Bajki do czytania – fazy rozwoju, rozwój intelektualny i językowy
Bajki do czytania mogą mieć ogromny wpływ na rozwój zdolności komunikacyjnych oraz społecznych. Czytanie i pisanie to jedna z najważniejszych umiejętności, jaką nabywamy w całościowym procesie kształcenia. Dodatkowo odpowiednio dobrane bajki do czytania mają zbawienny wpływ na koncentrację dziecka, aspekt poznawczy, ale także ułatwiają dziecku poznanie norm społecznych.
1. Bajki do czytania – fazy rozwoju
Maria Przetacznikowa wyróżnia pięć faz rozwojowych przygotowujących i do czytania i pisania oraz utrwalających już nabyte umiejętności. Oto one: - niemowlęctwo – pierwszy rok życia, - wiek poniemowlęcy – od 1 do 3 lat, - wiek przedszkolny – od 3 do 7 lat, - młodszy wiek szkolny – od 7 do 12-13 lat, - wiek dojrzewania – od 12-13 do 17-18 lat. Bajki do czytania mogą pojawić się już w fazie niemowlęctwa. Pojawia się wówczas zabawa książką (sama książka może stać się zabawką), dziecko obserwuje pierwsze ilustracje i słucha prostych tekstów czytanych. Niezmiernie ważną rolę odgrywa pośrednik, który zaznajamia malucha z pierwszymi bajkami do czytania. W wieku poniemowlęcym dziecko zaczyna już rozumieć mowę otoczenia oraz powoli przyswaja i uczy się pojęć abstrakcyjnych. Od pojęć prostych przechodzi do wartości złożonych. Tutaj jeszcze większą rolę odgrywają książki do czytania, które wzbogacają słownictwo. W wieku przedszkolnym jeszcze bardziej wzbogacana jest mowa dziecka. Rozwijają się pierwsze pojęcia z dziedziny estetyki. Pod koniec edukacji przedszkolnej dzieci rozpoznają już litery, a nawet potrafią czytać samodzielnie pierwsze teksty. Bajki do czytania w wieku przedszkolnym powinny wprowadzać w świat fantazji, poezji. Dzięki temu bajki do czytania wpływają na procesy logicznego myślenia.
W młodszym wieku przedszkolnym pojawia się duża wrażliwość na emocje. Młodszy wiek szkolny to przede wszystkim nauka czytania i pisania. Następne etapy to dalsze kształcenie i utrwalanie umiejętności czytania i pisania. Dużą rolę odgrywa aspekt głośnego czytanie dziecku. Badacze podkreślają, że bajki do czytania potrafią wspierać rozwój psychiczny, emocjonalny, intelektualny, a także społeczny. Ponadto to czytanie sprawia dziecku dużą radość i pozostawia miłe wspomnienia. Jeżeli rodzic czyta swojemu maluchowi codziennie, wówczas dziecko buduje system własnej wartości, czuje się kochane i właściwie osadzone w relacji: rodzic-dziecko.
To też warto wiedzieć
- Jak często czytamy dzieciom?
- Czytanie bajek maluchom
- Zabawa w czytanie
- Wspólne czytanie
2. Bajki do czytania – rozwój intelektualny i językowy
Dzieci, którym się czyta będą używały bogatego słownictwa. Taka umiejętność przekłada się na zdolność prowadzenia ciekawej konwersacji. Dzieci są, zatem w stanie budować składnie i logicznie wypowiadane zdania. Bajki do czytania uczą, jak wyrażać myśli i rozumieć właściwie intencje innych ludzi. Ponadto bajki do czytania rozwijają myślenie, rozszerzają świadomość i otaczający świat.
Bajki dla dzieci pobudzają fantazję, a także uczą rozwijać obrazy w wyobraźni. Bajki do czytania mogą dostarczać wiedzy o otaczającym świecie, krajach, kulturach. Wpływa także na zdolność do empatii – dzięki opowieściom łatwiej jest się wczuć w czyjąś sytuację. Jednocześnie bajki do czytania pozwalają zrozumieć samych siebie oraz podpowiadać pozytywne sposoby na rozwiązywanie konfliktów.