okresie jesienno-zimowym. Niedobór witaminy C u dzieci objawia się anemią z niedoboru żelaza (kwas askorbinowy ma za zadanie zwiększyć przyswajalność jonów żelaza w układzie pokarmowym), trudnościami z ząbkowaniem czy krwawieniem dziąseł.

3. Ubranie dostosowane do pogody

Powszechnie wiadomo, że przegrzewanie dzieci ma niekorzystny wpływ na ich zdrowie. Zaburza rozwój naturalnej odporności i termoregulacji organizmu. Jednak Alicja posunęła się jeszcze o jeden krok dalej. Chłopcy sami decydują, jakie ubranie chcą mieć na sobie.

- Nawet jeśli na zewnątrz ja chodzę w puchowej kurtce, ale oni biegają i chcą pozostać w bluzie i cienkiej czapce, pozwalam im na to. Dzieci mają wspaniałą termoregulację ciała i jedyne, co my, rodzice możemy robić, to po prostu nie zaburzać jej – podkreśla.

Kalosze na niepogodę
Kalosze na niepogodę (GettyImages)

Nie ma złej pogody, są tylko nieodpowiednie ubrania. W deszczowy i ponury dzień najlepiej sprawdzą się kalosze, wodoodporne spodnie i kurtki.

3.1. Temperatura pomieszczenia

Zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka temperatura pomieszczenia nie sprzyja zdrowiu, w szczególności jeśli towarzyszy jej wysoka wilgotność powietrza. W domu Alicji temperatura wynosi około 20°C, dzieci na nogach mają ciepłe skarpety, a reszta stroju zgodna jest z ich preferencjami.

Jeśli temperatura powietrza wynosi powyżej 22°C, wysychają śluzówki dróg oddechowych, co przyczynia się do zmniejszenia odporności i rozwoju infekcji wirusowych oraz bakteryjnych.

4. Aktywność fizyczna dziecka

Liczne badania dowodzą, że aktywność fizyczna mobilizuje pracę układu odpornościowego. Podczas ruchu dochodzi do zwiększenia liczby limfocytów, które biorą udział w odpowiedzi immunologicznej. Produkują przeciwciała rozpoznające obce antygeny.

Sport w każdej postaci – spacery, jazda na rowerze, basen czy ćwiczenia w domu na macie – korzystanie wpływają na pracę układu odpornościowego dzieci.

- Według wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia dziecko w wieku szkolnym powinno mieć przynajmniej godzinę wysiłku dziennie, aby zachować dobrą kondycję. Widać również tendencję, że im starsze dziecko, tym mniej aktywności. Kształćmy pozytywne nawyki dzieci w tym zakresie już od najmłodszych lat, a przede wszystkim, dawajmy sami dobry przykład. Dziecko widzące rodzica regularnie uprawiającego sport, rzadko kiedy pozostaje bierne i niechętne – dodaje Alicja.

5. Dobrostan psychiczny dziecka

Socjomatka wierzy, że przytulanie ma drogocenny wpływ na zdrowie i samopoczucie dzieci. Obniża poziom stresu, wzmacnia układ immunologiczny, przeciwdziała stanom podwyższonej mobilizacji organizmu i zapobiega stanom zapalnym.

- Dotyk ma udowodniony naukowo terapeutyczny wpływ na ludzki organizm. Naturalna w trakcie przytulania stymulacja receptorów czuciowych powoduje obniżenie tętna, ciśnienia krwi i zmniejsza uwalnianie kortyzolu. A odprężone, zrelaksowane dziecko, to dziecko mniej podatne na czynniki chorobotwórcze - mówi Socjomatka. - Liczne dowody naukowe wskazują na silną korelację między dobrostanem psychologicznym i emocjonalnym oraz fizycznym. Istotny jest więc nie tylko dotyk, ale także pozytywne relacje w rodzinie i poczucie więzi – podkreśla.

Przytulanie pozytywnie wpływa na samopoczucie dziecka
Przytulanie pozytywnie wpływa na samopoczucie dziecka (GettyImages)

6. Grota solna a odporność

Kolejnym sposobem Socjomatki na wspieranie odporności u jej dzieci jest grota solna. Pobyt w takiej grocie, gdzie powietrze nasycone jest nie tylko solą, ale również innymi cennymi pierwiastkami np. jodem, magnezem czy bromem, wpływa na naturalne wzmocnienie odporności organizmu.

Przyczynia się do poprawy zdrowia i samopoczucia, posiada bowiem właściwości lecznicze. Mikroklimat, z jakim mamy do czynienia w grocie solnej, zbliżony jest do tego, jaki panuje nad morzem. Socjomatka razem ze swoimi dziećmi już od wielu lat regularnie odwiedza grotę solną.

- Wizyty w grocie solnej w naturalny sposób wzmacniają odporność, wspomagają leczenie wielu schorzeń i poprawiają samopoczucie. Nie są one jednak wskazane dla dzieci z infekcjami dróg oddechowych lub moczowych, chorobami nowotworowymi i klaustrofobią – przestrzega internista Damian Kowalski.

Należy jednak pamiętać, że chcąc budować odporność u dzieci, należy przede wszystkim dowiedzieć się od specjalisty, jak robić to w bezpieczny dla nich sposób. Zanim wprowadzi się zmiany w stylu życia malucha, warto sprawdzić, jakich mikroelementów mu brakuje.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.