Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Czy Św. Mikołaj istnieje?

Avatar placeholder
14.10.2020 11:37
Czy Św. Mikołaj istnieje?
Czy Św. Mikołaj istnieje? (123rf)

Przedszkolaki potrafią zadawać naprawdę trudne pytania. Jedno z nich najczęściej pada przed świętami Bożego Narodzenia, a brzmi: „Czy Święty Mikołaj naprawdę istnieje?”. Rodzice niejednokrotnie nie wiedzą, co mają odpowiedzieć dziecku. Powiedzieć prawdę i zniszczyć dziecięce marzenia, czy raczej okłamać, zapewniając, że Mikołaj był, jest i będzie. Bardziej dociekliwe maluchy mnożą pytania: „Ile lat ma Mikołaj?”, „Gdzie mieszka?”, „Czy ma żonę i dzieci?”. Bystre dzieci nie dają się zwieść byle jaką odpowiedzią dorosłych, dopytując dalej: „Skąd Mikołaj ma pieniądze na tyle prezentów?”, „Jak udaje się mu dostarczyć upominki wszystkim na świecie w jedną noc?”. W lawinie pytań można bardzo szybko się pogubić. Co odpowiedzieć maluchowi, gdy zadaje pytanie o istnienie Świętego Mikołaja?

spis treści

1. Święty Mikołaj – tajemnicza postać

Wielu rodziców zachodzi w głowę, kiedy powiedzieć dziecku, że Mikołaj jest postacią fikcyjną, stworzoną na potrzeby świąt Bożego Narodzenia. Czy mamy prawo odbierać dzieciom możliwość marzenia o prezentach, które w wielkich saniach przywiezie stado reniferów z odległej Laponii? A coraz mądrzejsze przedszkolaki dopytują, chcąc rozwiać wątpliwości zasiane przez bardziej uświadomionych w tej materii kolegów z podwórka – „Mamo, a czy Święty Mikołaj naprawdę istnieje, bo Franek mi mówił, że to bujda?”. Jak się wówczas zachować, co odpowiedzieć? Przedszkolaki mogą same pytać o istnienie Mikołaja, gdyż wraz z rozwojem poznawczym stają się bardziej krytyczne i analizują wiele zasłyszanych informacji. Mniej bazują na wyobraźni, a bardziej opierają się na faktach. Zaczynają oddzielać świat fikcji od rzeczywistości, stąd pytania w stylu „Czy Mikołaj istnieje?”. Rodzice często nie wiedzą, co odpowiedzieć na takie pytanie, tym bardziej, kiedy mają jeszcze młodszego brzdąca w domu i nie chcą odzierać Bożego Narodzenia z aury tajemniczości. Powiedzieć prawdę czy skłamać? Każdy rodzic musi podjąć indywidualnie decyzję. Każde rozwiązanie ma bowiem swoje wady i zalety.

2. Święty Mikołaj istnieje

Niektórzy rodzice decydują się potwierdzać, że Mikołaj istnieje, tym bardziej, kiedy dziecko jest jeszcze stosunkowo małe. Kultywowanie tradycji Świętego Mikołaja nie musi oznaczać mijania się z prawdą. Po pierwsze, można zasugerować dziecku, że Mikołaj to postać z bajki, podobnie jak Aladyn, elfy i krasnoludki. Z czasem szkrab sam poczuje różnicę między światem fikcji a rzeczywistością, a dorosłym łatwiej będzie wytłumaczyć maluchowi, że Święty Mikołaj to piękna postać, która jest symbolem cudownych świąt Bożego Narodzenia.

Zobacz film: "Jak rozwija się przedszkolak?"

Wiara w Świętego Mikołaja pobudza kreatywność malucha, jego myślenie twórcze oraz rozwija wyobraźnię i umożliwia fantazjowanie. Inne zalety „istnienia Mikołaja” to możliwość pisania z dzieckiem listu do „starszego brodatego mężczyzny w okularach”, dzięki czemu maluch uczy się formułować swoje myśli, a starsze przedszkolaki mają szansę ćwiczyć pisanie literek, oczywiście z pomocą mamy lub taty.

Pisanie listu do Mikołaja to również okazja do poznania najskrytszych marzeń dziecka – szkraby nie tylko proszą o zabawki i rzeczy materialne, ale czasem o braciszka, siostrzyczkę albo o to, by tata się z nimi częściej bawił. Są to informacje zwrotne dla rodziców o potrzebach malucha, o tym, czego pragnie, czego mu brakuje. Ponadto Święty Mikołaj, pieczenie ciasteczek i wyczekiwanie na prezenty pod poduszką lub choinką stanowią najpiękniejsze wspomnienia lat dziecinnych. Czy warto odbierać maluchom te wspomnienia? O tym musi zadecydować rodzic. Z jednej strony bowiem kult Świętego Mikołaja rozwija wyobraźnię, dodaje magii i tajemniczości świętom, a także uczy dzieci, że pięknie jest obdarowywać innych prezentami, z drugiej strony jednak – odraczając powiedzenie prawdy o Świętym Mikołaju, narażamy się na utratę zaufania w oczach dziecka. Maluch będzie podwójnie rozczarowany, kiedy dowie się prawdy – po pierwsze, że Święty Mikołaj i cała związana z nim historia to brednie, a po drugie, że rodzice długo podtrzymywali kłamstwo i podsycali w nim wiarę w nieprawdę.

3. Święty Mikołaj nie istnieje

Niektórzy rodzice, którzy sami w dzieciństwie przeżyli rozczarowanie, dowiadując się, że Mikołaj nie istnieje, postanawiają od początku uświadamiać własne maluchy o tym, że Mikołaj to fikcja. Nie chcą narażać szkraba na niepotrzebny żal, łzy i zawód, dlatego mówią prawdę – Mikołaj nie istnieje i już! I tutaj też są plusy i minusy takiej strategii postępowania. Z jednej strony, rodzice uważani za autorytet postępują fair i nie okłamują dziecka, ale jednocześnie odzierają święta z magii i wiary w najpiękniejszą postać na świecie. Jak to Boże Narodzenie bez Mikołaja? To kto czytał wszystkie listy do „Brodatego”? Jak wybrnąć z takiej sytuacji? Starszym dzieciom można opowiedzieć prawdę, że Mikołaj, jakiego znają ze sklepów i reklam, to skutek kultury masowej i komercjalizacji świąt, że prawdziwy Święty Mikołaj rzeczywiście żył i był biskupem Miry. Młodszym szkrabom można powiedzieć, że Mikołaj to taki „symbol” i że każdy z nas może być takim Świętym Mikołajem dla swoich bliskich, obdarowując ich prezentami, uśmiechem czy dobrym gestem.

Kiedy nie wiemy, jak powiedzieć dziecku prawdę o Świętym Mikołaju, można skorzystać z różnych bajeczek terapeutycznych, które przekazują prawdę o Mikołaju w formie baśni, opowiastki z morałem. Każdy rodzic musi sam rozsądzić, czy mówić prawdę – wówczas dziecko nie oskarży nas o kłamstwo w przyszłości, ale może być mu przykro, że pozbawiliśmy go magii tradycji świątecznej – czy okłamać, ryzykując, że dziecko dowie się całej prawdy od innych, podwójnie rozczarowane mistyfikacją dorosłych. Wybór strategii działania zależy od wieku dziecka, sytuacji w rodzinie i samych rodziców.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze