Poznaj naturalne probiotyki

Probiotyki to nie tylko suplementy dostępne w aptece. Naturalne probiotyki występują w niektórych produktach spożywczych, ale ich lista wcale nie jest długa. Kiedy nasz organizm potrzebuje probiotyków? Które produkty je zawierają i dlaczego są tak istotne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu?

1. Naturalne probiotyki

Probiotyki znajdziemy w takich produktach jak: jogurty, kefiry, maślanki, kiszona kapusta i ogórki kiszone. Warto jednak pamiętać, że choć produkty te są łatwo dostępne, a na sklepowych półkach mamy kilka, jak nie kilkanaście rodzajów jogurtów, maślanek i kefirów, to najważniejsza jest ich jakość. Najlepsze będą te, które wykonamy samodzielnie lub które zawierają najmniejszą liczbę składników.

Istnieją naturalne probiotyki
Istnieją naturalne probiotyki (123RF)

Zobacz film: "Biały szum trzykrotnie skraca czas potrzebny niemowlęciu do zaśnięcia"

2. Kiedy potrzebujemy probiotyków?

Probiotyki zapobiegają wzdęciom i zaparciom, podnoszą odporność organizmu i poprawiają trawienie. Najczęściej stosujemy je przy kuracji antybiotykowej, ale ich korzystne działanie możemy wykorzystać również przy innych zaburzeniach naturalnej flory bakteryjnej. Odpowiedzialne za niszczenie dobrych bakterii są nie tylko antybiotyki, ale także: złe nawyki żywieniowe, palenie papierosów, picie alkoholu, stres, jak również przyjmowanie antykoncepcji.

Zaskakujące źródła probiotyków
Zaskakujące źródła probiotyków [6 zdjęć]

Mianem probiotyków określamy zawarte w niektórych produktach żywnościowych żywe kultury bakterii lub...

zobacz galerię

3. Więcej o naturalnych probiotykach

Naturalne probiotyki są najkorzystniejsze dla naszego organizmu. Szczególnie, gdy przygotujemy je samodzielnie. Nie zawsze jednak jest to możliwe, więc warto wiedzieć, że przykładowy jogurt naturalny, kefir lub maślanka powinny zawierać w 1 gramie minimum 10 mln jednostek Bifidobacterium lub 100 mln Lactobacillus. Powinniśmy te informacje znaleźć na produkcie. Wybór powinien paść na ten z najmniejszą liczbą składników. Nie powinien się w nim znaleźć cukier, gdyż wówczas nie będzie miał działania probiotycznego.

Kapusta kiszona to kolejny sprzymierzeniec naszego organizmu, bogaty w probiotyki i witaminy B12, B6 i C. Ta ostatnia zapobiega dodatkowo przeziębieniom. Co sprawia, że kapusta zamienia się w kapustę kiszoną? Wszystko odbywa się za sprawą bakterii kwasu mlekowego Lactobacillus plantarum, przez które kapusta fermentuje. Kapusta kiszona jest przez organizm lepiej przyswajana i wzmacnia organizm. Niestety, kapusta zakupiona w sklepie zawiera środki konserwujące i ma znikome działanie probiotyczne. Dlatego lepiej przygotować ją samodzielnie.

Musisz to wiedzieć

Ogórki kiszone zawierają witaminę B2, B3, B6 i B12. Wpływają korzystnie na układ nerwowy i koncentrację, a bakterie kwasu mlekowego w nich zawarte dodatkowo poprawiają trawienie, likwidują toksyny i łagodzą dolegliwości związane z wrzodami żołądka. Co więcej, leczą stany zapalne.

Naturalnym probiotykiem jest także kwas chlebowy, który jest produkowany na drożdżach i bakteriach kwasu mlekowego. Niestety, w Polsce bardzo trudno znaleźć naturalny kwas chlebowy. Najczęściej w sklepach dostępne są napoje o smaku kwasu chlebowego, a te niestety nie są bogate w probiotyki.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.