Dlaczego warto stosować prebiotyki i probiotyki?

Probiotyki i prebiotyki coraz częściej są stosowane jako pomoc we wzmocnieniu organizmu, ale także w szczególnych sytuacjach zdrowotnych. Możemy je znaleźć w produktach żywnościowych, ale także w suplementach diety. Czym są probiotyki i prebiotyki? Jakie mają działanie dla naszego zdrowia?

1. Co to są probiotyki?

Probiotyki to preparaty dostępne w aptece lub produkty żywnościowe, które zawierają hodowle żywych drobnoustrojów. Podane w odpowiedniej dawce działają korzystnie na nasze zdrowie. Probiotyki produkują kwas mlekowy. Występują w mikroflorze przewodu pokarmowego i ich zadaniem jest ochrona nabłonka jelita. Drobnoustroje te są odporne na kwasy solne, enzymy trawienne i kwasy żółciowe.

Probiotyki to również kapsułki dostępne w każdej aptece
Probiotyki to również kapsułki dostępne w każdej aptece (123RF)

Zobacz film: "Jak przewijać niemowlę?"

2. Działanie probiotyków

Probiotyki, czyli dobre bakterie, pełnią funkcję ochronną podczas antybiotykoterapii, ale nie tylko. Ułatwiają proces trawienia, zwiększają odporność i wchłanianie witamin oraz minerałów, obniżają poziom złego cholesterolu, a niektóre działają przeciwalergicznie i przeciwnowotworowo. Co więcej, z niektórych badań wynika, że probiotyki zmniejszają występowanie atopowego zapalenia skóry u niemowląt, łagodzą objawy astmy u najmłodszych, a także zmniejszają liczbę zachorowań na choroby górnych dróg oddechowych. Probiotyki są także wykorzystywane przy leczeniu biegunek infekcyjnych i po antybiotykoterapii. Naturalne probiotyki znajdziemy w: jogurcie, kefirze, maślankach, kapuście kiszonej i ogórkach kiszonych.

Najcenniejsze źródła probiotyków
Najcenniejsze źródła probiotyków [8 zdjęć]

Jogurt stanowi najbardziej znane źródło probiotyków – pozytywnie działających na nasz układ pokarmowy...

zobacz galerię

3. Co to są prebiotyki?

Prebiotyki są jednymi ze składników produktów żywnościowych, które zaczynają działać bezpośrednio w jelicie. Dzięki temu pobudzają aktywność bakterii korzystnych dla organizmu w jelicie grubym. Prebiotyki możemy znaleźć w nietrawionej skrobi, pszenicy, cebuli, czosnku, bananach, cykorii, porach i szparagach.

Musisz to wiedzieć

4. Stosowanie prebiotyków i probiotyków w postaci suplementów

Obecnie znajdziemy probiotyki i prebiotyki nie tylko w żywności, ale również w postaci tabletek, kapsułek lub proszku w saszetkach. Produkty te możemy zakupić w aptece, ale przed podaniem należy szczegółowo zapoznać się z ulotką i przestrzegać zaleceń. Na rynku znajdziemy prebiotyki i probiotyki. Dostępne są również suplementy, które zawierają zarówno probiotyk, jak i prebiotyk - nazywane są one synbiotykami.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.