Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Dentysta jak lekarz rodzinny

 Ewa Rycerz
23.08.2016 15:37
Dentysta jak lekarz rodzinny
Dentysta jak lekarz rodzinny (123RF)

Ministerstwo Zdrowia chce zapobiegać epidemii próchnicy wśród dzieci. W tym celu planuje wprowadzić nowy system leczenia stomatologicznego. Miałoby to polegać na przypisaniu dziecka do jednego dentysty. Czy to się może udać?

1. To już epidemia

Według szacunków lekarzy stomatologów, próchnica u polskich dzieci przybiera już postać epidemii. Cierpi na nią 90 proc. sześciolatków i aż 65 proc. trzylatków. To przerażające dane, ponieważ świadczą o niskiej świadomości społecznej oraz zaniedbaniach.  

To właśnie nieprawidłowa higiena, słodzone napoje, słodycze i złe nawyki żywieniowe są przyczynami próchnicy. Choć cukier sam w sobie choroby nie powoduje, to stwarza w jamie ustnej sprzyjające jej rozwojowi środowisko. Jeśli dodamy do tego zbyt rzadkie szczotkowanie zębów – istnieje niemal pewność, że pojawią się zmiany próchnicowe.

2. O mleczaki trzeba dbać

Dlaczego pierwsze zęby są tak ważne? Pełnią szereg istotnych funkcji. Przede wszystkim pozwalają na prawidłowy rozwój zgryzu, co z kolei zapewnia rozwój mowy. Zdrowe zęby mleczne z biegiem czasu zastępowane są stałymi. Jeśli te pierwsze są w dobrym stanie – kolejne będą odpowiednio umiejscowione w szczęce i żuchwie.

Zobacz film: "Ile i co powinien jeść przedszkolak?"

 - Rozwój próchnicy i konieczność przedwczesnego usunięcia zębów mlecznych może prowadzić do wad zgryzu, które w późniejszym czasie będą wymagały leczenia ortodontycznego. Warto więc myśleć o profilaktyce i zapobieganiu próchnicy zębów mlecznych – przestrzega doktor Ewa Dobner, specjalista stomatologii ogólnej z Centrum Medycznego Falck.

Co więcej, próchnica jest chorobą zakaźną. Rozpoznać ją można po pojawieniu się na szkliwie białych, matowych plam. Jeśli nieleczone zęby mleczne będą sąsiadować ze zdrowymi zębami stałymi, sytuacja może zrobić się niebezpieczna również dla nich. Zakażene może się w łatwy sposób przenieść.

Efekty mogą być poważne: postępująca próchnica, zapalenie miazgi zęba, prowadzące nawet do jego usunięcia lub konieczności leczenia protetycznego. Nestety, takich zaniedbań nie da się naprawić.

3. Na ratunek dziecięcym mleczakom

Ministerstwo Zdrowia zdaje sobie sprawę z wagi problemu. W resorcie trwają prace na taryfikacją świadczeń stomatologicznych dla dzieci. Krzysztof Łanda, wiceminister zdrowia, zapowiedział przeznaczenie dodatkowych pieniędzy na zakup świadczeń dla najmłodszych. Planuje też zmianę filozofii wydawania środków na ten cel.

Na czym ma to polegać? Każdy mały pacjent ma być przypisany do wybranego stomatologa tak, jak dzisiaj jest przypisany do lekarza rodzinnego. To oznacza, że profilaktyką i podstawowym leczeniem małych pacjentów zajmie się dentysta na pierwszym poziomie referencyjności, a przypadkami bardziej skomplikowanymi – poradnie specjalistyczne i szpitale.

Co na to rodzice? - Objęcie leczeniem stomatologicznym dzieciaków to bardzo dobry pomysł. Idea godna pochwały – mówi Kamila, mama półtorarocznego Stasia. - Ciekawi mnie tylko, czy znajdą się dentyści, którzy będą umieć leczyć zęby dwulatkom czy jeszcze młodszym dzieciom – zastanawia się.

Ministerstwo Zdrowia nie ukrywa, że powstanie gabinetów przeznaczonych specjalnie dla dzieci do długofalowy cel. Chodzi o to, by zlikwidować białe plamy na dentystycznej mapie Polski. Obecnie w wielu powiatach nie ma ani jednego gabinetu, w którym mogą leczyć się dzieci. Tymczasem nawet w obowiązującej książeczce zdrowia dziecka znalazła się rubryka, w której przewidziano zapis efektów wizyt kontrolnych u dentysty.

Ile zmiany będą kosztować? Tego na razie nie wiadomo. Do wyceny świadczeń potrzebne są szacunki oparcowywane przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfkacji.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze